[VOLVO 850 CLUB MEETING] METEN IS WETEN 2005

Gestart door denkweb, 02-08-2005 13:33:03

Vorige topic - Volgende topic

Johann

Citaat van: MH op 24-09-2005 20:05:16Koppel kon niet gemeten worden omdat er ergens electronische storing uit de wagen van Tom komt, daardoor kon het toerental niet geregistreerd worden en dus ook het koppel niet berekend..... Maar ik kan het wel schatten als je wilt?  ;D

Als je het koppel niet weet en het toerental niet kunt meten hoe kom je dan in hemelsnaam aan je PK's?   ???

M a r c

Citaat van: Johann op 24-09-2005 23:18:40
Citaat van: MH op 24-09-2005 20:05:16Koppel kon niet gemeten worden omdat er ergens electronische storing uit de wagen van Tom komt, daardoor kon het toerental niet geregistreerd worden en dus ook het koppel niet berekend..... Maar ik kan het wel schatten als je wilt?  ;D

Als je het koppel niet weet en het toerental niet kunt meten hoe kom je dan in hemelsnaam aan je PK's?   ???

Ik heb eigenlijk geen idee hoe een vermogensbank exact werkt, maar volgens mij meet je de pk's en reken je die data a.d.h.v. het toerental om naar koppel. Koppel = PK x 5.252 / toerental. Met de draad voor het toerentalsignaal niet aangesloten kon wel een run gemaakt worden en dus de pk's gemeten maar dus geen koppel door het ontbreken van de exacte toeren. Je kunt de curve volgens mij wel over een denkbeeldig toerenbereik leggen omdat je weet dat het vermogen rond de 6000 tpm in gaat zakken. Dat is in mijn ogen mogelijk? Anders bel ik Fredriks morgen wel eens om het exact uit te vragen, ben nu zelf ook nieuwsgierig  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Peertje

Hé? Geen banner meer?

The Saint

Mooie foto's!

Die spanbanden onder de 8erkant van die CY Estate, is dat voor het geval die auto van de rollenbank afschiet  ??? :o
No shirt no shoes, no pinball

M a r c

Vraag me toch af waarom Maikel nou die chocolade op zijn hoofd smeerde....  ;D

info@europeantuning.nl

M a r c

Citaat van: The Saint op 25-09-2005 10:03:05
Mooie foto's!

Die spanbanden onder de 8erkant van die CY Estate, is dat voor het geval die auto van de rollenbank afschiet  ??? :o

Niet voor het geval dat, als je die niet vastmaakt schiet de wagen ook rechtdoor. Hij staat met de aangedreven wielen óp de rollen.

info@europeantuning.nl

JCviggen

Citaat van: MH op 25-09-2005 00:06:05
Anders bel ik Fredriks morgen wel eens om het exact uit te vragen, ben nu zelf ook nieuwsgierig  ;D

Of je googled gewoon ff

Citeer*snip*This equation applies:

F = m * a

F is determined from the m (mass) and the rate of acceleration (a) of the rollers.

The dyno knows the radius of the rollers and can then determine the torque by,

Torque (on the rollers) = F * Radius of rollers

and then

HP = RPM of Rollers * Torque on rollers (conversion constants have been ignored)

But this is all about the rollers. We need to get this HP figure applied to the car.

To get info about the engine, the HP at the rollers has to be the same as the HP at the engine, because of the law of conservation of energy. Less losses, that are taken into consideration by correction and calibration factors built into the dyno.

Now less the losses, power must be the same at the engine, wheels and rollers. That is required by the law of conservation of energy. But the torque and RPM of the rollers, wheels and engine are all very different.

Okay, so we now have HP at the rollers and torque at the rollers, and HP at the wheels, but no torque at the car wheels or engine?

How do we get that?

With RPMs of the engine!!!!! *snip*
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

The Saint

Citaat van: MH op 25-09-2005 10:12:59
Citaat van: The Saint op 25-09-2005 10:03:05
Mooie foto's!

Niet voor het geval dat, als je die niet vastmaakt schiet de wagen ook rechtdoor. Hij staat met de aangedreven wielen óp de rollen.

Owkee... gaat dus heel anders dan ik verw8 had. Thanx voor de info Marc.

Sterruku touwtjes..
No shirt no shoes, no pinball

ed

Citaat van: MH op 25-09-2005 00:06:05
Citaat van: Johann op 24-09-2005 23:18:40

Ik heb eigenlijk geen idee hoe een vermogensbank exact werkt, maar volgens mij meet je de pk's en reken je die data a.d.h.v. het toerental om naar koppel. Met de draad voor het toerentalsignaal niet aangesloten kon wel een run gemaakt worden en dus de pk's gemeten maar dus geen koppel door het ontbreken van de exacte toeren. Je kunt de curve volgens mij wel over een denkbeeldig toerenbereik leggen omdat je weet dat het vermogen rond de 6000 tpm in gaat zakken. Dat is in mijn ogen mogelijk? Anders bel ik Fredriks morgen wel eens om het exact uit te vragen, ben nu zelf ook nieuwsgierig  ;D

Zeker mijn stukje in de Roffel over de werking van een testbank niet gelezen vorig jaar. Foei Marc!
Het vermogen is niet te meten als je het toerental en koppel niet weet. Dus zonder koppel geen vermogen. Vind het een raar verhaal. Dit zal zeker geen betrouwbare meting zijn geweest als ik dit zo hoor.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

JCviggen

Citaat van: ed op 25-09-2005 16:12:51
Het vermogen is niet te meten als je het toerental en koppel niet weet. Dus zonder koppel geen vermogen. Vind het een raar verhaal. Dit zal zeker geen betrouwbare meting zijn geweest als ik dit zo hoor.

M'n verhaal bovenaan niet gelezen...?
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Oele

En dat allemaal voor die ene Appeltaart...  ;D
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

emielC70

is er geen stand bij gehouden van alle deelnemers?? ben wel benieuwd naar de diverse cijfers!

Zippo

Citaat van: emielC70 op 25-09-2005 17:47:04
is er geen stand bij gehouden van alle deelnemers?? ben wel benieuwd naar de diverse cijfers!

Hoeft ook niet!
Alle metingen kloppen toch niet......

BenC70ES

Citaat van: emielC70 op 25-09-2005 17:47:04

Ja hoor, maar die komt in de roffel te staan...

En of ze nou kloppen of niet, ze zijn toch allemaal op dezelfde bank dus kan je toch mooi vergelijken, en als je omrekend kwam de orginele T5 , GLT en 2.5 20V toch bijna exact aan het opgegeven fabrieksvermogen...  :)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

YellowBanana

Citaat van: Oele op 24-09-2005 20:00:11

Gefelicitaart Tom!

Je komt vast naar de sleuteldag!?

Was het koppel ook hoger?   ;D

And what about the others?

Bedankt michiel. Zal waarschijnlijk niet op de sleuteldag zijn. Maar als je een taart wil schenken (hoeft niet hoor) dan zet hem daar maar neer en "proost" maar op m'n banaantje.  :D