Help, mijn roffel is ziek !!!!

Gestart door Dennis850glt, 23-08-2005 10:21:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis850glt

Wie kan mijn helpen met het volgende vraagstuk?

Vorige week is mijn 850, 2.5/10v  bouwjaar 1995 afgekeurd voor een te hoge co waarde. lambdewaarde schommelt maar blijft binnen zijn marge.

Als eerste werd er aangegeven dat de kat kapot was en zodoende deze vervangen maar helaas geen verbetering.

Codes uitgelezen via A2 en luidde  3-2-3 en 5-2-1.

Wie kan mij zeggen wat deze codes inhouden en wat nu te doen?

animalT5R

hallo dennis,
volgende codes betekenen:
5-2-1 Oxygen sensor preheating-front.
maar 3-2-3 code is niet bekend,wel:
3-2-2 Airflow meter hot wire.
3-2-4 Camshaft position siganl erratic.
misschien is het deze code:
2-3-2 Lamda adjustment.

johan
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Jeroentjuh

323 - Signaal naar milieulampje onjuist....

Dennis850glt

#3
bedankt voor de reacties,

signaal naar lampje zou kunnen, ik kwam er na aanschaf van de auto achter dat door de verkoper het lampje van de lambda-sonde verwijderd was ( ivm het geven van fouten?)
Is het zo dat als code 521 gegeven wordt de lambda kapot is?
( heating is voorverwarming van de sensor???)

Oele

Dennis,

Een te hoog co gehalte betekend dat hij te rijk loopt...

Hij kan te rijk lopen door: (wat ik dan kan bedenken...)

1. kappotte drukregelaar (simpel te testen)
2. lamda sensor defect (meest waarschijnlijk!)
3. valse lucht (al hoewel ik dit betwijfel)
4. Idd slechte kat (heb je al vervangen, leuke garage om eerst het duurste te vervangen?)
5. Iets met de computer (resetten)
6. Slechte injectoren


Succes!
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

denkweb

Sensor vervangen, lampje terugplaatsen en testen die hap!

Dennis850glt

Na uitwisselen van de lambda sonde loopt mijn auto weer als een zonnetje. Weer voor een jaar door de apk!!!!!!

Bij deze even een waarschuwing voor iedereen die een auto willen kopen, kijk goed uit!!  Bij mij is het zo vergaan dat bij de verkoop het lampje van de Lambda was verwijderd zodat ik niet gezien heb en toen ook nog niet wist dat dat lampje brandde en dat er zo'n lampje bestond.

Via dit forum ben ik een heel stuk wijzer geworden over mijn roffel.

Zo heb ik vanaf April dit jaar met mijn roffel op het noodprogramma gereden!!!!!
Achteraf weet ik nu ook waar de benzine-lucht vandaan kwam.

Na een nieuwe katalysator en een nieuwe lambdasonde, ( alles bij elkaar genomen zo'n 500 euro minder in mijn knip
dank ik de autohandelaar in Elst / provincie Utrecht  aan het begin van het dorp (ik zal hem niet bij naam noemen) hartelijk voor het zo misbruiken van mijn vertrouwen.

ed

Graag wel de naam! Mensen die zulke streken uithalen verdienen het niet om beschermd te worden. En als je de auto start kun je, voordat je de sleutel het laatste stukje draait, controleren of alle lampjes het doen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Christiaan

En de gene die jou een nieuwe katalysator gemonteerd heeft ook even hiermee confronteren.
Katalysator vervangen is m.i. wel het laatste wat je in zulke gevallen moet doen. Hij had eerst de benzine injectie traject en diverse sensoren enzo moeten checken, zeker gezien alle foutcodes.
Met een beetje "mazzel" had je die nieuwe kat ook weer stuk kunnen hebben. Typisch gevalletje van symptoom bestrijding i.p.v. de oorzaak zoeken en vinden
Christiaan

Hjal

De suggestie om voor het laatste stukje draaien van de sleutel te controleren of alle lampjes wel branden klopt op zich wel, maar dat gaat alleen maar op als ook daadwerkelijk ALLE lampjes moeten branden.
Als je bepaalde opties niet hebt brandt daar dus geen lampje. Kan dus tricky zijn.
En wie weet bij de aanschaf nu precies waar elk lampje voor staat.
Theoretisch: Ja, Practisch: Mwa.
Sh.t happens.

ed

Maar ja, het lambda lampje moet bij elke auto branden, net als het service lampje, en dat zijn nu net degenen die je eruit kan halen om de boel te flessen. Als je dynamo lampje er niet in zit merk je vanzelf wel tijdens de rit of er iets mis is. Je opmerking vindt ik dus niet  terecht. Bij het kopen van een auto is dit een makkelijke check of je zowiezo door moet lopen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Christiaan

Citaat van: ed op 26-08-2005 17:16:36
Maar ja, het lambda lampje moet bij elke auto branden, net als het service lampje, en dat zijn nu net degenen die je eruit kan halen om de boel te flessen. Als je dynamo lampje er niet in zit merk je vanzelf wel tijdens de rit of er iets mis is. Je opmerking vindt ik dus niet  terecht. Bij het kopen van een auto is dit een makkelijke check of je zowiezo door moet lopen.

Mee eens en ik vind het een nuttige tip waar ik zelf nooit aan had gedacht.
Christiaan