Remmen resonantie probleem, geen kromme schijven oid

Gestart door DirQs, 21-09-2024 17:57:52

Vorige topic - Volgende topic

DirQs

Beste forummers,

Ik heb een hulpvraag voor een Volvo 850T-5R:

Mijn remmen resoneren af en toe enorm ( de hele auto resoneert dan) bij lage snelheid en afremmen met bepaalde (relatief lage) remdruk. Het lijkt alleen te gebeuren als de remmen warmer zijn, bij koud remmen is er niets aan de hand. Soms resoneert hij wel en soms ook niet.
Alle remschijven, remblokken zijn vervangen en de remklauwen zijn gereviseerd.
Dit is gedaan vanwege bovenstaand "probleem" en nu is het nog steeds hetzelfde.

Ik heb werkelijk geen idee meer waar dit door veroorzaakt wordt.

Ophanging is helemaal nagelopen en perfect, uitgelijnd, gebalanceerd etc....

Je voelt het ook niet in je pedaal zoals je met ABS hebt bijvoorbeeld.

Heeft iemand een idee?

Ik wilde een opname van het geluid in de auto toevoegen maar dat kan hier helaas niet.
Ik zou je dat wel kunnen mailen.

Alvast dank voor het meedenken!

hilko73

Ik denk toch dat er een paar subframe- of draagarmbussen niet helemaal jofel meer zijn  met zulke klachten.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

DirQs

Dank voor je reactie Hilko!

Ik ga ze nog eens nalopen, maar het komt alleen aan het licht als de remmen goed warm zijn... na een aantal keer goed remmen in kortere tijd.....
Op vakantie in een warm Frankrijk is het niet te doen..... Zou ik jouw op een of andere manier een mail of whatsapp kunnen sturen met de opnames van het geluid?

Dirk

hilko73

Dat het meer voorkomt als de boel warm is kan kloppen. Versleten rubber bussen geven meer beweging als het warmer is. Je moet ze niet alleen visueel nalopen, schroom niet om er ook een koevoet tegenaan te laten "leunen".

IK heb hetzelfde gehad met mijn BMW (andere auto, ook gevoelig op goede draagarmen etc). Koud prima, warm trillen met remmen. Alle draagarmen en bussen vervangen en het probleem is weg.

DirQs

Hilko,

Heb jij nog een verklaring voor het feit dat als je hard remt je niets hoort en juist bij zachtjes remmen bij lage snelheid wel?

Dirk

hilko73

SB T-5R

Je achterblokken klemmen op de pennen of je handrem staat te strak