Riemspanner distributieriem afgebroken.....

Gestart door BasV70, 05-09-2005 14:45:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeertG

Citaat van: GeertG op 27-09-2005 15:17:54
En de kostenafwikkeling ???
Je schreef dat hij ook wel wist dat zijn werk niet  goed had gedaan, dus.......

Maar belangrijkste is natuurlijk dat ie het weer goed doet !
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

sas

Dat is heel goed nieuws, gelukkig maar.

Gefeliciteerd  ::)

Toch een beetje mijn twijfels, als de riem maar iets versprongen hoef je geen kromme kleppen te hebben direct, maar is de kans op een verbrande klep wel groot. Het ligt eraan hoeveel je gereden hebt nadat de spanner brak. Wellicht hebben anderen meer verstand van deze specifieke motor, en is het onzin wat ik zeg. In ieder geval is de kans over het algemeen wel aanwezig. Even een technische check bij een andere Volvo dealer zou ik persoonlijk toch even overwegen.

maxime

Ik betaal alleen de onderdelen.
In principe  had hij zijn werk niet goed gedaan als de spanrol gebroken was geweest.
Maar het is de arm van de spanrol. Die wordt volgens mij nooit vervangen, tenzij kapot.
Hij heeft inderdaad wat hij gedaan heeft niet volgens volvo richtlijnen gedaan, echter dat was het probleem niet.
Maar in ieder geval doet mijn auto het weer.
En heb ik inmiddels een andere garage gevonden.
Zoef!!!

maxime

#18
Hoi Sas,

is een verbrande klep te meten met een compressietest?
De auto is namelijk bij de Volvo dealer geweest om hem uit te lezen en daarna is er een compressietest gedaan.
Mochten er verbrande kleppen zijn dan moeten ze dat er dan toch uithalen?
Ik ga hem denk ik in ieder geval nog laten nakijken bij de volvodealer, hij moet toch nog voor de Apk.
Ik kon niet verder rijden met de auto omdat de motor afsloeg. Dus in principe heb ik er nadat de arm afbrak niks mee gereden behalve de auto naar de stoep gemanouvreerd. (Rotklus zonder stuurbekrachtiging).
Zoef!!!

sas

Hallo Maxime,

Als de auto goed loopt (ook als ie goed warm is!) dan kan er geen klep geraakt zijn. Dan mag je er van uit gaan dat de auto goed is. Ik heb net even gebeld met een technisch schadehersteller van ons die veel over deze motor weet. En alleen onderdelen betalen is ook redelijk.

Dus gewoon gaan rijden en genieten nu!

ed

Verbrande (lekke) klep komt zeker uit een compressie meting. Dat zal echter nooit het gevolg zijn van het falen van de distributie. Wel kan een klep krom zijn geslagen doordat de zuiger deze klep heeft geraakt. Meestal maakt die klep dan een hoop lawaai, en er inderdaad ook compressie verlies.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

sas

Citaat van: ed op 28-09-2005 09:56:10
Verbrande (lekke) klep komt zeker uit een compressie meting. Dat zal echter nooit het gevolg zijn van het falen van de distributie. Wel kan een klep krom zijn geslagen doordat de zuiger deze klep heeft geraakt. Meestal maakt die klep dan een hoop lawaai, en er inderdaad ook compressie verlies.


Hallo Ed,

Als de distributie van tijd is, is het wel zeker mogelijk dat er een klep verbrand, dit is heel logisch. De uitlaatklep gaat bijvoorbeeld te vroeg al open waardoor de rand rondom de klep verbrand op den duur.

ed

Het ging hier niet om een distributie die van tijd is, maar één die volledig weg is. Als hij van tijd is heb je inderdaad gelijk.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

sas

OK Ed,

wat vind jij van de gang van zaken, ik denk dat het goed opgelost is niet?

ed

Denk van wel. Je weet natuurlijk nooit wat er echt is gebeurd, en dan bedoel ik: waarom is de bevestiging van de spanner gebroken. Meestal is dat ook een gevolg van overmatige trillingen, en die zijn meestal weer een gevolg van zwaarlopende delen zoals een waterpomp bijvoorbeeld. Hier kom je toch niet uit.
Wel netjes dat ze het na de garantie zo hebben opgelost. Hadden ze formeel niet hoeven doen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

maxime

Ik ben er ook ontzettend blij mee want hij rijdt weer als een zonnetje!
Heb inderdaad geen compressieverlies.
Heb de spanrol gezien. Het stuk waarmee je m kan spannen is van metaal, en daarvan was een een stuk afgebroken. De spanrol was verder nog helemaal goed. Het stuk metaal was in de distributieriem geschoten en heeft een paar rondjes meegedraaid.
Hierdoor is ie van tijd af gegaan (zeg je dat zo?).
Na het resetten en het vervangen van spanrol en distributieriem hebben ze compressie gemeten en bleek dat ie nog liep als een jonge god.
Ik heb dus denk ik gewoon een engeltje op de schouder van mijn roffel zitten.
De garagehouder heeft het naar mijn idee goed opgelost.

Zoef!!!

BasV70

Hmmmm, daar ben je inderdaad heel goed mee weggekomen. Dikke mazzel dat er binnenin niets gebeurd is.  ::)

maxime

Ja volgens mij heb ik inderdaad een engeltje op mijn schouder.

Een vriend van mij zei trouwens dat bij B23 motoren (volvo 740) expres veel ruimte tussen de zuiger en de klep overlaten zodat hij nooit bij het breken van de distributieriem de kleppen kan kromslaan.
Is dat bij de 850 ook misschien?
Zoef!!!

thuur

Voor zover ik weet is dat niet bij de 5 cilinders (de diesels zijn trouwens gebouwd door Audi ;)).

De oude 4 cilinders (uitgezonderd de 16 kleppers) hebben de verbrandingskamers lager in de cilinder zitten, dat houdt in dat de kleppen op het laagste punt nooit de zuiger op het hoogste punt kunnen raken. Dus bij een riembreuk zal er inderdaad geen gevolgschade optreden ;)

Jij hebt echt wel geluk gehad, als je dat maar weet 8)


Gr ;D

maxime

Dat besef ik terdege hoor!
Ik ga elke avond met mijn knietjes op het matje voor mijn bed met de handjes gevouwen...
:D
Zoef!!!