Stabilisatorstangrubbers en gerammel / gebonk op slecht wegdek

Gestart door Guido_Smit, 17-01-2003 21:51:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

razorx

Citaat van: Dirk342 op 18-11-2010 11:52:11
De 1e keer dat ik bij mijn auto eraan begon zaten daar geheel vaste en dichte rubbers omheen, die heb ik er express afgeslepen omdat ik geen zin had de onderste endlinks los te halen, (dan kun je ze over de stang heen eraf trekken).  De nieuwe origineel van Volvo waren de zogenaamde deelrubbers.  Werkt perfect, eerlijk is eerlijk maar jongen wat zijn die dingen van een slechte kwaliteit !  Voor een setje 54 euro moeten aftikken :(.  Binnen een jaar weer kunnen vervangen en nu door Powerflexrubbers wat echt een hele mep scheelt.  Kwamen ook van Marc af en zijn gedeelde rubbers.  Bijkomend voordeel, het gekraak was meteen over en de prijs iets van 28 euro dacht ik.
Als ik je goed begrijp, had je de aangevulcaniseerde rubbers.
Mis je met de nieuwe rubbers dan niet het richeltje op je, nieuw model stang, die de boel op zijn plaats houdt?

UserID6342

Citaat van: volvobug op 18-11-2010 16:48:51
Citaat van: Jack v op 18-11-2010 16:32:01
... zal wel passen...
Het zit 'm in het woordje "zal", wie weet zeker dat het past?

Dirk, kom er nog eens in...

-edit: wie weet zeker of het past over een stabi met vaste (gevulcaniseerde) rubbers, als je de oude rubbers eerst wegsnijdt?
Past gewoon, geen enkel probleem.  Je haalt het klemmetje eraf, snijd of slijpt het rubber open, nieuwe even open buigen en eromheen klemmen.  Daarna de klem weer vastzetten.  Zou wel gewoon kant voor kant werken en niet ineens beide kanten los mikken.

UserID6342

Citaat van: razorx op 19-11-2010 20:07:27
Citaat van: Dirk342 op 18-11-2010 11:52:11
De 1e keer dat ik bij mijn auto eraan begon zaten daar geheel vaste en dichte rubbers omheen, die heb ik er express afgeslepen omdat ik geen zin had de onderste endlinks los te halen, (dan kun je ze over de stang heen eraf trekken).  De nieuwe origineel van Volvo waren de zogenaamde deelrubbers.  Werkt perfect, eerlijk is eerlijk maar jongen wat zijn die dingen van een slechte kwaliteit !  Voor een setje 54 euro moeten aftikken :(.  Binnen een jaar weer kunnen vervangen en nu door Powerflexrubbers wat echt een hele mep scheelt.  Kwamen ook van Marc af en zijn gedeelde rubbers.  Bijkomend voordeel, het gekraak was meteen over en de prijs iets van 28 euro dacht ik.
Als ik je goed begrijp, had je de aangevulcaniseerde rubbers.
Mis je met de nieuwe rubbers dan niet het richeltje op je, nieuw model stang, die de boel op zijn plaats houdt?
Nee want dat richeltje zat/zit er bij mij nog steeds op hoor.  Alleen nu met de Powerflex rubbers zie je 'm iets beter als met die gevulcaniseerde, de laatste zijn een paar millimeter breder.

francois

merk je ook verschill als je ze vervangen heb (waarin)

gr

UserID6342

Absoluut !  Zowel bij de originele als bij die van Powerflex !  Ik had een onlokaliseerbare knoep voorin en heb alles al vervangen zoals veerpootlagers, rubber, schokkers, veren, etc.  Bleek dus achteraf daarin te zitten.  Verder was het bij mij oude situatie zo, dat als je de endlinks loshaalde je deze zonder enige (voor)spanning of iets zo terug in de veerpoten kon hangen.  Ik had al bij meerdere auto's gezien dat dit echt wel met een beetje kracht diende te gebeuren, maar bij mij was het floep eruit en ook zo floep er weer in.  Verder kon je als het endlink los was, de gehele as aan 1 kant zo op en neer bewegen (wat natuurlijk niet goed was).  Na vervanging met originele rubbers moest je de endlinks met iets of wat kracht in de veerpoten hangen, maar echt lekker zat het mij nog niet.  Toen de knoepklachten binnen een jaar terugkwamen heb ik dus meteen die originele zooi er tussen uitgehaald (gewoon helemaal versleten) en ben na overleg met Marc van ET overgegaan op Powerflex, welke er nu nog steeds tussen zitten en perfect werken en ook de boel goed op spanning houden.  Heb nu weer een staaf ijzer / flinke koevoet nodig om voldoende kracht te kunnen zetten om de endlinks te monteren.  Scheelt echt een hele mep ook qua rijden.  De voortrein is weer stevig en 'voel' je meer.  Ook het zwabbergedrag is meteen weg.

francois

gezwabber gedrag bedoel je slingeren met op trekken (flink op trekken)

UserID6342

Ook ja Francois, maar ook overgevoelig voor richels in het wegdek, etc.  Bleek achteraf dus het merendeel door die rubbers te komen, wat ik overigens niet verwacht had.

thuur

Citaat van: francois op 20-11-2010 08:05:40
gezwabber gedrag bedoel je slingeren met op trekken (flink op trekken)

Dat komt vooral van versleten draagarmrubbers.


Gr :D

UserID6342

Mee eens Thuur, maar de complete draagarmen waren zowel L als R al vernieuwd ;D

Jasper Boven

Nog even en ik wordt de opgraafkoning van het forum ;D.
Ik heb voor mijn 854 MY 96 de volgende rubbers besteld. Precies degen die op de foto staan.



Nou wou ik die vandaag 'even' vervangen. Het lossen van de beugels op het subframe ging prima, alleen krijg ik de beugels niet van de stang. Er loopt namelijk een plaatje onder de beugel door. Deze lijkt los te zitten, maar ik krijg ze met geen mogelijkheid van elkaar af. Het lijkt of er een rubber tussen de beugel en het plaatje zit.  Dit toch los moeten kunnen? Ik heb redelijk gewrikt, maar krijg nul speling.
Ik begin me ook af te vragen of ik wel de juiste rubbers heb daar ik de verdikking in het rubber niet terug zie in de buitenzijde van de beugel.

daytonawim

Ik meen me te herinneren dat dat niet gaat lukken, ik heb ook nog een setje in de garage liggen
alleen bij de eerste modellen kon je deze los vervangen.

Jasper Boven

Citaat van: daytonawim op 17-07-2011 00:11:16
Ik meen me te herinneren dat dat niet gaat lukken, ik heb ook nog een setje in de garage liggen
alleen bij de eerste modellen kon je deze los vervangen.


Zie de oudere posts in dit topic. Met de types waarvan de rubbers gevulcaniseerd hoeft dit geen probleem te zijn.

Jans Duiven

Even wat anders:
Roger en ik zijn beide op zoek naar PU rubbers voor de bovenste motorsteun die niet zo kneiterhard zijn als de Powerflex types.

Iemand een tip?

Hans

Ludo

Citaat van: Hans Duiven op 17-07-2011 00:28:25
Even wat anders:
Roger en ik zijn beide op zoek naar PU rubbers voor de bovenste motorsteun die niet zo kneiterhard zijn als de Powerflex types.

Iemand een tip?

Hans

Die tip, is ondertussen al dik 500x is langsgekomen.  :eusa_doh:  ;D
De blauwe van IPD.

Jans Duiven

Citaat van: Ludo op 17-07-2011 00:34:33
Citaat van: Hans Duiven op 17-07-2011 00:28:25
Even wat anders:
Roger en ik zijn beide op zoek naar PU rubbers voor de bovenste motorsteun die niet zo kneiterhard zijn als de Powerflex types.

Iemand een tip?

Hans

Die tip, is ondertussen al dik 500x is langsgekomen.  :eusa_doh:  ;D
De blauwe van IPD.


quote: die niet zo kneiterhard zijn als de Powerflex types   ;D