speling op vacuumpomp

Gestart door jetse, 06-07-2005 23:28:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jetse

Al reeds de nodige maanden werkt het getik van mijn vacuumpomp me op de zenuwen.
Het gaat hier om een pomp van de fabrikant Pierburg. Helaas is dit een zgn. "afgeschermd" produkt, dit wil zeggen dat hij alleen via de dealer verkrijgbaar is(500 a 600 euro ex.).
De leverancier van Pierburg wist me te vertellen dat er op een gegeven moment een modificatie gekomen is op deze pomp, en dat dit te maken had met de stift die de nok op de nokkenas volgt.
de volvodealer weet echter van niks, behalve dat er 2 types gebruikt zijn.

Weet iemand welke modificatie er heeft plaatsgevonden?
Ik neem aan dat de speling iets te groot is geworden/ voorspanning te laag , ik zie ook wat "pitting" op de nok.
Een oplossing zou ook kunnen zijn wat materiaal van het montagevlak van de pomp te frezen, dan krijg je automatisch wat minder speling/meer voorspanning.
Wie heeft ervaring met het aanpassen/ vervangen van de vacuumpomp?

Groeten Jetse.

jetse

volvo v70 tdi 03-1998 300.000 km, bij deze...was het even vergeten in al mijn enthousiasme..

850fan

Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat er een pen of staafje oid van de vacuumpomp los vervangen kan worden. Maar hoe dat moet en waar dat exact moet  ??? Bij de dealer betaal je inderdaad de hoofdprijs voor een nieuwe ja. Mijn 850 heeft het ook en dat tikken lijkt ook erger te worden. Volgens mijn garage is er verder (nog) niets mee aan de hand, maar ik vind het zo armoedig klinken  :-\
dus ik ben ook wel een beetje benieuwd of iemand weet wat er eventueel aan gedaan kan worden...

TOHCIM

Jetse op volgende site kun je een antwoord vinden op je vraag.

www.ruddies.business.t-online.de/pibgsi.htm

onder

Si0034    U Vakuumpumpe AUDI - VW - VOLVO 7.22300.62  + .69 + .70 PDF Si0034

Heb hetzelfde probleem (V70TDI bj 1998 216000 Km)

Asl het volgen weekend rustig is zal ik de pomp uitelkaar halen.

Nader bericht volgt t.z.t.

Groeten uit Frankrijk
1999 VOLVO V70 2.5D AT coral red 428 bj. 1999. Nieuw gekocht.
520 000 Km 0,216 verstuivers, chiptuning (Total loss 07/2017)

2011 VOLVO V70 D5-205 GEARTRONIC MOMENTUM 105 000 Km

patje850tdi

Ik heb volgens mij het zelfde probleem...de mijne tikt ook iets Volvo 850 Tdi uit eind 1996 met een nieuwe motor uit 1999.
tikt die van jullie ook als je gas geeft onder het rijden en wordt het dan erger naarmate je volgas geeft? ik erger me zwart en wit aan dit getik en op hogere toeren de ratel die dit meebrengt....of is dit weer wat anders?

groetjes pat

denkweb

Ervaring met een defecte vacuümpomp, je trapt op een mooie dag op de rem ivm een langzame vrachtwagen en laat de auto heel kort doorrollen, dan schrik je van het stoplicht dat voor je neus rood wordt en je stampt weer op de rem. Helaas, niet remmen, netjes door rood en links de berm in... maar wel nadat er een mooie flits volgt in je achteruitkijk spiegel.... kortom, vacuümpomp bouwt onvoldoende snel nieuwe druk op!

Er zijn twee varianten pompen, 1 voor de 2.5TDI en 1 voor de 2.5D, de opvolger ervan. Deze heeft wat kleine wijzigingen aan het blok ondergaan en de vacuümpomp is er daar een van.

De pomp kost nieuw bij de dealer 444,00 excl. btw en montage (!) en heeft bij navraag geen gouden kleppen.

Toen ik in VADIS de gegevens had opgezocht ben ik bij een VW garage langsgeweest, scheelde een paar tientjes voor dezelfde pomp, maar helaas, ze zijn echt zo duur.

Het tikken is een goede waarschuwing voor het feit dat eea begint te slijten. Bij mij was de pomp rond de 350.000km oud toen het misging.

Kortom, lekker is anders!


patje850tdi

blijft het getik ook hoorbaar onder het stevig optrekken van de auto? hoe kan ik controleren of het de pomp is die eventueel tikt?

denkweb

#7
Meestal duidelijk hoorbaar als je de koppeling of rem intrapt en dan dus een vacuüm creeërt.

Björn

Beste diverse lotgenoten....

Ben in het bezit van een S70 TDI (1997, 294800 km) en ook die van mij geeft de 'bekende' tik waar jezelf soms getikt van wordt >:(!!

Mijn auto heb ik kort geleden aangeschaft en die tik was mij al opgevallen vóór aankoop. Gezien de het feit dat de leverancier een Volvo garage achtergrond heeft, ben ik ervan overtuigd dat het alsnog in orde komt.

Maar, ik heb een vraag aan jullie:
Wie kan mij vertellen hoelang mijn pomp het nog uit gaat houden? Hij tikt vaa maar niet, echt, altijd. N.a.v het lezen van diverse stukken op het forum is mij duidelijk geworden dat ik tot de z.g.n. risico factor behoor :(?!

Ik zit niet te wachten op een moment dat ik door de rem heen ga trappen.... en dat komt altijd op een overwacht moment.... Heb de story gelezen van een forumlid die bij een stoplicht er door ging.... niet leuk! Maar stel je voor dat je een noodstop moet maken op de snelweg :-X!

Graag jullie commentaar!!





denkweb

Door de rem trappen bij een noodstop zul je niet snel, pas bij herhaaldelijk hard remmen kan het misgaan, dit omdat de auto niet snel genoeg een vacuüm opbouwt.

Dit is ook de manier om te testen of eea nog goed werkt, ga eens een paar keer goed op de rem staan kort achter elkaar (uiteraard als de weg een beetje leeg is) en kijk of het na een paar keer nog allemaal goed werkt.

Bij mij heeft de auto al getikt sinds de aanschaf, toen iets van 330.000km. Ik neem aan dat dat tikken al van veel eerder is geweest.

Ergens bij 350.000km kwam ik er dus achter wat de oorzaak was, gelukkig met alleen een bon van 90 euro voor rijden door rood licht. Deze heb ik overigens naar Volvo NL verstuurd met het verhaal erbij. Immers, waarom is er geen waarschuwingssignaal gekoppeld aan de vacuümdruk als het dit soort gevolgen kan hebben?

Kreeg uiteindelijk een bescheiden schrijven dat er geen updates aan verouderde modellen worden uitgevoerd maar dat men eea bij de ontwikkelingen van nieuwe motoren zal meenemen in haar overwegingen.

Veilige auto's die Volvo's  ;)

Gelukkig een zeldzaamheid dat het mis gaat, ik wacht nog steeds op een klapper, bij iemand moet het toch een keer echt misgaan...

jetse

#10
voor al de enthousiastelingen: bij mij tikte de pomp al bij +- 250.000 km. Ik heb nu ruim 3 ton op de teller dus hij houdt het zeker wel enige tijd vol. Niet dat dit een advies is !
Bij de volvo dealer zeggen ze overigens dat dit tikken niet echt een bekend probleem is...maar dat zeggen ze van de luchtmassameter ook......

jetse

denkweb

En van de waterpomp en van gebroken distri-riemen ook... ;)

Het was mij een tweede incident niet waard in ieder geval.

jetse

klopt...heb deze destijds zelf vervangen...scheelt weer een bom duiten. Heb toen ook de torsietrillings demper vervangen. Er zaten haarscheurtjes in het rubber. Dit wisten ze dan weer wel...Of zou het komen omdat ie 300 euro kostte?