dubbele massa vliegwiel

Gestart door Turbobiker, 12-07-2005 19:09:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Turbobiker

Ik kom diverse malen de kreet ''dubbele massa vliegwiel'' tegen. Kan iemand vertellen wat dit inhoud en wat de voor- en nadelen zijn. Ik neem aan dat het niet echt een dubbele massa is, maar eerder twee vliegwielen, een lichte en een zware... maar laat ik het me maar gewoon uitleggen ???

En is het dan zinnig om het vliegwiel van een 850 te vervangen?
De Tussenpaus

mehn

Citaat van: Turbobiker op 12-07-2005 19:09:45
Ik kom diverse malen de kreet ''dubbele massa vliegwiel'' tegen. Kan iemand vertellen wat dit inhoud en wat de voor- en nadelen zijn. Ik neem aan dat het niet echt een dubbele massa is, maar eerder twee vliegwielen, een lichte en een zware... maar laat ik het me maar gewoon uitleggen ???

En is het dan zinnig om het vliegwiel van een 850 te vervangen?

2x zo zwaar?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Johann

De 850's hebben een enkel vliegwiel, dus eigenlijk een schijf, met een frictie plaat waar veren in het hart zitten om de klappen bij koppeling op laten komen op te vangen.

Bij een dubbele massa wiel heb je twee schijven op elkaar welke deze functie overnemen. De frictie plaat heeft dan heeb veren meer.
Hoe en waarom weet ik niet, ik denk levensduur met de sterkere motoren voor wat betreft de veren welke eerder in de frictie plaat zaten.

Ik weet wel dat voor hogere vermogens veel mensen de enkele plaat adviseren.

Turbobiker

Citaat van: Johann op 12-07-2005 19:17:09
Ik weet wel dat voor hogere vermogens veel mensen de enkele plaat adviseren.

Bedankt, dat klinkt goed, hoef ik dus niets te doen.... alhoewel.... afdraaien een aanrader, 20-30% gewicht er af? (laat ook maar, ga ik effe nieet aan beginnen)(maar een antwoord om het antwoord is ook welkom ;) )
De Tussenpaus

mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Emiel

Volgens mij is een DMV bedoeld is om het motorvermogen soepel over te brengen op de rest van de aandrijving. Het veminderd het resoneren en trillen van de motor<>versnellingsbak. Het schijnt geluid te dempen, maar dat is me nooit opgevallen ::). Dat zijn dus de voordelen, nadelen....als het kapot is, is het duur.....niet normaal, dacht iets van 800 euro! Oja die DMV demonteren is ook leuk, ze klemmen altijd iets om de krukas heen, komen ze los, heel goed vasthouden...erg zwaar! :-\

Emiel