Vacuumslangetje

Gestart door Eric, 21-06-2005 11:40:11

Vorige topic - Volgende topic

Eric

Onder "techniek"zie ik niet echt een juist topic hiervoor dus vandaar dat ik het hier maar plaats. Ik zoek een tekening (liefst met volvo onderdeel nummers) van de vacuumslangetjes.
Afgelopen weekend kwam ik er achter dat er 2 stuks kapot waren. Leek wel of ze vergaan zijn want er zit geen sterkte meer in. Even ter verduidelijking wat ik nodig heb:
Als je onder de afdekkap van je bougies kijkt zit daar zigzag een stalen vacuumleiding. Het kunstof deel wat daar aan beide uiteinden op aangesloten zit heb ik nodig. Dus aan de voorkant van de auto richting een verdeelstuk en aan de achterkant van de motor richting een dikke slang.  Dit zijn beide dunne harde kunstof slangetjes van circa 5mm met buitenomheen een dikke isolatie laag.
Ik wil ze graag vast telefonisch bestellen maar het is kennelijk nogal lastig uitleggen via de telefoon. Ik wil er namelijk niet al te lang mee blijven rijden want het heeft nogal een negatief effect op het brandstof verbruik  :-\
Dus wie heeft er een tekening voor me waar ik de nummers van af kan halen of tenminste waarmee ik het de dealer een stuk duidelijker kan maken.
Stuur anders even een PB-tje als je het op papier hebt dan geef ik een fax nummer door.
Alvast bedankt!
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

Eric

Valt me tegen dat ik nog geen suggesties of reacties heb hoor. Met al die techneuten hier dacht ik dat er wel iemand precies begreep waar ik het over had. Gelukkig heeft Ludo me een paar tekeningen gestuurd waar het allemaal een beetje duidelijker van wordt. Nu moet ik zeggen dat tijdje terug ook een steenmarter onder de motorkap heb gehad en die had me de afwateringsslangen compleet stuk gebeten. Wellicht heeft ie ook wel aan de rubber slangen gezeten. Ik heb inmiddels een paar foto's gemaakt dus ik hoop dat Ludo er uit komt. Zal vragen of hij ze er bij zet...
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

speedyT5

Wat je nodig hebt zijn de bochtstukjes van de vacuumleidingen.
Waren bij mij ook verteerd.

Onderdeelnr 1389574

ik heb er zelf gelijk maar 5 besteld heb ik nog wat reserve...

succes
Piet
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Eric

Deze zijn er dus toch wel af te halen?? Kreeg het idee deze er alleen met een mes of zo af te kunnen krijgen. Maar inderdaad, in principe zijn alleen die bochtjes stuk. Zal morgen eens bellen of ze op voorraad zijn.
Maar het is volgens jou dus wel een vacuümleiding?
Bedankt voor het onderdeelnummer!!

speedyT5

Ja hoor, zijn zo los te maken, en als ze vastzitten kan je ze het makkelijkst in de lengterichting doorsnijden. Verder zijn ze zo weer te monteren.
Denk dat de dealer ze niet zomaar op voorraad heeft liggen, maar bestellen kan natuurlijk altijd.

succes

Eric

Mmm, en wat is het effect dat deze leiding kapot is?
Moet zeggen dat met het starten de motor soms erg hoog in toeren gaat en dan zelf wel weer terug zakt. Ook moet ik zeggen dat het benzineverbruik de laatste maanden omhoog gegaan is.
Ben benieuwd of dit daar aan kan liggen..

speedyT5

Nou,verwacht er geen wonderen van iig.
Bij mij heeft het geen enkel merkbaar effect gehad...
Maar ja als het kapot is moet het gemaakt nietwaar...

Eric

Nou de slangetjes zijn inmiddels weer een dikke week vervangen en er is een merkbaar verschil. Ik kan nu weer 140 rijden over afstand Hengelo-Amsterdam met een gemiddelde van onder de 10 liter op 100km. Verbruik is met zeker een liter/100km verbetert. Ik woon in Amsterdam en rijdt dus veel op de A10. Gemiddeld na een volle tank gemeten met veel file (elke dag eigenlijk), af en toe eens lekker optrekken en dus op en neer Hengelo zit ik nu op 10,2liter/100km. Bijna weer 1:10 dus! Vind het toch netjes hoor voor zo'n grote auto met veel pk's.

bert850

Een mooi voorbeeld dat wanneer er foto's en/of een duidelijke beschrijving van het probleem is je veel sneller tot een oplossing komt.
Bert

Burrie

Haaj,

Bij mijn auto was idd ook één van de slangetjes naar het vacuümboompje ingescheurd (bijna niet te zien, maar het was wel zo).
Ik heb het slechte stukje erafgesneden en het slangetje weer bevestigd.

Het verbruik is wonder boven wonder idd afgenomen, waardoor ik nu 1 km. méér op 1 liter lpg kan rijden. Tevens blijft het stationaire toerental weer perfect constant. Wellicht dat als ik alle slangetjes vervang, het verbruik nog meer zal afnemen.

Ik vind het in ieder geval onvoorstelbaar dat zo een klein slangetje zoveel invloed kan hebben op het functioneren van de motor.

Gr.

Björn