Start- en stationairprobleem 2.5 10V

Gestart door ruurdp, 05-10-2025 20:00:40

Vorige topic - Volgende topic

RoelNL

Nokkenas en krukas al zijn deze vooral verdacht als de auto helemaal niet wil starten maar een stervende kan misschien wel gekke problemen geven, je heb ook nog een luchtdrukmeter (map) zitten nu weet ik niet of deze nog iets doet mbt raar lopen maar dat lijkt mij niet omdat dit meer voorbrandstof mengsel is.

Die lucht druksensor (map sensor) zit vlakbij je motorkap kofferslot linker kant als je ervoor staat.

Neem voor de bougies aub de originele van Volvo zelf want zeker als je op lpg gaat rijden dan zijn deze de beste om te gebruiken.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

ruurdp

Citaat van: volvobug op 08-10-2025 11:37:43Voor een 10V NTk/NGK:

OTA4N-5B1NTK lambdasonde (NGK nr. 1765)

Thanks! Nu op zoek naar de goedkoopste aanbieder 8)

ruurdp

Citaat van: RoelNL op 08-10-2025 14:04:53Nokkenas en krukas al zijn deze vooral verdacht als de auto helemaal niet wil starten maar een stervende kan misschien wel gekke problemen geven, je heb ook nog een luchtdrukmeter (map) zitten nu weet ik niet of deze nog iets doet mbt raar lopen maar dat lijkt mij niet omdat dit meer voorbrandstof mengsel is.

Die lucht druksensor (map sensor) zit vlakbij je motorkap kofferslot linker kant als je ervoor staat.

Neem voor de bougies aub de originele van Volvo zelf want zeker als je op lpg gaat rijden dan zijn deze de beste om te gebruiken.

Bedankt.
MAP-sensor heb ik een paar maanden geleden uitgewisseld met de prima startende en lopende oude wagen van Michaell.
Bougies doe ik altijd origineel Volvo.

De nokken- en krukassensoren ga ik vervangen als onderstaande niet blijkt te helpen:
-   Vaccuumslangen, inclusief rembekrachtiger
-   Luchtfilter
-   Nieuwe bougies
-   Nieuwe bougiekabels
-   Schoonmaken gasklephuis
-   Schoonmaken contactpunten verdeelkap
-   Check distributietiming
-   Lambdasonde
Afgezien van de lambdasonde valt het kwa werk en kosten allemaal nog best mee tot nog toe geloof ik

VolvoFreak89

Wat betreft bougies, die maakt Volvo verder echt niet zelf.  Zijn vooral *duur*, maar verder zijn het doodnormale standaardbougies van ik geloof NGB, Bosch of Champion, maar dan met Volvo logo's.

Waar het misgaat is als mensen gaan upgraden naar 'betere' bougies en dingen als iridium of titanium coated gaan installeren daar waar het niet de bedoeling is (dat gaat alleen goed als de rest van de ontsteking daarop ontworpen is en de motor in een staat is om ze te gebruiken).

Uit het hoofd, voor de 20V motoren BKR6E - doen het prima en ook over de 400pk geen problemen mee. Of dat voor 10V hetzelfde is weet ik niet. Maar dat 'alleen Volvo bougies' werken in deze motoren is een mythe die wel eens een keer mag afsterven. Volgens mij vraagt Volvo ruim het dubbele voor het blauwe doosje.

Gewoon standaard vervangingsbougies op basis van het Volvo origineelnummer zonder verdere hocus pocus poespas van 1 van de standaard bougiefabrikanten is helemaal goed.

ruurdp

Ik twijfel er niet aan dat je gelijk hebt. Maar momenteel ga ik geen kosten besparen door te experimenteren met andere bougies. Daar is het prijsverschil mij niet groot genoeg voor. Ik wil dat hij weer normaal start en loopt.

VolvoFreak89

Is ook niet specifiek voor jou, maar meer dat de andere kant van de munt ook een keer belicht wordt daar waar mythes voor de zoveelste keer herhaald worden. Succes inderdaad met het rechtzetten van je probleem!

Died850

Volvo Bougies zijn imo juist best goed geprijsd tov de beter bougieseries van aftermarket merken. De huis tuin en keuken variant is inderdaad wel aanzienlijk goedkoper maar naar ervaring geen goede oplossing voor de 5 cil.

Verder zou ik eerst de rembekrachtigingslang fixen, die is best groot zoals vermeld en  kan daarmee voor veel lekkage zorgen.

Je brandstofdruk is goed, maar hoe is je (start) brandstof van kwaliteit icm de leeftijd van je brandstoffilter?

ruurdp

Bij de laatste vakantie in Zweden was helaas weinig LPG beschikbaar dus hebben we grote afstanden op benzine moeten rijden en dus vers getankt. Altijd E5 en geen E10. Brandstoffilter is wat ouder, niet extreem oud. Ik heb de gegevens zo even niet bij de hand. Ik ging er (wellicht onterecht) vanuit dat als de druk goed is het filter dus geen bezwaar zal zijn. Maar wellicht bij een verouderd filter wordt meuk uit de tank niet goed gefilterd en is de druk prima maar komt er troep door. Maar dan zou ik op LPG geen last moeten hebben? Ook op LPG heeft hij soms stationair problemen. Maar goed er kunnen best 2 verschillende oorzaken zijn. Brandstoffilter ook maar op t lijstje zetten.

RoelNL

Een filter dat langer erin zit gaat alleen maar betere filteren waardoor je op een gegeven moment geen goede drukken meer hebt. Nederlandse tankstations hebben over het algemeen zeer goede benzine wat inhoud dat het filter altijd voortijdig gewisseld gaat worden, is niet erg want aansluitingen goed werkend houden is ook wat waard. Sowieso is de kwaliteit in europa best goed met brandstoffen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

ruurdp

Statusupdate!

Na het vervangen van onderstaande merkte ik helaas weinig tot geen verschil in starten of stationair lopen.
-   Vaccuumslangen, inclusief rembekrachtiger (laatste tot koppelstuk)
-   Luchtfilter
-   Nieuwe bougies
-   Nieuwe bougiekabels
-   Schoonmaken contactpunten verdeelkap.
-   Check distributietiming

Onderstaande heb besloot ik later aan te pakken omdat het meer kosten/ tijd kost en ik daar icm het donkere en smerige weer weinig zin in had.
-   Schoonmaken gasklephuis
-   Lambdasonde

Terwijl ik bezig was viel mij op dat in de slang vanaf de luchtinlaat naar de stationairklep best een strakke hoek zit wat een beknellend effect zou kunnen hebben. Dus die maar vervangen door een andere en dit gaf zeker verschil voor het stationaire lopen  :eusa_dance: . Niet voor het starten helaas...

Vlak voor een lange rit met vrouw en kinderen frunnikte ik wat aan de stekker van de nokkenassensor omdat Roel die noemde als mogelijke verdachte. Prompt startte de wagen zeker 4x achter elkaar keurig en zoals het heurt.
Dus dat maar eens beter bekeken: bleek dat het stekkerdeel van de kabelboom enorm geoxideerd was: knalgroen. Deze grondig schoongemaakt en direct een paar andere stekkers ook maar schoongemaakt. Dit hielp wel degelijk aanzienlijk met het starten! 80% van de startproblemen opgelost.
Wat hij alleen nog af en toe deed was een vreemd geluid tijdens het starten en heel af en toe viel hij volledig uit tijdens het starten.

Enkele weken later echter startte hij echter ineens helemaal niet meer: alleen een vreemde 'prrrrr'. Uiteraard ergens in de avond en ver van huis, in de provincie friesland. Na enig onderzoek bleek de startmotor LOS te zitten! 2 van de 3 bouten ontbraken volledig! Door de auto te starten door te trekken toch naar huis kunnen rijden. Paar dagen later de bouten vervangen.

Nu 2 weken verder, and ever since heeft hij alleen nog maar gestart zoals gebruikelijk: met een brul.

Voorzichtig durf ik nu te zeggen dat het startprobleem is opgelost. Iedereen heel erg bedankt voor de adviezen en het mee denken!