Zoals bij sommigen misschien wel bekend verslijten de stabilisatorstang rubbers van de 850 erg snel (vervanging kost ongeveer 100 euro). Bij de mijne in ieder geval regelmatig om de 40 a 50.000km. Gevolg gebonk onder de voortrein bij iedere oneffenheid op het wegdek.
Niet gevaarlijk maar wel hinderlijk. Deze rubbers moeten ook wel enorme krachten opvangen.
Bij de oudere 850's, ik geloof tot '94 zijn de rubbers los te vervangen. Bij de nieuwere 850's zouden deze vast gevulcaniseerd zijn op de stabilisatorstang en moet een geheel nieuwe stang gemonteerd worden.
Wat ik nu op het duitse forum heb gelezen( ja daar hebben ze die klachten ook) zijn er i.p.v de standaard rubber-bussen nu ook polyurethaan bussen te krijgen en deze zouden niet veel duurder zijn en gaan dan veel langer mee.
Mijn vraag is nu, heeft iemand hier al ervaring mee en waar kun je deze bussen in nederland bestellen?
Groeten: Guido.
Ook bij de latere modellen zijn ze los te vervangen,pas nog bij mijn auto gedaan bj 1996
volvoTon
Bij mij zijn de stabirubbers ook op. Welke rubbers heb je hiervoor gebruikt. De los verkrijgbare rubbers van de 850 van 1994 en eerder? Of andere? Is het een ingewikkelde klus?
De stabi vervangen lijkt me een lastig klusje om zelf te doen. Gezien het feit dat van alles (stuurhuis) los moet.
Joris
Immitatie reactiestangetjes kosten 27,50 per stuk.(orgineel 55 euro excl. btw) Voor de vervanging hiervan hoeft je stuurhuis/subframe niet los. Wiel eraf, krik onder draagarm plaatsen zodat de reactiearm ontlast wordt moertjes onder en boven eraf nieuwe reactiestang en moertjes erop en klaar is kees. (half uurtje werk) Ben nu gelukkig af van dat irritante geklapper en gebonk. ;D
Mijn 850 heeft ook last van het geklapper en uitgeslagen stabilisator rubbers. Heb al een setje nieuw gekocht van Volvo (plm. 20 euro) en wilde ze al monteren, maar op de brug bleek de bevestiging muurvast te zitten en slecht bereikbaar. Het gaat daarbij om de rubbers aan de binnenzijde, onder de motor als het ware. Wat is de beste oplossing voor montage?
bij mij zijn ze ook naar zn grootje, hetgeen al het geklapper van de afgelopen maanden verklaart waarschijnlijk... Gaat van de week ff naar de garage, aangezien de bevestigingspunten zeer lastig bereikbaar zijn.
Ik had dus ook last van "geklepper" op een klinkerweg. Echt zo'n irritant rammelgeluid.
Vandaag dus de stabilisatorstangetjes vervangen (appeltje-eitje!, na 20min al klaar!), maar helaas het rammeltje is er nog steeds.
Het lijkt minder, want de stangetjes waren wel aan vervanging toe, ze waren best los.
Nu heb ik wel ergens gelezen (kan het niet meer vinden), dat er nog iets versleten kan zijn in de voorwielophanging. (daar zit het toch meestal?)
Wie geeft nog eens een goede tip?
Zippo had een kapot schokbreker rubber bovenin:
http://www.volvo850forum.com/index.php?board=3;action=display;threadid=4524;start=0
Citaat van: Patrick R. op 24-08-2005 17:35:47
Wie geeft nog eens een goede tip?
Draagarmrubbers
Citaat van: reneetje op 24-08-2005 18:55:11
Citaat van: Patrick R. op 24-08-2005 17:35:47
Wie geeft nog eens een goede tip?
Draagarmrubbers
Is er een test methode hoe ik kan zien of de speling bovenin, of onderin de wielophanging zit? Dat scheelt misschien een heleboel werk...
Citaat van: Patrick R. op 24-08-2005 17:35:47
Ik had dus ook last van "geklepper" op een klinkerweg. Echt zo'n irritant rammelgeluid.
Vandaag dus de stabilisatorstangetjes vervangen (appeltje-eitje!, na 20min al klaar!), maar helaas het rammeltje is er nog steeds.
Het lijkt minder, want de stangetjes waren wel aan vervanging toe, ze waren best los.
Nu heb ik wel ergens gelezen (kan het niet meer vinden), dat er nog iets versleten kan zijn in de voorwielophanging. (daar zit het toch meestal?)
Wie geeft nog eens een goede tip?
Appeltje eitje? De stabilisatorstang zit vast van 2 x rubbers en zijn slecht bereikbaar. Hoe kwam je er bij?
Ik heb ook alleen maar de reaktiestangetjes vervangen, niet de hele stabilisator!
Van de draagarm worden meestal alleen de voorste rubbers zacht. Wrik met een breekijzer op het voorste rubber en het achterste. Als de voorste duidelijk meer beweging tonen zou ik de draagarmen vervangen. Als je de oude arm in je handen hebt is het rubber met de hand nog nauwelijks te bewegen. De krachten erop zijn echter groot, dus een beetje beweging is al voldoende om ze te vervangen.
Van de stabilisatiestang zijn volgens mij ook meestal de reaktiestangetjes aan vervanging toe, en niet de hele arm.
Ik zal er nog eens onder duiken dus, kijken of ik wat zie bewegen.
Dank voor de tip!
Ik zag op Marktplaats een aanbieding van € 99,- voor een draagarm. Is dat een goede aanbieding? (mag ik dit vragen op het forum?)
Het constateren van beweging/speling op de draagarm rubbers is moeilijk te zien.
Ik zelf heb ook het vermoeden dat ik vandaag of morgen ook aan de beurt ben , maar kan geen speling ontdekken.
Rene :o
De rubbers zijn echt heel stijf. Je kunt het alleen zien als je voor en achter vergelijkt.
Ik heb ook immitatie draagarmen gemonteerd. Bij Nordicar gekocht in HHwaard. Iets van 75 euro per draagarm! Kwaliteit is tot nu toe goed.
Weet iemand of de onderste vaker verslijten dan die bovenste lagering?
Of moet ik als alles los is, gelijk alles maar vervangen?
estate services (http://www.estateservices.nl) dus ;)
Citeerje krikt de auto op en probeert het wiel van voor naar achter te bewegen uit alle macht. Krijg je er beweging in, dan zijn ze verdacht.
Dat ga ik eens proberen!
Ik zag ook ergens staan dat de lagering bovenin de schuldige kan zijn:
http://www.volvo850forum.com/index.php?board=3;action=display;threadid=4524;start=0 (http://www.volvo850forum.com/index.php?board=3;action=display;threadid=4524;start=0)
Wat denken jullie, de bovenste of de draagarmen? ???
Gewoon beide controleren ;)
Gr 8)
Citaat van: thuur op 26-08-2005 17:28:39
Gewoon beide controleren ;)
Gr 8)
Heb jij ook weer gelijk in... ;)
Mijn probleem is inmiddels verholpen.
Vandaag de boel opnieuw bekeken. Wiel er af en de as opgekrikt. Toen viel de spanning weg van het reaktiestangetje van de stabilisatorstang. Daar eens aan getrokken en: "rammel".......
Één van de moeren zat niet goed (meer) aangedraaid.
Dat was dus het hele euvel.
Ik begrijp alleen niet hoe die moer losgeraakt kan zijn. Lijkt me toch dat ik met monteren alles goed heb aangetrokken. Bovendien is het een borgmoer (met zo'n blauwe binnenkant).
Hoe dan ook, het probleem is verholpen!
Geen veerschotelrubber of draagarm hoeven vervangen dus.
Ik ben nog steeds niets wijzer.
Ik heb nieuwe stabilistor stangetjes, maar rammelen/reutelen blijft ie doen op klinkerwegjes.
De draagarmen kan ik (handmatig) niet in beweging krijgen, en op de bovenste lagering(hoe heet dat ook al weer?) zit ook geen voelbare speling.
Morgen hoop ik even van een brug gebruik te kunnen maken om zo eens wat te rukken en trekken e.d.
Het is wel irritant, maar vinden zullen we het!
Het heeft even geduurd, maar hij (de 850) is even op de brug geweest en we hebben na lang zoeken, trekken en duwen geconstateerd dat de fusee kogel de veroorzaker van het rammelen is. Maar de speling is dusdanig weinig dat ik het voorlopig maar even zo laat.
Dank aan alle die mij heeft geholpen met tips! Geweldig!
Bij mij zijn recentelijk de stabilisatorstangrubbers vervangen. Geen gerammel weer. Helaas van korte duur en er zat opeens weer speling in de rubbers?! Kennlijk is door het lang doorijden zonder rubbers de stabilisatorstang dusdaning versleten dat hele stang vervangen moet worden.
Iemand dat al eens gedaan?
Ik heb vandaag de rubbers van de stabilisatorstang vervangen.
WD 40, sleutel 14 en 15 en soepele handgewrichten (en een brug natuurlijk); meer heeft de mens niet nodig.
Speling op rubbers is te checken als wielen vrij hangen, reactiestangspeling als ze op de grond staan.
Ik zou de rubbers als eerste doen omdat dit de meest waarschijnkijke oorzaak van 't gerammel is.
Ze zijn bovendien stukken goedkoper!
Hans
Citaat van: Hans Giesberts op 15-12-2005 19:23:55
Ik heb vandaag de rubbers van de stabilisatorstang vervangen.
WD 40, sleutel 14 en 15 en soepele handgewrichten (en een brug natuurlijk); meer heeft de mens niet nodig.
Speling op rubbers is te checken als wielen vrij hangen, reactiestangspeling als ze op de grond staan.
Ik zou de rubbers als eerste doen omdat dit de meest waarschijnkijke oorzaak van 't gerammel is.
Ze zijn bovendien stukken goedkoper!
Hans
Rubbers zijn vanaf 94 niet meer los te vervangen. Overigens zijn die belangrijker dan de stangetjes, aangezien deze ook de sporing bepalen, en bij speling een heel vervelend weggedrag kunnen opleveren, en ook overmatige bandenslijtage,
Bij worden maandag de gehele stabilisatorstang en de rubbers vervangen. Subframe moet ervoor naar beneden.
Ik ben ca 1,5 jaar doorgereden met kapotte stabilisatorstang rubbers, waardoor mi de stang teveel heeft zitten werken onder de beugels. Hierdoor is de stabilisatorstang versleten..
Succes :eusa_dance:
Ook ik heb de stabilisatorstang 'rubbers' vervangen. (En dan bedoel ik die lange van links naar rechts, niet de kleine verticale die geloof ik 'reactiestangetjes' heten.)
Rechtsvoor, gezien met voorwielen max naar links gedraaid:
(http://members.chello.nl/h.dekhuijzen/Volvo/stabilisatorstangrubberRV.jpg)
Gelijk met nieuwe klampen er op.
Was heel gepiel om er goed bij te komen, ookal had ik een brug en door oude olie lekkage smerig. Heb met koudontvetter wel heel wat olie los en weg gekregen.
En belangrijkste: eindelijk na 1,5 jaar verlost van het gerammel in het voor-onder!! Zoals de bandenspecialist al opmerkte bij monteren van de winterbanden: vreemd dat hier bij APK niets over is gezegd. :-\ Zat echt behoorlijke speling intussen.
Gelijk wel een vraag: het viel mij op dat ik alleen links verdikkingen had in de stabi-stang die langs de rubber vallen om de stang in positie te houden. Rechts was ie helemaal glad.
Klopt dit,? Origineel Volvo, of heb ik er dan een imitatie aftermarket stabi stang onder zitten?
(http://members.chello.nl/h.dekhuijzen/Volvo/Stablisatorstang%20van%20linksvoor%20gezien-klein.jpg)
Donkere stang in midden; hier even zonder de rubber en clamp er overheen, en iets uit positie t.o.v. normale plek.
niet op de losgekomen olieresten letten ;)
Hajo
Ik had ook dat irritante gebonk in het vooronder.(850 2.5 20V bj. 92)
Ben naar de Volvo specialist gereden (Roelfsema Zuidlaren).Auto op de brug en bij mijn
850 waren het ook de rubbers van de grote stabi.stang.Rubbers kosten 15 euro ex.
Na 1 1/2 uur pielen onder de auto (boven een smeerkelder) eindelijk dat vervelende geluid voorbij! :D
Opgraving van de week ;D.
Als je deze rubbers wilt vervangen, moet dan de stabistang onder de auto uit? En moet om dit te doen het subframe los/ stuurhuis er uit? Dit is mijn nog niet helemaal duidelijk.
Het subframe een beetje laten zakken is voldoende.
De rubber kan je openbuigen, en zo rond de stang plaatsen.
Tenminste, als je geen gevulcaniseerde rubbers hebt.
Als je een platte ring 14 hebt en een dop + aantal verlengstukken, kun je de rubbers zo vervangen zonder ook maar iets te laten zakken. Hoeft allemaal niet. Wiel eraf en kant voor kant afwerken. Het rubber rechts kun je met platte ring (achterste bout) zo lostrekken en de voorste met de dop en een aantal verlengstukken erop zo vanaf de bovenkant uit. Linkse kant heb je alleen de platte ring nodig. De rubbers worden om de as heengetrokken, dus je hele as hoeft niet los.
Tip: monteer meteen Powerflexrubbers (te bestellen oa bij Marc van ET), met originele Volvo rubbers sta je binnen een jaar weer te kloten. Heb dit nu al een 2 a 3 keer meegemaakt en ik monteer dus absoluut geen originele stabistangrubbers meer. Prijs is ook veels te hoog in vergelijking met Powerflexrubbers.
Citaat van: Dirk342 op 15-11-2010 16:17:57
Als je een platte ring 14 hebt en een dop + aantal verlengstukken, kun je de rubbers zo vervangen zonder ook maar iets te laten zakken. Hoeft allemaal niet. Wiel eraf en kant voor kant afwerken. Het rubber rechts kun je met platte ring (achterste bout) zo lostrekken en de voorste met de dop en een aantal verlengstukken erop zo vanaf de bovenkant uit. Linkse kant heb je alleen de platte ring nodig. De rubbers worden om de as heengetrokken, dus je hele as hoeft niet los.
Tip: monteer meteen Powerflexrubbers (te bestellen oa bij Marc van ET), met originele Volvo rubbers sta je binnen een jaar weer te kloten. Heb dit nu al een 2 a 3 keer meegemaakt en ik monteer dus absoluut geen originele stabistangrubbers meer. Prijs is ook veels te hoog in vergelijking met Powerflexrubbers.
Dat was mijn idee ook. Kennis van mij besteld iets bij ET, dus dacht kan ik die gelijk mooi meenemen :). Ik wou alleen weten of ik niet aan een onmogelijke klus begin. Als ik jou zo hoor moet het dus wel te doen zijn. Ik weet alleen niet zeker of ik losse bussen of gevulkaniseerde heb. Hoe kan ik dit makkelijk zien? Het is een 2.0 10V MY96.
Bij het "nieuw model" stabilisatorstang zitten de klemmen aan de stang vast. Bij de eerdere modellen zijn ze los te vervangen heb ik begrepen.
De 1e keer dat ik bij mijn auto eraan begon zaten daar geheel vaste en dichte rubbers omheen, die heb ik er express afgeslepen omdat ik geen zin had de onderste endlinks los te halen, (dan kun je ze over de stang heen eraf trekken). De nieuwe origineel van Volvo waren de zogenaamde deelrubbers. Werkt perfect, eerlijk is eerlijk maar jongen wat zijn die dingen van een slechte kwaliteit ! Voor een setje 54 euro moeten aftikken :(. Binnen een jaar weer kunnen vervangen en nu door Powerflexrubbers wat echt een hele mep scheelt. Kwamen ook van Marc af en zijn gedeelde rubbers. Bijkomend voordeel, het gekraak was meteen over en de prijs iets van 28 euro dacht ik.
Citaat van: Dirk342 op 18-11-2010 11:52:11
De 1e keer dat ik bij mijn auto eraan begon zaten daar geheel vaste en dichte rubbers omheen, die heb ik er express afgeslepen omdat ik geen zin had de onderste endlinks los te halen, (dan kun je ze over de stang heen eraf trekken). De nieuwe origineel van Volvo waren de zogenaamde deelrubbers. Werkt perfect, eerlijk is eerlijk maar jongen wat zijn die dingen van een slechte kwaliteit ! Voor een setje 54 euro moeten aftikken :(. Binnen een jaar weer kunnen vervangen en nu door Powerflexrubbers wat echt een hele mep scheelt. Kwamen ook van Marc af en zijn gedeelde rubbers. Bijkomend voordeel, het gekraak was meteen over en de prijs iets van 28 euro dacht ik.
Zijn deze powerflexrubbers dan gedeeld, zodat je ze over de gemonteerde stabistang kunt plaatsen? en als ik het goed begrijp heb je ze gebruikt op een stabistang die origineel gevulcaniseerde rubbers had. En dat past goed?
Waar zijn die poweflexrubbers te krijgen?
Citaat van: volvobug op 18-11-2010 13:29:06
Citaat van: Dirk342 op 18-11-2010 11:52:11
De 1e keer dat ik bij mijn auto eraan begon zaten daar geheel vaste en dichte rubbers omheen, die heb ik er express afgeslepen omdat ik geen zin had de onderste endlinks los te halen, (dan kun je ze over de stang heen eraf trekken). De nieuwe origineel van Volvo waren de zogenaamde deelrubbers. Werkt perfect, eerlijk is eerlijk maar jongen wat zijn die dingen van een slechte kwaliteit ! Voor een setje 54 euro moeten aftikken :(. Binnen een jaar weer kunnen vervangen en nu door Powerflexrubbers wat echt een hele mep scheelt. Kwamen ook van Marc af en zijn gedeelde rubbers. Bijkomend voordeel, het gekraak was meteen over en de prijs iets van 28 euro dacht ik.
Zijn deze powerflexrubbers dan gedeeld, zodat je ze over de gemonteerde stabistang kunt plaatsen? en als ik het goed begrijp heb je ze gebruikt op een stabistang die origineel gevulcaniseerde rubbers had. En dat past goed?
Waar zijn die poweflexrubbers te krijgen?
Marc= ET tuning
Ze zijn van Superflex..
http://www.superflex.co.uk/proddetail.php?prod=SF421-1151%2F20K
Past die nu wel of niet over de stabi met de 'vaste' rubbers?
Groet,
Adwo
zal wel passen, ma bestel gewoon powerflex bij Marc(ET) zijn gedeelde rubbers schuif je er zo om.
Nog ff gezocht, ze zijn van Super Pro SPF1151-20K. Plaatje bij ET kan ik niet zien of ze inderdaad 2-delig zijn.. Jaja, knap eigenwijs ik.. haha
Adwo
Citaat van: Jack v op 18-11-2010 16:32:01
... zal wel passen...
Het zit 'm in het woordje "zal", wie weet zeker dat het past?
Dirk, kom er nog eens in...
-edit: wie weet zeker of het past over een stabi met vaste (gevulcaniseerde) rubbers, als je de oude rubbers eerst wegsnijdt?
Past op een 850 zonder probleem ;)
Citaat van: verburgh op 18-11-2010 16:50:59
Past op een 850 zonder probleem ;)
Die van ET zijn twee delig toch?
Citaat van: Jack v op 18-11-2010 16:54:28
Citaat van: verburgh op 18-11-2010 16:50:59
Past op een 850 zonder probleem ;)
Die van ET zijn twee delig toch?
Je kan ze een stukje openbuigen, als dat niet kon was het nog geen probleem.
Citaat van: Dirk342 op 18-11-2010 11:52:11
De 1e keer dat ik bij mijn auto eraan begon zaten daar geheel vaste en dichte rubbers omheen, die heb ik er express afgeslepen omdat ik geen zin had de onderste endlinks los te halen, (dan kun je ze over de stang heen eraf trekken). De nieuwe origineel van Volvo waren de zogenaamde deelrubbers. Werkt perfect, eerlijk is eerlijk maar jongen wat zijn die dingen van een slechte kwaliteit ! Voor een setje 54 euro moeten aftikken :(. Binnen een jaar weer kunnen vervangen en nu door Powerflexrubbers wat echt een hele mep scheelt. Kwamen ook van Marc af en zijn gedeelde rubbers. Bijkomend voordeel, het gekraak was meteen over en de prijs iets van 28 euro dacht ik.
Als ik je goed begrijp, had je de aangevulcaniseerde rubbers.
Mis je met de nieuwe rubbers dan niet het richeltje op je, nieuw model stang, die de boel op zijn plaats houdt?
Citaat van: volvobug op 18-11-2010 16:48:51
Citaat van: Jack v op 18-11-2010 16:32:01
... zal wel passen...
Het zit 'm in het woordje "zal", wie weet zeker dat het past?
Dirk, kom er nog eens in...
-edit: wie weet zeker of het past over een stabi met vaste (gevulcaniseerde) rubbers, als je de oude rubbers eerst wegsnijdt?
Past gewoon, geen enkel probleem. Je haalt het klemmetje eraf, snijd of slijpt het rubber open, nieuwe even open buigen en eromheen klemmen. Daarna de klem weer vastzetten. Zou wel gewoon kant voor kant werken en niet ineens beide kanten los mikken.
Citaat van: razorx op 19-11-2010 20:07:27
Citaat van: Dirk342 op 18-11-2010 11:52:11
De 1e keer dat ik bij mijn auto eraan begon zaten daar geheel vaste en dichte rubbers omheen, die heb ik er express afgeslepen omdat ik geen zin had de onderste endlinks los te halen, (dan kun je ze over de stang heen eraf trekken). De nieuwe origineel van Volvo waren de zogenaamde deelrubbers. Werkt perfect, eerlijk is eerlijk maar jongen wat zijn die dingen van een slechte kwaliteit ! Voor een setje 54 euro moeten aftikken :(. Binnen een jaar weer kunnen vervangen en nu door Powerflexrubbers wat echt een hele mep scheelt. Kwamen ook van Marc af en zijn gedeelde rubbers. Bijkomend voordeel, het gekraak was meteen over en de prijs iets van 28 euro dacht ik.
Als ik je goed begrijp, had je de aangevulcaniseerde rubbers.
Mis je met de nieuwe rubbers dan niet het richeltje op je, nieuw model stang, die de boel op zijn plaats houdt?
Nee want dat richeltje zat/zit er bij mij nog steeds op hoor. Alleen nu met de Powerflex rubbers zie je 'm iets beter als met die gevulcaniseerde, de laatste zijn een paar millimeter breder.
merk je ook verschill als je ze vervangen heb (waarin)
gr
Absoluut ! Zowel bij de originele als bij die van Powerflex ! Ik had een onlokaliseerbare knoep voorin en heb alles al vervangen zoals veerpootlagers, rubber, schokkers, veren, etc. Bleek dus achteraf daarin te zitten. Verder was het bij mij oude situatie zo, dat als je de endlinks loshaalde je deze zonder enige (voor)spanning of iets zo terug in de veerpoten kon hangen. Ik had al bij meerdere auto's gezien dat dit echt wel met een beetje kracht diende te gebeuren, maar bij mij was het floep eruit en ook zo floep er weer in. Verder kon je als het endlink los was, de gehele as aan 1 kant zo op en neer bewegen (wat natuurlijk niet goed was). Na vervanging met originele rubbers moest je de endlinks met iets of wat kracht in de veerpoten hangen, maar echt lekker zat het mij nog niet. Toen de knoepklachten binnen een jaar terugkwamen heb ik dus meteen die originele zooi er tussen uitgehaald (gewoon helemaal versleten) en ben na overleg met Marc van ET overgegaan op Powerflex, welke er nu nog steeds tussen zitten en perfect werken en ook de boel goed op spanning houden. Heb nu weer een staaf ijzer / flinke koevoet nodig om voldoende kracht te kunnen zetten om de endlinks te monteren. Scheelt echt een hele mep ook qua rijden. De voortrein is weer stevig en 'voel' je meer. Ook het zwabbergedrag is meteen weg.
gezwabber gedrag bedoel je slingeren met op trekken (flink op trekken)
Ook ja Francois, maar ook overgevoelig voor richels in het wegdek, etc. Bleek achteraf dus het merendeel door die rubbers te komen, wat ik overigens niet verwacht had.
Citaat van: francois op 20-11-2010 08:05:40
gezwabber gedrag bedoel je slingeren met op trekken (flink op trekken)
Dat komt vooral van versleten draagarmrubbers.
Gr :D
Mee eens Thuur, maar de complete draagarmen waren zowel L als R al vernieuwd ;D
Nog even en ik wordt de opgraafkoning van het forum ;D.
Ik heb voor mijn 854 MY 96 de volgende rubbers besteld. Precies degen die op de foto staan.
(http://www.performance-parts.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/Superflex_SPF115_4b06a60a1bf80.jpg)
Nou wou ik die vandaag 'even' vervangen. Het lossen van de beugels op het subframe ging prima, alleen krijg ik de beugels niet van de stang. Er loopt namelijk een plaatje onder de beugel door. Deze lijkt los te zitten, maar ik krijg ze met geen mogelijkheid van elkaar af. Het lijkt of er een rubber tussen de beugel en het plaatje zit. Dit toch los moeten kunnen? Ik heb redelijk gewrikt, maar krijg nul speling.
Ik begin me ook af te vragen of ik wel de juiste rubbers heb daar ik de verdikking in het rubber niet terug zie in de buitenzijde van de beugel.
Ik meen me te herinneren dat dat niet gaat lukken, ik heb ook nog een setje in de garage liggen
alleen bij de eerste modellen kon je deze los vervangen.
Citaat van: daytonawim op 17-07-2011 00:11:16
Ik meen me te herinneren dat dat niet gaat lukken, ik heb ook nog een setje in de garage liggen
alleen bij de eerste modellen kon je deze los vervangen.
Zie de oudere posts in dit topic. Met de types waarvan de rubbers gevulcaniseerd hoeft dit geen probleem te zijn.
Even wat anders:
Roger en ik zijn beide op zoek naar PU rubbers voor de bovenste motorsteun die niet zo kneiterhard zijn als de Powerflex types.
Iemand een tip?
Hans
Citaat van: Hans Duiven op 17-07-2011 00:28:25
Even wat anders:
Roger en ik zijn beide op zoek naar PU rubbers voor de bovenste motorsteun die niet zo kneiterhard zijn als de Powerflex types.
Iemand een tip?
Hans
Die tip, is ondertussen al dik 500x is langsgekomen. :eusa_doh: ;D
De blauwe van IPD.
Citaat van: Ludo op 17-07-2011 00:34:33
Citaat van: Hans Duiven op 17-07-2011 00:28:25
Even wat anders:
Roger en ik zijn beide op zoek naar PU rubbers voor de bovenste motorsteun die niet zo kneiterhard zijn als de Powerflex types.
Iemand een tip?
Hans
Die tip, is ondertussen al dik 500x is langsgekomen. :eusa_doh: ;D
De blauwe van IPD.
quote: die niet zo kneiterhard zijn als de Powerflex
types ;D
Als je de blauwe polyurethaan nóg te hard vind, moet je het origineel Volvo rubber nemen.
Die scheuren gewoon te snel Ludo.
Vandaar ook mijn vraag.
Hans
Daarom is de blauwe een goed compromis, sterk, en niet zo hard als de paarse powerflex.
:D
Ik keek net even rond bij IPD usa maar schrok wel van de prijsverschillen tussen verschillende producten:
Deze set bouten vond ik ietwat aan de prijzige kant: 82.50 USD ! :o
http://www.ipdusa.com/products/6697/72-0008-ipd-camber-bolt-kit (http://www.ipdusa.com/products/6697/72-0008-ipd-camber-bolt-kit)
Zijn deze
http://www.europeantuning.nl/shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=791&category_id=21&option=com_virtuemart&Itemid=2
Op voorraad.
Monroe heeft ze ook in het assortiment.
Citaat van: Ludo op 17-07-2011 00:59:25
Als je de blauwe polyurethaan nóg te hard vind, moet je het origineel Volvo rubber nemen.
Meyle maakt ze ook met een hogere specificatie dan OEM.
Gr ;)
Citaat van: thuur op 17-07-2011 15:35:39
Citaat van: Ludo op 17-07-2011 00:59:25
Als je de blauwe polyurethaan nóg te hard vind, moet je het origineel Volvo rubber nemen.
Meyle maakt ze ook met een hogere specificatie dan OEM.
Gr ;)
Ik heb een set meyle HD s besteld gisteren voor 200 euro ( set) ( verder vond ik diezelfde overal voor veeeeel meer ) met wat geluk komt deze verkoper ten tonele als sponsor, en kan hij ze nog wat goedkoper leveren.
doe maar PB als je zn mail wilt hebben.
Citaat van: cas op 17-07-2011 15:43:00
Citaat van: thuur op 17-07-2011 15:35:39
Citaat van: Ludo op 17-07-2011 00:59:25
Als je de blauwe polyurethaan nóg te hard vind, moet je het origineel Volvo rubber nemen.
Meyle maakt ze ook met een hogere specificatie dan OEM.
Gr ;)
Ik heb een set meyle HD s besteld gisteren voor 200 euro ( set)
Dat is veels te duur.
Die van IPD kost maar 35á40 euro/stuk.
;D
ja... maar die zijn te hard ;D en dan heb je het alleen over de bussen toch? die kan je bij alter 1 wisselen, maar bij 2 niet. en origineel volvo 160 per stuk...
Citaat van: cas op 18-07-2011 00:09:12
dan heb je het alleen over de bussen toch?
Dat dacht ik niet.
Citaat van: Hans Duiven op 17-07-2011 00:28:25
Even wat anders:
Roger en ik zijn beide op zoek naar PU rubbers voor de bovenste motorsteun die niet zo kneiterhard zijn als de Powerflex types.
Citaat van: thuur op 17-07-2011 15:35:39
Citaat van: Ludo op 17-07-2011 00:59:25
Als je de blauwe polyurethaan nóg te hard vind, moet je het origineel Volvo rubber nemen.
Meyle maakt ze ook met een hogere specificatie dan OEM.
Gr ;)
In het zwart? :eusa_pray:
Heeft iemand buitenom het topickapen nog een inhoudelijke reactie op mijn vraag? ;D
Citaat van: Jasper Boven op 18-07-2011 17:18:53
Heeft iemand buitenom het topickapen nog een inhoudelijke reactie op mijn vraag? ;D
Er is al vaker geschreven dat de losse rubbers van een alter 1, niet blijven zitten op de alter 2 waar ze standaard gevulcaniseerd op zitten.
Citaat van: mehn op 18-07-2011 11:46:30
Citaat van: thuur op 17-07-2011 15:35:39
Citaat van: Ludo op 17-07-2011 00:59:25
Als je de blauwe polyurethaan nóg te hard vind, moet je het origineel Volvo rubber nemen.
Meyle maakt ze ook met een hogere specificatie dan OEM.
Gr ;)
In het zwart? :eusa_pray:
Yep!
Gr 8)
Ik begrijp juist te lezen uit de posts van Dirk, dat die rubbers ook op een Alter-II passen, mits je de oude aangevulcaniseerde verwijdert.
(Eventueel even hele topic doornemen alvorens te antwoorden) ;)
Citaat van: Ludo op 18-07-2011 17:38:16
Citaat van: Jasper Boven op 18-07-2011 17:18:53
Heeft iemand buitenom het topickapen nog een inhoudelijke reactie op mijn vraag? ;D
Er is al vaker geschreven dat de losse rubbers van een alter 1, niet blijven zitten op de alter 2 waar ze standaard gevulcaniseerd op zitten.
Ludo, misschien is het wijsheid als je het topic even doorleest.
Citaat van: Jasper Boven op 18-07-2011 23:25:49
Citaat van: Ludo op 18-07-2011 17:38:16
Citaat van: Jasper Boven op 18-07-2011 17:18:53
Heeft iemand buitenom het topickapen nog een inhoudelijke reactie op mijn vraag? ;D
Er is al vaker geschreven dat de losse rubbers van een alter 1, niet blijven zitten op de alter 2 waar ze standaard gevulcaniseerd op zitten.
Ludo, misschien is het wijsheid als je het topic even doorleest.
Waarom?.
De stabilisatorstang van een alter 1 heeft een rand/kraag die het rubber op zijn plaats houd, de alter 2 heeft dat niet.
Voor de alter 2 is er daarom onderdeel nr 9173983.
Maar goed, als je het topic dan toch doorgelezen hebt, waarom dan nog de vraag. ???
Citaat van: Ludo op 18-07-2011 23:36:18
Citaat van: Jasper Boven op 18-07-2011 23:25:49
Citaat van: Ludo op 18-07-2011 17:38:16
Citaat van: Jasper Boven op 18-07-2011 17:18:53
Heeft iemand buitenom het topickapen nog een inhoudelijke reactie op mijn vraag? ;D
Er is al vaker geschreven dat de losse rubbers van een alter 1, niet blijven zitten op de alter 2 waar ze standaard gevulcaniseerd op zitten.
Ludo, misschien is het wijsheid als je het topic even doorleest.
Waarom?.
De stabilisatorstang van een alter 1 heeft een rand/kraag die het rubber op zijn plaats houd, de alter 2 heeft dat niet.
Voor de alter 2 is er daarom onderdeel nr 9173983.
Maar goed, als je het topic dan toch doorgelezen hebt, waarom dan nog de vraag. ???
Ik baseerde mijn aanname op de posts van Dirk. Als ik hem goed begrijp, dan is er bij alter twee wel de mogelijkheid de rubbers te vervangen. Jij spreekt dit dus tegen?
Wie heeft het over een Alter II en waar ?
Citaat van: Dirk342 op 19-11-2010 22:18:02
Citaat van: volvobug op 18-11-2010 16:48:51
Citaat van: Jack v op 18-11-2010 16:32:01
... zal wel passen...
Het zit 'm in het woordje "zal", wie weet zeker dat het past?
Dirk, kom er nog eens in...
-edit: wie weet zeker of het past over een stabi met vaste (gevulcaniseerde) rubbers, als je de oude rubbers eerst wegsnijdt?
Past gewoon, geen enkel probleem. Je haalt het klemmetje eraf, snijd of slijpt het rubber open, nieuwe even open buigen en eromheen klemmen. Daarna de klem weer vastzetten. Zou wel gewoon kant voor kant werken en niet ineens beide kanten los mikken.
;)
Thnx Yits, maar der staat niet Alter I of Alter II vermeld. Alleen dat ik het zo heb gedaan bij de sedan (Alter I) van me. En het rammelen heb opgelost dmv de Powerflex rubbers. Er staat een stukje verder ook nog iets over een 'richeltje' :)
Dat Alter II heb ik ervan gemaakt, vanwege de aangevulkaniseerdheid van het rubber. Vandaar.
Heb ik toch ook geholpen wat verwarring te versterken. ;)
sorrry Yits dan zat ik dus ook fout. Ik was er ook vanuit gegaan dat Dirk Alter I en II bedoelde. :eusa_wall:
Razorx haalt mij aan. Ik heb het destijds nagevraagd voor een V70 '97er, met gevulcaniseerde rubbers. Is dat dan Alter II?
Wat een puinhoop hebben jullie van dit topic gemaakt zeg... ::)
Gr ;D
Citaat van: thuur op 21-07-2011 02:08:08
Wat een puinhoop hebben jullie van dit topic gemaakt zeg... ::)
Gr ;D
Yep maar daar hebben we ook schoonmakers voor ;)
gr 8)
Citaat van: Jack v op 21-07-2011 08:09:25
Citaat van: thuur op 21-07-2011 02:08:08
Wat een puinhoop hebben jullie van dit topic gemaakt zeg... ::)
Yep maar daar hebben we ook schoonmakers voor ;)
gr 8)
Goed, we spenderen er weer een hoop tijd en energie aan om ergens anders weer het bedankje te lezen...
Citaat van: arjenT5R op 20-07-2011 20:09:47
(http://static.bf2s.com/files/user/51907/warrior-forum-moderator1.jpeg)
Fijn zo :P
Gr :police:
Proest :eusa_sick:
Sorry Thuur, maar die reactie had ik nog niet gezien 8)
Citaat van: Jasper Boven op 20-07-2011 15:36:01
Citaat van: Ludo op 18-07-2011 23:36:18
Citaat van: Jasper Boven op 18-07-2011 23:25:49
Citaat van: Ludo op 18-07-2011 17:38:16
Citaat van: Jasper Boven op 18-07-2011 17:18:53
Heeft iemand buitenom het topickapen nog een inhoudelijke reactie op mijn vraag? ;D
Er is al vaker geschreven dat de losse rubbers van een alter 1, niet blijven zitten op de alter 2 waar ze standaard gevulcaniseerd op zitten.
Ludo, misschien is het wijsheid als je het topic even doorleest.
Waarom?.
De stabilisatorstang van een alter 1 heeft een rand/kraag die het rubber op zijn plaats houd, de alter 2 heeft dat niet.
Voor de alter 2 is er daarom onderdeel nr 9173983.
Maar goed, als je het topic dan toch doorgelezen hebt, waarom dan nog de vraag. ???
Ik baseerde mijn aanname op de posts van Dirk. Als ik hem goed begrijp, dan is er bij alter twee wel de mogelijkheid de rubbers te vervangen. Jij spreekt dit dus tegen?
Op welk antwoord zit je eigenlijk nog te wachten.
Je stelt een vraag, krijgt meteen een correct antwoord van Wim, en vervolgens ga je er tegenin door te zeggen dat het wél kan, gevonden in eerdere berichten.
In die eerdere berichten gaat het over een ander type, waar al zóveel over geschreven is.
Daarna vraag je nog een keer of er iemand info heeft, waar ik hetzelfde antwoord als Wim geef.
En dat trek je dan weer in vraag. ???
Je hebt de rubbers besteld/in huis?, probeer die dan erop te proppen, dan kan je de antwoorden zelf bevestigen...
Citaat van: Ludo op 21-07-2011 12:53:31
Citaat van: Jasper Boven op 20-07-2011 15:36:01
Citaat van: Ludo op 18-07-2011 23:36:18
Citaat van: Jasper Boven op 18-07-2011 23:25:49
Citaat van: Ludo op 18-07-2011 17:38:16
Citaat van: Jasper Boven op 18-07-2011 17:18:53
Heeft iemand buitenom het topickapen nog een inhoudelijke reactie op mijn vraag? ;D
Er is al vaker geschreven dat de losse rubbers van een alter 1, niet blijven zitten op de alter 2 waar ze standaard gevulcaniseerd op zitten.
Ludo, misschien is het wijsheid als je het topic even doorleest.
Waarom?.
De stabilisatorstang van een alter 1 heeft een rand/kraag die het rubber op zijn plaats houd, de alter 2 heeft dat niet.
Voor de alter 2 is er daarom onderdeel nr 9173983.
Maar goed, als je het topic dan toch doorgelezen hebt, waarom dan nog de vraag. ???
Ik baseerde mijn aanname op de posts van Dirk. Als ik hem goed begrijp, dan is er bij alter twee wel de mogelijkheid de rubbers te vervangen. Jij spreekt dit dus tegen?
Op welk antwoord zit je eigenlijk nog te wachten.
Je stelt een vraag, krijgt meteen een correct antwoord van Wim, en vervolgens ga je er tegenin door te zeggen dat het wél kan, gevonden in eerdere berichten.
In die eerdere berichten gaat het over een ander type, waar al zóveel over geschreven is.
Daarna vraag je nog een keer of er iemand info heeft, waar ik hetzelfde antwoord als Wim geef.
En dat trek je dan weer in vraag. ???
Je hebt de rubbers besteld/in huis?, probeer die dan erop te proppen, dan kan je de antwoorden zelf bevestigen...
Ik probeerde met mijn geringen achtergrondkennis en gebrekkige interpretatie er nog iets van te begrijpen. Nu pas is het mij duidelijk.
Bedankt voor je reacties.
Citaat van: Dirk342 op 15-11-2010 16:17:57
Tip: monteer meteen Powerflexrubbers (te bestellen oa bij Marc van ET), met originele Volvo rubbers sta je binnen een jaar weer te kloten.
Ik wil graag zo'n setje rubbers bestellen. Kan iemand mij verwijzen naar Marc (hoe kom ik via het forum in contact met hem).
Bedankt!
europeantuning.com
Ik informeerde van de week even bij European Tuning, maar ze leveren geen losse rubbers voor de stabilisatorstang :-(
Heeft iemand misschien een lead/tip waar elders de powerflexrubbers op de planken liggen?
Losse rubbers voor de stabistang hebben ze hier
http://www.w-und-g.de/
http://www.w-und-g.de/Produkte/76730_stabi_850.htm
Geen idee of dat powerflex is.
Ah, dat ziet er goed uit, bedankt!
Is het nu de bedoeling dat je deze rubbers opentrekt en op de stabistang plaats, of schuif je ze met wat glijmiddel vanaf het begin van de stang op zijn plek?
Metalen beugel bestaat uit twee delen. Rubber heeft een snede, trek je dus open om te plaatsen.
Zo, na het lezen van dit topic maak ik me toch een beetje zorgen.
Ik heb namelijk ook last van gebonk alsof er een stang los zit, maar zodra ik rem is het weg. Zometeen ga ik kijken of het iets van de rem is, maar gezien ik ook erg veel last heb van sporen op bijv de snelweg ben ik bang dat er aardig wat rubbers versleten zijn voorin. Dacht dat dat sneller was ivm laagprofielbandjes maar blijkbaar niet dus :-(
Wat slingeren bij hard optrekken leek me normaal gezien het vermogen op de voorwielen, maar o dat is dus te wijten aan versleten rubbers?
Nouja we zien het wel, als iemand nog tips heeft voordat ik de auto voor een beurt weg breng, graag! Heb geen brug maar wel een krik dus kan redelijk veel bekijken.
Groet, Juriaan
Citaat van: volvobug op 23-03-2013 14:11:46
Losse rubbers voor de stabistang hebben ze hier
http://www.w-und-g.de/
http://www.w-und-g.de/Produkte/76730_stabi_850.htm
Geen idee of dat powerflex is.
Ik heb deze afgelopen week aangekocht.
Onder de stikker van W-und-G zat de originele sticker en deze rubbers zijn van Long Serng;
http://lsco.english.eyp.com.tw/eyp/front/bin/ptdetail.phtml?Part=N-1273184-SP
Ze zien er op zich goed uit, ik ga nu proberen de oude (gevulcaniseerde) rubbers van de stang te snijden.. (het betreft dus een 21 mm stang van o.a. de T-5R.
@Miyel de losse rubbers heb ik besteld op die Deutsche website.
De torsiestang laat ik denk ik ook maar gelijk laten poedercoaten als deze er onderuit is. Nu maar eens speuren of de verschillende motorrubbers en subframerubbers met goede kwaliteit tegen scherpere prijs zijn te krijgen dan via Volvo dealer. Daar krijg ik 14.5% korting maar toch. Any pointers iemand?