raar geluid / ervaringsdeskundigen gevraagd?!

Gestart door jct, 05-02-2010 13:03:42

Vorige topic - Volgende topic

jct

Goedendag Forumbezoekers,

Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een 854 2.5-20V uit 1992.
Nu is het echter zo dat, vaak vlak na het starten.... of bijvoorbeeld bij het nemen van een scherpe bocht,
er zich een vreemd "ratelend" geluid laat horen. Het is vrij goed hoorbaar en lijkt naar mijn idee nog het meest op een relais o.i.d. dat blijft hangen.
Het geluid lijkt vanaf links vooronder te komen en duurt maximaal enige seconden.

Af en toe gaat trouwens bij de laatste meters tijdens het (rustig) afremmen het ABS in werking terwijl dit eigenlijk niet nodig is.
De remmen werken trouwens verder prima en het ABS lampje brand niet.
Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

Alle ideeën zijn van harte welkom!

Bedankt alvast voor de moeite!

Jeroentjuh

Brand het ABS lampje wel als je de auto op het contact zet? Lees anders de boel eens uit om te kijken of er toch geen foutcode's inzitten. Bandenmaten rondom zijn het zelfde?

mehn

Citaat van: jct op 05-02-2010 13:03:42
Nu is het echter zo dat, vaak vlak na het starten.... of bijvoorbeeld bij het nemen van een scherpe bocht,
er zich een vreemd "ratelend" geluid laat horen.

Het geluid vlak na het starten is te verklaren. Na elke start voer het ABS systeem een zelftest uit als je de eerste keer 40km/h passeert.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Je ABS pomp treedt onnodig in werking zonder dat het systeem dat in de gaten heeft. Waarschijnlijk een gebroken ABS krans en geen foutcodes.

Gr :D

jct

Bedankt voor jullie snelle reacties!

@ jeroentjuh
ABS lampje brand wel bij ingeschakeld contact. Bandenmaten zijn hetzelfde. Heb nog geen foutcodes uitgelezen.

@ Mehn
ik heb niet het idee dat het steeds bij dezelfde snelheid gebeurd eigenlijk. Ik heb er trouwens nog niet heel veel mee gereden tot nog toe.....

@ thuur
de foutcodes zal ik (met de handleiding van dit forum :-)  proberen dit weekend uit te lezen. Zo'n gebroken ABS krans, is dat makkelijk zichtbaar en kan het kwaad?

Super dit forum trouwens!!!

thuur

Als je weet waar je moet kijken heb je het zo gezien. Anders even de wielen 1 voor 1 eraf nemen en goed kijken en meteen schoonmaken. Kransen zijn los te vervangen en ik zou er niet te lang mee doorrijden. Je ABS pomp maakt overuren nu.

Gr ;)

jct

thuur, dus als ik het goed begrijp geeft een gebroken krans GEEN foutcode?
En dat overuren maken van de pomp, doet hij dat alleen als ik dat geluid hoor gedurende enkele seconden.... of continue?

Het is natuurlijk niet de nieuwste auto en ik heb er al aardig wat kosten aan om hem voor dagelijks gebruik geschikt te maken.
Tot nog toe een nieuwe accu, linker steekaskering, thermostaat, stuurwiel, gasveren kofferdeksel en een grote beurt. Dan moet de koppeling nog vernieuwd worden en eigenlijk 4 nieuwe banden...
Zelf ben ik helaas geen automonteur.... dus ik probeer uiteraard alleen zaken aan te pakken die noodzakelijk zijn.
Anders gaat die Total Loss  ;)

thuur

Citaat van: jct op 05-02-2010 14:36:01
thuur, dus als ik het goed begrijp geeft een gebroken krans GEEN foutcode?
En dat overuren maken van de pomp, doet hij dat alleen als ik dat geluid hoor gedurende enkele seconden.... of continue?

Nee want de sensor neemt geen tandjes waar en de computer zal denken dat het wiel geblokkeerd is en de pomp activeren om de remdruk te verlagen. Zodra de breuk weer voorbij de sensor is komen de pulsen weer en wordt de pomp uitgeschakeld. Dus alleen tijdens het geluid.

Gr ;)