schokbrekers

Gestart door bert850, 23-07-2005 22:42:15

Vorige topic - Volgende topic

bert850

Ik heb een probleem nadat mijn achterschokbrekers vervangen zijn.
Mijn 850 estate uit 1994 had achter 1 schokbreker lek, en met de vakantie voor de boeg maar beide laten vervangen.
De auto staat nu achter veel lager dan voor, en dat was voor de tijd niet het geval. Bij de dealer staat dezelfde 850 die ook verlaagd is en daarvan de maten vergeleken. Tussen beide auto's zit 4 cm verschil ( gemeten spatbordrand naar grond 61 - 56cm en as naar grond 32 - 28cm ). Er zitten nu achter Monroe schokbrekers op, en het lijkt wel een kart maar dat was niet de bedoeling. Wat is er fout gegaan en wat kan er nog aan gedaan worden. ( natuurlijk ga ik maandag even terug naar de garage om te kijken naar de mogelijkheden )

Bert

bert850

Misschien dom van mij maar ik zou het niet weten, maar bij Profile tyrecentre was de vervangingsprijs rond de 240 euro, en ik dacht dat de nivomats een stuk duurder zijn.
Bert

thuur

Gewoon teruggaan en vertellen wat het probleem is ???

Gr ;)

mehn

Dit lijkt inderdaad op de combinatie gewone dempers met nivomat veren  ::)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

bert850

Wat zou nu de oplossing zijn.
- nivomats plaatsen, als deze eronder gezeten hebben.
- schokbrekers laten zitten maar met andere veren.

Is het niet mogelijk met deze combinatie tot een oplossing te komen?
Ik moet dus eerst weten wat eronder gezeten hebben, maar in het onderdelen programma HBase worden alleen de normale schokbrekers in combinatie met mijn auto genoemd.
Bert

mehn

Citaat van: bert850 op 24-07-2005 12:45:54
Wat zou nu de oplossing zijn.
- nivomats plaatsen, als deze eronder gezeten hebben.
- schokbrekers laten zitten maar met andere veren.

De tweede optie is zeker vele malen goedkoper. Als je niet per sé Nivomat wil zou ik andere veren monteren.
Let wel: het is natuurlijk (nog) niet zeker dat dit het geval is. Eerst zou ik eens informeren wat er onder uit gekomen is.
Hieronder een foto van mijn auto met Nivomat's (links) en eentje met 'normale' schokbrekers (rechts). Gele Koni's in dit geval.

Je kunt Nivomat duidelijk herkennen aan de rubber hoes onderaan de demper.

XC60 D4 AWD:

mehn

Ik heb er nog wat meer info bij gezocht. KLIK HIER

De linkse foto: links nivomat veer, rechts normale veer (let op het verschil in dikte van het staal)
De middelste foto: links normale schokdemper, rechts nivomat (met rubber hoes)
De rechtse foto: hier kun je zien dat je de nivomat eenvoudig kunt herkennen.

XC60 D4 AWD:

bert850

Bedankt voor deze info en de foto's, hier kan ik tenminste wat mee bij de garage. Het is trouwens niet bij Profile gedaan , hier was ik voor stikstof in de banden en een vakantiecheck, maar bij een plaatselijke garage.
Bert

bert850

Even teruggeweest bij de garage, die reageerde van : Ja, ik vond hem wel wat laag maar de nieuwe dempers werken wel.
Er hebben een soort nivomats onder gezeten met een bol erop, deze schijn je 1 keer op druk te kunnen brengen???
Ik laat er nu veren onderzetten die behoren bij de normale schokbrekers, en dit gebeurt morgenmiddag.
Bert

daytonawim

kunnen er ook nivomats onder een sedan zitten ??

daytonawim

mijne zien er namelijk ook uit als nivomats.

Enig idee hoe ik kan zien of die dingen nog goed zijn of dat ze vervangen moeten worden ?

bert850

Mijn volvo staat weer "normaal " op zijn wielen, er zitten nu dus ook zwaardere veren onder.
Iedereen bedankt voor het meedenken, en nu dit weekend even lekker toeren naar Oostenrijk.
Bert