Ervaringen en advies motorolie getunede volvo's

Gestart door Jans Duiven, 09-05-2003 00:11:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jans Duiven

Wie heeft goede en minder goede ervaringen met motorolieën voor getunede volvomotoren zoals de T5(R), R en LPT's?

Ik gebruik een volsynthetische olie (Castrol) 10W40, maar vermoed dat er nog wel een betere olie beschikbaar is voor mijn thermisch zwaar belaste Volvoblok.

Gaarne uw kennis en advies op de virtuele stamtafel ;D

Greetings,

Hans


Ramon

Binnen de club zie je alles tussen 0W40 en 10W50.

Ik heb zelf 5w40 van Valvoline.

Het merk maakt (mij) niet zoveel uit

(al zijn er mensen die graag originele Volvo olie gebruiken ::))

Ramon ;D ;D ;D
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Zippo

Er bestaat helemaal geen orginele motorolie van Volvo!!(Volgens mij) ;) ;D

Zippo

Johann

Ja heren ik heb ooit een BMW gehad...
Daar zat standaard Castrol motor olie in.
Verbruik was 1 ltr op 3300 KM vanaf nieuw.
Ik ben later overgestapt op Valvoline vol syntheet en het verbruik ging omlaag naar 1 liter op 5-6000 km.
Wat mij betreft dus geen Castrol meer.
Heb op dit moment Texaco Havoline 5W40 in de 850 en Shell in de S60.
De 850 heeft nog geen olieverbruik laten zien, gisteren nog even gechecked en hij stond nog netjes net onder bovenste pijl zoals ik 'm afgevuld had.
Hij heeft inmiddels Lelystad en Zwolle mogen meemaken en de nodige `'abuse" tussendoor.

Reitse

Er staat me iets bij dat Volvo van Shell overgegaan was naar Castrol sinds ze onder Ford vallen...
Ik schijn overigens met Kroon-olie te rijden met een verbruik van, tot nu toe, een halve liter per 7dkm, bijvullen met Shell.

Johann

Citaat van: Reitse op 09-05-2003 09:56:42
Er staat me iets bij dat Volvo van Shell overgegaan was naar Castrol sinds ze onder Ford vallen...


Volgens mij verschilt dit per dealer groep.
Ze hebben vaak zelf contracten voor bulk levering.

Jans Duiven

Citaat van: Johann op 09-05-2003 09:51:23
Ja heren ik heb ooit een BMW gehad...
Daar zat standaard Castrol motor olie in.
Verbruik was 1 ltr op 3300 KM vanaf nieuw.
Ik ben later overgestapt op Valvoline vol syntheet en het verbruik ging omlaag naar 1 liter op 5-6000 km.
Wat mij betreft dus geen Castrol meer.
Heb op dit moment Texaco Havoline 5W40 in de 850 en Shell in de S60.
De 850 heeft nog geen olieverbruik laten zien, gisteren nog even gechecked en hij stond nog netjes net onder bovenste pijl zoals ik 'm afgevuld had.
Hij heeft inmiddels Lelystad en Zwolle mogen meemaken en de nodige `'abuse" tussendoor.

Yep, 't verbruik met Castrol ligt bij mij hoog. Een liter per 2000 km. Vandaar dat ik even een advies vroeg.

Hans

Ramon

Hans,

Zou je ons op de hoogte willen houden van het verbruik met een ander merk olie?

(liefst een soort met dezelfde specifikaties - om de vergelijking van zuiverder te houden - maar dat is natuurlijk je eigen keuze.)

Een kennis met een getunede T5 heeft ook een hoog olieverbruik (1 op 3000). Optisch heeft hij geen lekkage.
Ik zal bij hem eens voorstellen om bij een wissel b.v. Valvoline te proberen (zelfde specs.) en eens te kijken of er verschil is.

Johann,
Had je overigens in de BMW
(mooi geluid he, een lijn 6 !!)
ook volsynt. van Castrol ??

Ramon ;D ;D ;D  

Ramon ;D ;D ;D
 
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Johann

Citaat van: Ramon op 09-05-2003 13:40:29
Johann,
Had je overigens in de BMW
(mooi geluid he, een lijn 6 !!)
ook volsynt. van Castrol ??


Was een 4 cylinder, veeel mooier geluid.
Ik weet niet welk type Castrol er op zat.

Ramon

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Jans Duiven

#10
Ik merk het alweer dat, ondanks het enorme overschot aan techneuten op dit forum, de motorolie blijkbaar een sluitpost vormt.
>:(
Hans (Is die olie van Bruinsma werkelijk goed Marc?)

Johann

Citaat van: Hans_D op 09-05-2003 18:32:00
Ik merk het alweer dat, ondanks het enorme overschot aan techneuten op dit forum, de motorolie blijkbaar een sluitpost vormt.
>:(
Hans (Is die olie van Bruinsma werkelijk goed Marc?)

Ik denk at je dat anders om moet bekijken.
Heel veel "techneuten" op dit forum hebben olie wel hoog op 't lijstje staan.
De verversings interval, incl filter, ligt bij sommigen ook hoger dan voorgeschreven.
De olie discussies hebben we er al verscheidene van gehad en deze monden meestal uit in "merk X is beter dan merk Y"
Dit komt o.a. omdat er niet echt slechte motor olieën meer zijn en dus omdat er mensen zijn die regelmatig verversen of een dusdanig verbruik hebben dat er een soort van natuurlijke verversing ontstaat.

Het Castrol verhaal was met een BMW, dit wil niet zeggen dat dit perse ook met een Volvo 5 cylinder zal gebeuren.

Ik heb op Honda's veel Valvoline gebruikt, is ook een goede olie.

Veel mensen kiezen voor vol syntheet, anderen voor een half syntheet.

Zolang er geen noemenswaardige klachten zijn over tikkende motoren of veel metaal in de olie bij verversen of een oplopende motor temperatuur of rokende turbo's en de motor voelt goed en soepel aan en het brandstof verbruik is naar wens* waarom zou je dan voor een ander merk of duurdere soort kiezen?

Vergeet niet dat veel moderne olieën pas na 35000 kilometer aan werking verliezen bij normaal gebruik.
Dit is veel langer dan de voorgeschreven verversings interval.

*kan natuurlijk altijd lager  ;D

Rudi

Nooit geweten dat olieverbruik merk gerelateerd is,ik bedoel wat voor merk olie je gebruikt.Heb zelf trouwens maar met 2 merken ervaring,volvo[Esso]half synthetisch en Shell,vol synth.heb nog nooit olieverbruik gehad,niet noemenswaardig met m,n GLT,T5 en V70R laatste 2 getuned...
Dr.Go-Fast...

BenC70ES

Ik gebruik volledig synthetische 5W30 , is er altijd in gedaan door de Volvo dealer en is zo voorgeschreven door Volvo. Is heel dunne olie. :vikingsm:

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Mellow_yellow

Een 5W30 is TE dun voor een fors getuned blok. Dit is namelijk een lichtloop-olie die voor een gunstiger brandstofverbruik moet zorgen. De index van de smeerfilm bij hogere toerentallen en zware thermische belasting is echter beduidend minder als bij een 5W40, een 10W40 of een 10W50! Dit betekend dat de smeerfilm weggedrukt dreigt te worden door de immense krachten die bijvoorbeeld de drijfstangen van een getuned blok uitoefenen op de krukas en lagers.... Motor tunen betekent dus ook het upgraden naar een performance-motorolie!