Engine speed sensor / RPM sensor

Gestart door Adri, 29-08-2005 21:19:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adri

Een volgend oliespoor  :P  leidt me naar de engine speed sensor oftewel de RPM sensor oftewel de KMT sensor oftewel de vliegwielsensor  :-\

Hier lijkt olie vandaan te lekken. Echter, kan niets op 't forum vinden hierover. Volgens mij kan de automatische versnellingsbak daar toch echt wel olie lekken, of heb ik het fout?

Er zijn vast ook wel mensen die deze sensor eruit hebben gehad. Ik zie in Vadis niet iets over een afdichtring of iets dergelijks. Bij lekkage hoef ik toch niet de hele sensor te vervangen? Het ding kost me de kop niet, iets van 80 euro geloof ik, maar als het met een ringetje kan spreekt me dat meer aan.

Wie kan er iets over zeggen?

Adri

Nee, ben er niet 100% zeker van, maar de olie zit rondom die sensor en er is daar niet veel anders waar evt olie uit kan lekken...

Takke sensor zit ook nog es muurvast...

Adri

Het peil is aan de hoge kant dat wel. Zit echt op MAX (op voorgeschreven wijze gepeild).

Dat ventiel is neem ik aan het 'air vent valve', dat bevindt zich te ver naar links (als je voor de auto staat en onder de kap kijkt). Ventiel zit links van de PNP en daar is alles droog.


Adri

Morgen hoop ik dat de bevestiging van de rpm sensor is losgeweekt. Dan kan ik wellicht zien of de afdichtring (die is er volgens Haynes) verrot is. Zo ja, oorzaak gevonden. Zo nee, of wanneer ik de sensor zo niet los krijg: alles schoonmaken, hele zooi weer in elkaar, rijden en komend weekend weer eens kijken inderdaad.

Wordt vervolgd, tot zover thanx.

Bosz

Ik heb onlangs die sensor in mijn bak nog vervangen. Hij zit met 1 torx schroef vast en die zou wel makkelijk los moeten komen (wat wd-40 helpt er goed) volgens vadis zou die schroef met 5,5 nm bast moeten zitten, wat niet heel erg veel is.
De sensor zelf heeft een rubberen o-ring en daarmee klemt hij in het gat waar hij in zit. Met wat wrikken is die er makkelijk uit te halen.

Ik betwijfel alleen of hij hier wel olie aan het lekken is, het lijkt me niet heel erg waarschijnlijk. Volg Ludo zijn tip maar op het maak het eens schoon, dan kan je zien of het daar wel echt lekt.

Adri

Alles schoongemaakt en weer in elkaar... paar dagen rondrijden en dan weet ik meer.

Adri

Voor zover ik kan zien langs het luchtfilter huis, accu etc blijft de bovenkant van de bak gewoon keurig schoon. Wel vreemd, want de olie die erop lag was nb nog nattig, dus echt geen ouwe zooi. 't Kwam ook niet van het overdrukventiel, want aan die kant was alles juist mooi schoon  ???

Ik laat t maar voor wat het is/was. Blok is recent schoongespoten bij de garage dus misschien is t daar wel een gevolg van ofzo.

Anyway de olie die steeds onder de bak hing kwam dus ook niet helemaal van boven, maar van de keerring van de aandrijfas linksvoor. Deze heb ik inmiddels vervangen.

Op naar volgende lek...