ruitensproeier op achterklep werkt niet meer.

Gestart door ineke, 25-08-2005 12:26:32

Vorige topic - Volgende topic

ineke

De ruitensproeier op achterklep werkt al een weekje niet meer. Vanmorgen bij de dealer even samen met de monteur gekeken, pompje werkt goed, uitslangetje in de achterbak komt vloeistof, sproeimondje is niet verstopt zo te zien.
Het probleem zit dus in het stuk van scharnier naar sproeier, of van achterbak naar scharnier.
Voordat ik (voor de zoveelste keer) de bekleding van de achterklep en/of achterbak los ga halen.... wie heeft dit al eens aan de hand gehad? En heeft iemand een soort van tekening van dat 'gebied', zodat ik vast weet wat ik tegen ga komen.

ineke

paul-r

He Ineke,

Ik kan wel leuk tekenen, maar daar heb je niets aan. Kun je het slangetje niet doorblazen vanuit de achterbak? Of is het een geheel doorlopend ding, zonder onderbreking? Waarom heb je dat niet direct in de garage na laten kijken? Nu hebben ze dus wel een deel van het probleem bekeken, maar niet afgemaakt.
En, een emmer water over het achterglas kiepen helpt ook!

Paul

mehn

Achter de speaker aan de bijrijderszijde zit een koppelstuk dat wel een stuk wil zijn. Meestal heb je dan last van water in de achterstijl en onder het rechter vloerdeel.

Als er water in het reservoir zit  ;) en het pompje werkt dat moet er ergens water uitkomen. Zoniet dan heb je iets verstopt.
Blijkbaar komt het water iig tot achter want dat heb je gechecked. Dus moet het achter de speaker zitten of idd in de klep.

Tot op de sleuteldag  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

denkweb

Ha, dat heb ik bij Joris ooit gedaan! Had hij gelijk zn snufferd vol, had namelijk de slangetjes bij het verdeelstukje onder de motorkap verkeerd aangesloten waardoor de koplampwisser begon te spuiten ;) Toch de beste oplossing om een lke te vinden!

Vaak zitten de filtertjes of t-splitsinkjes verstopt. Er zitten als het goed is twee knooppunten in het systeem: in de kofferbak zit een filtertje (kunststof busje met vlotter, ziet eruit als brandstoffilter van de bromfiets) en een verdeelstukje (ziet er net zo uit, met veel slangetjes eraan) rechtsvoorin de auto, ergens voor het reservoir meestal. Doen de koplampwissers het wel?

Soms is bij montage van de achterklep nog weleens het slangetje afgekneld waarddo de achtersproeier niet meer werkt.

ineke

Ik had vanmorgen helemaal geen tijd om het te laten maken en eigenlijk wil ik het zelf oplossen, dat moet toch kunnen lukken. Buitendat ging ik voor een heel ander ding naar de dealer, maar ja, als je daar eenmaal staat is er natuurlijk weer helemaal niets aan de hand.

Ik ga eerst maar eens op zoek naar water, ergens in de bak of in de klep. En mocht ik heel veel tijd over hebben, dan peuter ik de bekleding er wel weer af, ik weet ondertussen wel hoe het moet, ik begin dan maar achter de speaker etc.

En anders moet ik maar geduld hebben tot de sleuteldag ;)

groetjes,
ineke