Dat rotslangetje....

Gestart door Wouter1973, 29-08-2019 20:32:55

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Grrrr.....zojuist een aardig positieve blog over hoe m'n T-5'je zo lekker probleem-arm roffelt de laatste tijd, ruik ik vandaag ineens olie.
Afdekplaat op het kleppendeksel eraf en ja hoor, alle 'holletjes' gevuld met een plasje olie. Zo te zien komt het uit dat rottige carterventilatie slangetje dat tussen bougie 2 en 3 aansluit op een nippel. Het probleem is, en ik ben daar al eens eerder mee aan het stoeien geweest, dat die nippel iets taps toeloopt en dus iets smaller wordt naar boven. Gevolg is dat als je de slanklem te strak aandraait, je de slang als het ware van de nippel af knijpt. Te los is ook niet goed, maar ik heb blijkbaar de juiste slag nog niet te pakken. Of een gewone slangklem is niet toereikend. Iemand hier een goede oplossing voor?

Benny850

Gewoon een ander klemmetje proberen en kijken hoe het dan gaat. Deksel er een tijdje af laten en dan kun je het goed in de gaten houden. Ik heb op zowat heel mijn auto ABA klemmen gebruikt en doen het eigelijk altijd goed.

Ries van de Zilverschuit

Weet je zeker dat je oliedop geen olie lekt doordat de rubber afdichtring verhard is? Daardoor heb ik in het verleden olie op die plek gehad.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Wouter1973

Ok, ga ik proberen. En dan flink strak aandraaien? Mijn slangetje is nog redelijk nieuw, en het is best zacht rubber. Durf dus niet voluit aan te draaien, dan beschadigt het slangetje gegarandeerd. En los daarvan, die nippel op het kleppendeksel blijft conisch, en kennelijk komt er ook nog wel wat olie door die route en via het slangetje dus de boel is ook nog eens glad.

Wouter1973

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 29-08-2019 21:07:42
Weet je zeker dat je oliedop geen olie lekt doordat de rubber afdichtring verhard is? Daardoor heb ik in het verleden olie op die plek gehad.
Bekend euvel, en ja: dat weet ik zeker. Het is een vrij nieuwe oliedop (compleet met ring) nog, ik denk een jaartje oud. Bovendien zie je rondom de oliedop geen olie. Het komt duidelijk zichtbaar vanuit het slangetje. Of vanuit de kleppendeksel kant, maar dat lijkt me niet goed...nu ik hierover nadenk. Hoort er überhaupt zoveel olie door dat slangetje te gaan?

Benny850

Vaster aandraaien kan altijd nog ;D

Wouter1973

Opgelost! Bij gebrek aan tijd / behoefte aan een easy fix snel even een dun tie-wrapje net boven de slangklem aangebracht. Alle kuiltjes afgelopen weekend weer olie-vrij gemaakt met wat keukenpapier en inmiddels een 300 km verder is alles nog steeds droog op het kleppendeksel.  :)