Wanneer brandt nou het ABS/TRACS lampje

Gestart door johan283, 09-05-2005 18:54:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johan283

Hoi Mede roffelaars,

Vandaag eens gekeken naar mijn ABS/TRACS probleem. Ik kreeg na het uitlezen van de codes op A3 =ABS de onderstaande fout codes:
1-4-1=Faulty break pedal position sensor
1-4-2= faulty stop light switch

Nou om te kijken of de beruchte lampjes gingen branden de stekker van break pedal sensor eraf getrokken. En wat blijkt geen abs/tracs lampjes die gaan branden.    javascript:replaceText(' ???')
Verbaasd

Wie weet wanneer dan die lampjes gaan branden? Ok ik kan natuurlijk de fout code verkeerd hebben uitgelezen javascript:replaceText(' >:(')
Boos

Nu ik die codes heb durf ik niet de standaard ABS controller reparatie uitvoeren.

thuur

Het lampje brandt continu als het ABS/TRACS systeem niet operationeel is. De reden hiervoor kan een defect in het systeem zijn.

Het lampje brandt ook als er storingscodes zijn opgeslagen of voordat de zelftest heeft plaatsgevonden (eerste 2 seconden na sleutel in positie II zetten). Maar dan hoeft het lampje niet continu te branden. Het lampje kan ook pas gaan branden als je de eerste keer 30 km/u bereikt. De pomp stelt zich dan in en bij een defect aan de pomp of controller kan dit niet worden uitgevoerd waardoor ABS/TRACS uit staat.

TRACS lampje brandt ook als je de schakelaar op OFF hebt staan ;)

De foutcodes die jij hebt hebben betrekking op de schakelaar. Zitten 2 kabels aan: Op 1 kant staat continu +12V, de ander (ik dacht de onderste (=gele) uit mijn hoofd) geeft +12V als het pedaal wordt ingedrukt. Makkelijk te controleren dus.

Typische meldingen van een defecte controller: ABS pomp defect en/of achterwiel links geen of onregelmatig signaal (onder of boven 50 km/u).

Daarom denk ik niet dat je controller defect is, maar je schakelaar bij het pedaal. Kan zijn dat die altijd +12V geeft op de 2e kabel en met het losmaken krijgt hij dan geen +12V meer waardoor de controller denkt dat de schakelaar ok is.

S(ch)nappie?


Gr 8)

johan283

Tnkx  thuur,

Ik zal nog eens apart naar de pedaal schakelaar kijken. En hem doormeten. Heb nu alleen nog naar de pedal switch position gekeken.

Trouwens als ik het rem pedaal bekijk dan zie ik:
1) een schakelaar achtig iets met een witte?? draad en een vacuum achtige slangetje. Dat is denk ik de cruise control -heb ik problemen mee-
2) Een schakelaar met 2? gele draden.

Ik ga dus de schakelaar met de gele draden doormeten en controleren of het functioneert.

Trouwens ik vind het daar onder bij het dashboard er wel heel gammel uitzien, alles is van plastic en het breekt al bijna als je er tegen aan blaast. Vind ik wel een beetje een tegenvaller van Volvo

johan283

nog een nabrander

Deze code
1-4-2= faulty stop light switch geeft aan kortsluiting of open circuit. Volgens mij geeft dat tov aarde 0 volt=laag (12 volt = hoog)

Blijkbaar verwacht de computer een hoog (12 volt) als de schakelaar wordt ingedrukt ziet die een  0 volt of iets er tussen dan zal die 1-4-2 geven.

Na da's even mijn gedachten gang

thuur

Je gedachtegang is goed. Van 12 tot een volt of 7 zal ie geen probleem van maken, maar een echte 0 of continu 12 zal ie niet leuk vinden. Kan zijn dat de schakelaar gewoon te dicht op het pedaal staat gemonteerd...

Witte slangetje en consorten zijn idd van de cruise controle en die vond ik mijn vorige roffel ook niet getuigen van superkwaliteit. Maar de remschakelaar en beugels e.d. zijn wel in orde hoor.

Het zou ook nog kunnen zijn dat de cc een kortsluiting veroorzaakt aangezien deze ook op je rempedaal zit (moet voelen wanneer de cc uit moet schakelen).


Gr 8)

mehn

#5
Citaat van: thuur op 09-05-2005 21:33:45
TRACS lampje brandt ook als je de schakelaar op OFF hebt staan ;)

Uitkijken met uitspraken over TRACS, dat verschilt per modeljaar. Bij mij staat TRACS standaard uit, als ik de schakelaar aan zet dan staat TRACS aan en brand IN DE SCHAKELAAR een oranje lampje. De tekst in het dashboard heb ik tot nu toe alleen zien branden bij 'contact aan'  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

#6
Ok :-[

You the Mehn ;D


Gr ;)

johan283

Mijn ABS/TRACS lampjes heeft niet meer gebrand sinds het schoonmaken en het strakker stellen van de rempedaal sensor van de ABS senoren rondom. heb ondertussen alweer 3000 km gereden zonder dat het lampje ging branden!