T-5R automaat omgebouwd naar handgeschakeld

Gestart door SyboltWiersma, 17-10-2025 09:16:43

Vorige topic - Volgende topic

SyboltWiersma

Goedendag!

Ik rij met enorm veel plezier dagelijks in een 850 T-5R. Dit was origineel een automaat, maar rond 2020 is er bij een motorrevisie o.a. een handbak geplaatst. Hij rijdt super, maar ik merk dat de auto soms onregelmatig stationair loopt en met schakelen (na intrappen koppeling) klimt in de toeren. Het is dus niet het bekende probleem van hangende toeren, maar bij mij gaat het toerental echt zo'n 750-1000 rpm OMHOOG. Nou las ik in dit forumtopic dat een ECU voor een automaat tijdens schakelen brandstof blijft inspuiten.

Klopt dat, en zou dat de reden kunnen zijn dat mijn auto in toeren stijgt bij intrappen van de koppeling?

Bij aanschaf van de auto kreeg ik (los) een Motronic M4.4 ECU. Er zit een schakalaartje met (Boot/Drive) bovenop gebouwd. Komt iemand deze modificatie toevallig bekend voor? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het een goed idee is die M4.4 ECU eens te plaatsen om te zien of er iets verandert aan het toerenprobleem, maar zou graag willen weten of het kwaad kan om dit te doen. De M4.4 komt uit een rijdende auto.

Alvast hartelijk bedankt voor evt. reacties!

VolvoFreak89

Met zo'n custom schakelaar betekent dat het een gemodificeerde M4.4 is die met custom software te flashen is. Daar zit hoogstwaarschijnlijk dus een custom tune in van een zelftuner - voor zelftunen met Tunerpro is dat precies het type modificatie die je nodig hebt.

Wat dat betreft is het een gok wat je krijgt kwa tune, en of dat een veilige is of dat het er een is met scherpe randjes. Ook is het de vraag of hij aansluit aan jouw specifieke hardware (injectoren, MAF sensor, turbo, intercooler setup, etc). Vraag de verkoper van die ECU anders of hij de tunebestanden nog heeft en wil opsturen, pas dan zou je kunnen kijken welke aanpassingen hij heeft gemaakt.

Als je nu rondrijdt met een ECU voor een automaat terwijl je een handbak hebt, krijg je inderdaad het probleem wat je beschrijft. Een automaatbak ontkoppelt nooit volledig tijdens het schakelen zoals een handbak. Een automaat-T5R wordt met een andere ECU geleverd dan de handbak, namelijk eentje die is afgesteld op torque behouden tijdens schakelen. In principe rijd je dus met de verkeerde ECU rond.

De m4.4 inladen met een standaardtune (+ aircomodificatie) voor een handbak is de veiligste optie. Ik zou de m4.4 er zelf niet zomaar inzetten, te grote kans op een mismatch kwa injectoren e.d.

Mocht je de tunebestanden van de vorige eigenaar nog kunnen krijgen maar er verder niet uitkomen, zou ik die voor je kunnen controleren en waar nodig aanpassen op jouw huidige setup (dat laatste dan wel tegen mijn ZZP uurtarief). Zo niet, kun je beter van vooraf aan beginnen: https://m44.fandom.com/wiki/M44_Wiki

Ander alternatief is een normale standaard T-5R ECU zoeken, die kan je er dan waarschijnlijk wel rechtstreeks inprikken als je motor verder standaard is.

SyboltWiersma

Hoi VolvoFreak!

Bedankt voor je toelichting. Heel nuttig en leerzaam! Ik ga uitzoeken of de vorige eigenaar van de auto (daar kreeg ik de ECU namelijk bij) nog weet waar hij hem vandaan gehaald heeft om zo achter de bestanden te komen. Wordt vervolgd.

Je aanbod om de bestanden te herschrijven vind ik zeker interessant. Volgens mij is hij namelijk niet meer erg standaard. Het lijstje dat ik van de vorige eigenaar gekregen heb is in elk geval:

Wiseco zuigers
K1 drijfstangen
19T-turbo
3" RVS uitlaat zonder katalysator

VolvoFreak89

Als de vorige eigenaar zelf zijn tune heeft gedaan (dat is wel aannemelijk, anders heb je geen m4.4 ECU normaalgesproken) moet je hem even vragen om zijn .bin en .xdf bestand.

Het leukste is natuurlijk om het zelf te doen, en het is ook zeker allemaal te leren en doen. Kost wel wat tijd. Met jouw setup is de boel zeker niet standaard, en om boostspikes te voorkomen moet je zeker de boel afstellen op je grote turbo. Zonder katalysator moet je misschien ook een klein beetje sjoemelsoftware inprogrammeren om te zorgen dat hij onder de CO limieten blijft voor de APK  ;D

Mocht je de tijd er zelf niet voor hebben, stuur me gerust een PB!

SyboltWiersma

Dank, VolvoFreak, ik heb je een PB gestuurd.