Pingelende motor

Gestart door Cap, 05-09-2005 00:22:47

Vorige topic - Volgende topic

Cap

Sinds een jaar ben ik eigenaar van een donker blauwe V70 uit 2000. Een maand geleden ontdekte ik een pingel in de motor, bij gasgeven in toerengebied 2000-3000 toeren. volgens de Volvo garage is het inderdaad pingelen maar ze kunnen niets vinden omdat de computer geen foutcode aangeeft. Ik heb bougies vervangen, nu is pingelen wel minder maar niet weg. Weet iemand waar dit aan kan liggen???

elianmars

Het heeft in ieder geval niets met je olie te maken, dus hoort niet in deze afdeling van het forum thuis  ;D ;D ;)

Hopelijk weet iemand het antwoord op je vraag.

En als je hier vaker komt, stel je dan eens voor. Het is leuk om te weten wie de donkerblauwe V70 uit 2000 rijdt  ;)

thuur

Pingelen ??? Dat zou niet mogen... Daarvoor heb je knocksensors. Wellicht de moeite waard om deze eens te inspecteren (bekabeling/stekkers).

Wat voor een uitvoering V70 is het?

Gr 8)

Cap

Even qua uitvoering het is een 103 kw 2.4 blok,  standaard. Kabels en stekkers had ik al ff gechecked. lijkt ok!

thuur

Even wat info dan:
(als je CHECK ENGINE lampje niet brandt is dit alles wat ik zo snel kan vinden :-\)

Misfire diagnostic
Overview

If the fuel/air mixture does not ignite in the ignition stroke the engine is said to be misfiring. The engine control module (ECM) detects misfires by registering the time between two segments of the flywheel.

The time between two segments varies depending on
-misfiring
-driveline oscillations
-normal variations caused by uneven combustion
-flywheel mechanical tolerances.

The mechanical tolerances and drive line oscillations disrupt the signal and it is difficult to detect whether the engine really is misfiring or not. By registering the time difference between the sectors and comparing this with the time differences in an earlier rotation misfires can be gauged. To eliminate mechanical tolerances one of the 5 sectors on the flywheel is used as a reference point for the timing.

Shutting off the misfire diagnostic

Misfire diagnostics are shut off in the event of
-driveline oscillations.
Drive line oscillations, caused by uneven road surfaces for example, may lead to uneven engine operation. Drive line oscillations will be posted by the ABS system and this information is sent to the engine control module (ECM). The engine control module (ECM) uses this information in order to differentiate between oscillations and actual misfiring and the diagnostic is shut off.
-diagnostic trouble codes (DTCs) in the flywheel sensor, mass air flow (MAF) sensor, ABS and camshaft position (CMP) sensor.

Heb je ABS foutmeldingen wellicht? Lijkt me eerlijk gezegd niet logisch gezien het feit dat het altijd bij een bepaald toerental gebeurt.. Maar de ABS controller wil nog wel eens 'foute' informatie krijgen (vooral) vanaf bouwjaar '96.. Vandaar mijn vraag.

Maar als het pingelen dus minder is na het verwisselen van de bougies lijkt me de volgende logische stap het vervangen van de verdeelkap en rotor ;)

En de bougiekabels heel goed inspecteren. Een scheurtje of anderzijds beschadigde isolatie betekent onverbiddelijk vervangen van de kabels (ze mogen nu eenmaal geen vonk 'lekken').

Gr 8)

Lindert Bogers

Hej Cap,

Je hebt je bougies al vervangen en het wordt minder zeg je? Controleer de bekabeling als nog een keer en vergeet daarbij massapunten ook niet. Vind het wel een raar iets dat pingelen van de motor, en dat het nu minder is door nieuwe bougies ? Kan je misschien iets meer vertellen erover?

Grt ThE DoCtOr

Johann

Citaat van: thedoctor op 05-09-2005 17:22:13
Hej Cap,

Controleer de bekabeling als nog een keer en vergeet daarbij massapunten ook niet. Vind het wel een raar iets dat pingelen van de motor, en dat het nu minder is door nieuwe bougies ? Kan je misschien iets meer vertellen erover?

Grt ThE DoCtOr

Volgens mij is dit coilpacks/electronische ontsteking. Op elke bougie zit een bobine dus.
Het kan een van deze coilpacks zijn. Ik heb wel eerder een verhaal gelezen van een 2.4 die pingelde af fabriek..
Op 98 deed ie 't niet. Eigenlijk nooit mogen horen wat de oplossing was.

Vraag de dealer eventueel om coilpacks te wisselen met een andere auto om te testen.

Cap

Dank voor je reactie!!

Ik heb de bougies verwisseld omdat ik dacht dat ze misschien vervuild zouden zijn en minder makkelijk een vonk zouden geven. (1 oude bougie heeft wel wat meer roet trouwens) Het gepingel was echter niet weg met de nieuwe bougies, wel minder. Ik heb de luchtmassa meter uitgewisseld, geen verschil. Bij stationair toerental staat de ontsteking op 5 graden (Volvo analyse compu zegt dat het eigenlijk 12 graden moet zijn, bij een andere V70 stond de ontsteking op 6 graden, dat zal dan dus wel normaal zijn.

De coils (zijn de bobines neem ik aan) checken is een goede tip. kan er ook een pingelsensor afwijken? Kan je er makkelijk bij/ testen? De diagnose computer zegt dat de pingelsensor OK is., de diagnose computer geeft verder geen foutmeldingen door!! wat zijn eventueel handige verdere stappen om de oorzaak te achterhalen?
Oh ja in mijn vakantie heb ik ook Ron 98 bezine getankt en het duurste shell product, het pingelen wordt dan wel wat minder maar is nooit helemaal weg. Met koude motor is alles zoals het hoort. Volgende week wordt de distributieriem vervangen, ik veracht dat alles wel op tijd staat.
bijvoorbaat dank!!
Cap

Cap

Je hebt volkomen gelijk, ik was ijverig aan het typen zonder op te letten. Ik heb geprobeerd het onderwerp te verplaatsen maar dat ging niet.
vandaar...

groet,

Cap

Cap

Gepingel ontstaat bij optrekken in 2e versnelling bij 1800, 2200 en 2800 toeren, in z'n 3 weer rond de 2000 toeren. Als het warm is hoor ik het meer. Aleen bij gasgeven, ook bij lage belasting. Je hoort een helder metaalachtig getik in het blok. Ik dacht zelf eerst nog dat het katalysatorbed aan het loskomen was, 2 verschillende volvo garages gaven aan dat het toch pingelen was.

thuur

Hitteschild heb je uiteraard ook gecontroleerd..?

Gr :-\

Cap

Ik heb de hitte schilden nog niet checked, lijkt mij dat ze bij trillen een ander geluid geven maar checken kan geen kwaad.
dank Cap

thuur

Citaat van: Ludo op 05-09-2005 23:27:42
ah, okee thx.

@thuur, waaronder heb je die info gevonden?.

V70, -00, design & function motorgroep..

Gr ;)

NwVolvoMn

Waar en wat tank je? Brandstof is als eerste verdacht. Euro 95 zou geen probleem op mogen leveren. Wel van de grote merken betrekken, bij de echt witte pompen zit nog wel eens een zwarte raaf.
Als dat het probleem niet is, zou ik het eerst eens proberen met het opnieuw Mappen van de computer. Pingelen meestal een timingprobleem maar kan ook een meetprobleem van het mengsel zijn. Ik zou de labdaregeling toch ook even nakijken + nokkenassensor.