niet slecht!!!

Gestart door jaap, 26-08-2005 23:45:05

Vorige topic - Volgende topic

jaap

Gisteravond bij freddycane (www.freddycane.com) in Gorredijk op de testbank geweest ;D ;D om het vermogen een jaar na dato te meten.
Resultaat is geweldig :o :o voor een niet getunede auto  8)
Hier enkele gegevens:

Norm vermogen 194,0 KW (263.8PK) volgens DIN 70020
motorvermogen 190,5 KW (259   PK)
vermogen aan de wielen  154,5 KW (210,1 PK)
vermogenverlies 39  KW (48,9)
Max vermogen bij 179 km/h Resp. 5370 rpm
Koppel 368 nm.

Al met al ben ik dik tevreden.

Jaap

Rijden in een V70R is zo mooi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laserblue

is idd niet gek!

*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Rudi

Heb 'm even gebeld,doet geen AWD,jammer was mooi in de buurt geweest...

Mooi resultaat trouwens ;)
Dr.Go-Fast...

jaap

Citaat van: Rudi op 27-08-2005 11:28:15

Voor testen van awd kan je ook terecht bij veenema in oudehaske. Die heeft een awd bank.

jaap

Rudi

Citaat van: jaap op 27-08-2005 12:57:36
Citaat van: Rudi op 27-08-2005 11:28:15

Voor testen van awd kan je ook terecht bij veenema in oudehaske. Die heeft een awd bank.

jaap

Ik dacht dat die geen betrouwbare resultaten gaf ??? of is dat ook zo'n MAHA geval die het aan de wielen meet :)
Dr.Go-Fast...

ed

Waarschijnlijk doordat Veenema geen toerental meting heeft gedaan. Dan is het vermogen ook een gok.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Citaat van: Rudi op 27-08-2005 13:16:51

Ik dacht dat die geen betrouwbare resultaten gaf ??? of is dat ook zo'n MAHA geval die het aan de wielen meet :)

Nagenoeg elke testbank meet aan de wielen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Rudi

Ik weet het ook niet meer,omdat je whp hebt en bhp dacht ik dat die rollerbank het ook verschillend kan meten,vandaar m'n vraag.

Maar ik was daar toen ook bij die meeting en toen zei Johann dat ik waarschijnlijk teleurgesteld zou zijn als ik hem er op had gezet,weet niet meer wat de reden was.Maar ik bel hem wel 's volgende week,kijken wat hij zegt.
Dr.Go-Fast...

Johann

Citaat van: Rudi op 27-08-2005 16:19:05
Ik weet het ook niet meer,omdat je whp hebt en bhp dacht ik dat die rollerbank het ook verschillend kan meten,vandaar m'n vraag.

Maar ik was daar toen ook bij die meeting en toen zei Johann dat ik waarschijnlijk teleurgesteld zou zijn als ik hem er op had gezet,weet niet meer wat de reden was.Maar ik bel hem wel 's volgende week,kijken wat hij zegt.

Je bent altijd teleurgesteld..  ;D

Naast het feit dat ik problemen had kwam ik er later ook achter dat de toerentallen niet klopten. Weet niet wat er fout is gegaan. Verder hebben we dus 1 keer een run gedaan op die bank. Durf er echt niets over te zeggen. Als je alleen komt voor een test sessie, zal wel een aardig bedrag kosten denk ik, heb je meer tijd om op dingen te letten en eventueel dingen te proberen.

Ander punt is dus nog altijd de vergelijking tussen een MAHA en een Dynojet of soortgelijk.
Een Dynojet MEET GEEN KOPPEL. Het is een berekening. De MAHA doet dat wel. Wat is het nu dan dat ik voor MAHA ga? Omdat deze dus heel nauwkeurig het motorvermogen kan bepalen. Aan de wielen is leuk om met bijvoorbeeld mensen in de USA te babbelen maar het blijkt gewoon dat er ergens iets niet klopt op het moment dat je wilt omrekeken naar motorvermogen. Eerste fout is al het percentage verlies wat we zo voor de duim weg nemen. Zoals bij de club sessie heeft iedereen eenzelfde percentage genomen en dan heb je denk ik wel een redelijke vergelijking maar het blijft ruim duimenwerk omdat verlies niet een percentage is maar oploopt met het toerental. We weten dat niet elke auto zijn piek vermogen haalt op hetzelfde toerental.

Heb je vaker testen gedaan dan zie je bij de MAHA trouwens nog wel meer leuke dingen. Voorbeeld een nieuwe auto versus een 20dKM oude auto. Je kunt dan toch wel vrij duidelijk het verschil tussen en maagdelijke of een bereden aandrijflijn zien. Leuke is dat het motorvermogen dan op lijn zit. Ja heb dan dus vlot een winst van 10-15 PK AAN DE WIELEN terwijl de motor nog 't zelfde z'n werk doet. Hoe kun je dan een percentage nemen?

ed

Citaat van: Johann op 27-08-2005 16:54:14
Ander punt is dus nog altijd de vergelijking tussen een MAHA en een Dynojet of soortgelijk.
Een Dynojet MEET GEEN KOPPEL. Het is een berekening. De MAHA doet dat wel.

Wat meet hij dan wel? Tuurlijk meet hij koppel, alhoewel het indirect een berekening is van de versnelling van de rol. Verschilt natuurkundig niets van een statische bank, met dit verschil dat de uitkomst niet gelijk hoeft te zijn door de gewijzigde omstandigheden van meten.

Bij Veenema is volgens mij alleen voor de eerste auto een toerental meting gedaan, en dat klopt natuurlijk voor geen meter. Dat was waarschijnlijk ook de reden dat ik dagwinnaar was wat vermogen betreft, terwijl Jaap een veel hoger koppel liet zien. Puur een fout omdat er geen toerentallen zijn gemeten.

Rudi

Citaat van: Johann op 27-08-2005 16:54:14

CiteerJe bent altijd teleurgesteld..  ;D

Niet teveel FS lezen he ;D  ;)

CiteerNaast het feit dat ik problemen had kwam ik er later ook achter dat de toerentallen niet klopten. Weet niet wat er fout is gegaan. Verder hebben we dus 1 keer een run gedaan op die bank. Durf er echt niets over te zeggen. Als je alleen komt voor een test sessie, zal wel een aardig bedrag kosten denk ik, heb je meer tijd om op dingen te letten en eventueel dingen te proberen.

Een Dynojet MEET GEEN KOPPEL. Het is een berekening. De MAHA doet dat wel. Wat is het nu dan dat ik voor MAHA ga? Omdat deze dus heel nauwkeurig het motorvermogen kan bepalen. Aan de wielen is leuk om met bijvoorbeeld mensen in de USA te babbelen maar het blijkt gewoon dat er ergens iets niet klopt op het moment dat je wilt omrekeken naar motorvermogen. Eerste fout is al het percentage verlies wat we zo voor de duim weg nemen. Zoals bij de club sessie heeft iedereen eenzelfde percentage genomen en dan heb je denk ik wel een redelijke vergelijking maar het blijft ruim duimenwerk omdat verlies niet een percentage is maar oploopt met het toerental. We weten dat niet elke auto zijn piek vermogen haalt op hetzelfde toerental.

Heb je vaker testen gedaan dan zie je bij de MAHA trouwens nog wel meer leuke dingen. Voorbeeld een nieuwe auto versus een 20dKM oude auto. Je kunt dan toch wel vrij duidelijk het verschil tussen en maagdelijke of een bereden aandrijflijn zien. Leuke is dat het motorvermogen dan op lijn zit. Ja heb dan dus vlot een winst van 10-15 PK AAN DE WIELEN terwijl de motor nog 't zelfde z'n werk doet. Hoe kun je dan een percentage nemen?

Ik ga gewoon 's vragen,zien we wel wat er uit komt.
Dr.Go-Fast...

reneetje

Citaat van: Ludo op 27-08-2005 14:58:58
mooi resultaat Jaap.  :D
als ik de cijfers vergelijk met vorig jaar bij Veenema heb je nu 27pk meer maar het koppel is zo goed als ongewijzigd.
hoe heb je dat gedaan?.

Ik kijk er niet van op.
Vond het daar zowieso maar niks, ongeinterrreseerd in de hele handel.
Niks ten nadele van de organisatie  , maar ik voelde mij daar niet thuis , en was nog net op tijd om in te grijpen dat het bij mijn auto om een awd type ging , ipv van een fwd  :o :o :o

Verder was het de bank op , 1 run , en snel er weer af.

Nee ,1 keer daar en nooit weer....

Rene  :-\

jaap

Citaat van: Ludo op 27-08-2005 14:58:58
mooi resultaat Jaap.  :D
als ik de cijfers vergelijk met vorig jaar bij Veenema heb je nu 27pk meer maar het koppel is zo goed als ongewijzigd.
hoe heb je dat gedaan?.

Vermoedelijk heeft de auto wielspin gehad ludo, tijdens mijn eerste run bij freddycane (@ rene, die ik zelf een stuk profesioneler en geintresseerder vond) had de auto ook wielspin! De wielen zijn tijdens de eerste run  smerig geweest of de banden niet op temperatuur. Tijdens de tweede run ging het hardstikke goed.
Hij is bij mijn weten nog steeds orgineel.

Hoe kun je controleren als je auto is gechipt??

Wat ook nog een verklaring zou kunnen zijn is dat de R in oudehaske 3 dagen gereden had nadat ie meer dan 90 dagen had stilgestaan.

Nadeel van Freddycane tov veenema is dat er alleen fwd kan worden getest.

jaap

ed

Citaat van: reneetje op 27-08-2005 19:15:59
Ik kijk er niet van op.
Vond het daar zowieso maar niks, ongeinterrreseerd in de hele handel.
Niks ten nadele van de organisatie  , maar ik voelde mij daar niet thuis , en was nog net op tijd om in te grijpen dat het bij mijn auto om een awd type ging , ipv van een fwd  :o :o :o

Verder was het de bank op , 1 run , en snel er weer af.

Helemaal mee eens. Zeker geen ondaardige mensen, maar totaal geen interesse voor de techniek. Direct na een run een auto zo uitzetten. Valt onder de categorie "hoe help ik mijn turbo naar de eeuwige jachtvelden".