Carterontluchting vervangen!!

Gestart door MarcoV, 11-08-2005 14:32:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroentjuh

Citaat van: thuur op 10-01-2008 22:45:06
Citaat van: mehn op 10-01-2008 21:51:01
Citaat van: thuur op 10-01-2008 21:40:54
Hoe zou je dat kunnen verwijderen/verminderen zonder het blok open te maken?

Zoals ik het gedaan heb; met een ijzerdraadje klooien en een bus remmenreiniger offeren ;)

En dan heb je remmenreiniger in je carter liggen?


Gr :eusa_eh:

Gewoon daarna ff olie verversen ;)

mehn

Citaat van: thuur op 10-01-2008 22:45:06
Citaat van: mehn op 10-01-2008 21:51:01
Citaat van: thuur op 10-01-2008 21:40:54
Hoe zou je dat kunnen verwijderen/verminderen zonder het blok open te maken?
Zoals ik het gedaan heb; met een ijzerdraadje klooien en een bus remmenreiniger offeren ;)
En dan heb je remmenreiniger in je carter liggen?

Klopt ;)
Meteen olie gewisseld nathuurlijk.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

D-J

Is dit bij een diesel ook een issue?
V70 T-5D

volvo25T

Om de hoelveel dkm moet dit gebeuren? Heb er nu 163dkm opzitten.. Wel een leuke klus lijkt mij!

Turbo-Geek

Km's hebben er weinig mee te maken. Als je geen indicatie hoe de staat is dan gewoon doen.
Is idd een leuk klusje om te doen en lang niet zo moeilijk als sommigen het doen lijken.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Ludo

Citaat van: Turbo-Geek op 27-01-2008 13:44:51
Km's hebben er weinig mee te maken.

misschien weinig mee te maken, maar het is eigenlijk regulier onderhoud iedere 45000km.

Fokke 01.01.005

In de offerte voor een LPi installatie bij Mesman wordt aangeboden om voor ca. 85 euro preventief het 'oliecanister' te vervangen. Ik zal ze eens vragen of daarbij ook al die slangetjes etc. worden vervangen en gereinigd. Anders heb je er nog niet veel aan lijkt me.

Iemand met een 850R op LPi hiermee ervaring?

Over regulier onderhoud gesproken, ik geloof niet dat ik ooit een carterontluchting op mijn facturen voor onderhoud aan mijn GLT heb gezien. Dus of die ooit vervangen is?

groeten,
Fokke

AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

850blues

Citaat van: Ludo op 27-01-2008 13:49:42
Citaat van: Turbo-Geek op 27-01-2008 13:44:51
Km's hebben er weinig mee te maken.

misschien weinig mee te maken, maar het is eigenlijk regulier onderhoud iedere 45000km.


@Ludo

Die 45 dkm staat ook in mijn onderhoudsboekje vermeld, maar ik had altijd het idee dat dat sloeg op de vlamdover reinigen/vervangen.
Dit draadje gaat volgens primair over de olieafscheider vervangen/reinigen... en daar doelen volvo25T en Turbo-Geek m.i. ook op.
Begrijp ik je nu goed dat Volvo heeft bedoeld om ook de olieafscheider om de 45 dkm te laten doen?
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Ludo

vlamdover is maar een onderdeeltje van de carterontluchting.
word idd meestal alleen zo gedaan, maar is eigenlijk half werk.  :-X


Citaat van: Fokke 01.01.005 op 27-01-2008 15:32:26
Over regulier onderhoud gesproken, ik geloof niet dat ik ooit een carterontluchting op mijn facturen voor onderhoud aan mijn GLT heb gezien. Dus of die ooit vervangen is?

kun je nagaan, welke betekenis "dealer onderhouden" heeft in de vele advertenties.  :-X

Misha

Citaat van: Fokke 01.01.005 op 27-01-2008 15:32:26
Over regulier onderhoud gesproken, ik geloof niet dat ik ooit een carterontluchting op mijn facturen voor onderhoud aan mijn GLT heb gezien. Dus of die ooit vervangen is?

Als het goed is, krijg je bij het afrekenen van onderhoud een soort van checklist / afvinklijstje mee, waarop in detail staat wat er gebeurd is.
Hierop zou je de melding 'controle / reinigen carterventalitie' moeten zien staan. Niet bij elke beurt, trouwens
Tenzij je het lijstje er niet bij krijgt, natuurlijk.


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

mitchelli

Bij ons wordt de carterventilatie idd niet elke 45000 km vervangen.Slaat natuurlijk nergens op.Het kan makkelijk veel langer schoon blijven...of korter.Dus bij ons wordt er gewoon eenvoudig gecontroleerd bij een beurt of het nodig is  ;)
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Ludo

Citaat van: mitchelli op 27-01-2008 15:52:56
Dus bij ons wordt er gewoon eenvoudig gecontroleerd bij een beurt of het nodig is  ;)

wat is een eenvoudige controle?.

mitchelli

Na een proefrit peilstok loshalen.Als de zooi en lucht je om de oren vliegt weet ik hoe laat het is.

Bovendien kan je heel makkelijk de vlamdover controleren,als die vol prut zit,zit meestal de rest van het systeem ook vol.
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Misha

Letterlijk staat er het volgende in het onderhoudsvoorschrift :


S70/V70/C70
Carterventilatie -reinig
Reinig nippels en slangen.
Verwijder de vlamdemper.
Moet niet worden teruggeplaatst.


Daar staat overigens het volgende over automaatbakken :

Automatische versnellingsbak
S70/V70/C70 AW 50-42 (heeft doorgaans geen verversing nodig)*
Olieverversing, volume incl. doorspoeling ongeveer 6,5 l
Kwaliteit versnellingsbakolie Dexron II E/Dexron III of Ford Mercon.
De meeste voldoen aan beide specificaties.
* OPMERKING: Auto's die als taxi worden gebruikt en auto's met aanhanger: Olieverversing elke 75.000 km.


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Johann

#74
Citaat van: Ludo op 27-01-2008 15:54:53
Citaat van: mitchelli op 27-01-2008 15:52:56
Dus bij ons wordt er gewoon eenvoudig gecontroleerd bij een beurt of het nodig is  ;)

wat is een eenvoudige controle?.

Nou...

Heb net een paar van die dingen los gehad. meeste was 2 ton spul. Hangt een beetje van de olie historie af. Haal je aan de bovenkant de twee rubberen slangen er af, die van de kop en die naar de inlaat, dan kun je soms wel van die dikke korrelige sludge zien. Als 't dicht zit met deze prut dan kun je er redelijk vanuit gaan dat de retour ook er mee dicht zit.
Dat droge spul verstopt de boel, zit er iets dikkere olie prut in dan kun je misschien met regelmatig verversen de boel nog uitstellen.

Beetje carterdruk krijgen alle blokken op den duur, ze slijten ook wel hoor. Door de blowby krijg je toch een ander olie beeld in het blok en veel smurrie. Meeste blijft wel onder in 't carter liggen maar die damp kanalen gaan ook aankoeken en uiteindelijk blijft alles plakken.