Ervaringen en advies motorolie getunede volvo's

Gestart door Jans Duiven, 09-05-2003 00:11:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Entuscan

waarschijnlijk heb je ergens een olielek aangezien je nu dikkere olie hebt en geen olieverbruik meer.

Hydroliek olie wordt ook vaak een dikker genomen als de zuigers of zo wat olie lekken.
Vandaar men veronderstelling
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Jeroentjuh


Johann

#32
Citaat van: Jeroentjuh op 02-01-2004 22:24:50
Castrol RS 10w60, echt super olie...

DUS NIET!!!!!!!!!! (Voor Turbo's)

Het is gebleken dat deze olie turbo's om zeep helpt.
Voor niet turbo's is het een goede olie maar de specificaties van deze olie kloppen niet, verliezen hun viscositeit in de "centre section" van de turbo en dan met name bij het "thrust bearing" waar de temperturen zeer hoog op lopen. Deze Castrol olie kan dit niet aan ondanks dat de specificaties anders doen vermoeden.
De Firma C&E Turbochargers in Amersfoort kan je hier meer uitleg over geven.

Rudi

Ik heb Agip 0W40 volsynthetisch,schijnt goed te zijn :)
Dr.Go-Fast...

Reitse

Ik dacht 10W40 Volsynth in handen te hebben, blijkt het bij afrekenen toch halfsynthetisch te zijn. Maar wel van Kroon. Blok loopt er heel mooi op. Misschien in het voorjaar een extra wissel naar 5W40, de olie wordt nogal snel donker...

BartRas

#35
Citaat van: Mellow_yellow op 10-05-2003 14:06:32
Een 0W30 of 0W40 is in Nederland overigens absolute onzin. Dit heeft alleen nut in erg koude landen waar het 's winters echt gewoon 15 tot 20 graden vriest.

Bovenstaande is absolute onzin!!! Door de zeer kleine toleranties in moderne motoren, de hogere toerentallen en de meer pk's /ltr is 0w40 echt geen onzin. Als je weet dat een motor de eerste seconden relatief hard slijt ben je blij dat je vrijwel meteen smering hebt.
Mensen met hun goedkope olie die dan als ze starten ook nog ff gas geven om de motor lekker aan te houden..... Slopers zijn het. Nooit doen met je roffel. Goede olie gewoon starten en 3-10 sec geen gas geven. Dan lekker rijden, ..........
there is no substitute for PK's

denkweb

Nu heb ik mij bij het Chippen (Rica) laten vertellen dat ik in het vervolg in de Tdi Castrol olie moet mieteren... ik reed voorheen op 10W40, maar heb sinds de chip erin zit nog geen olie bij hoeven vullen... ik mag toch aannemen dat ik er gewoonweg weer hetzelfde bij kan mikken als voorheen (10W40 dus?).

Wat mag het verschil zijn tussen de 10W40 van Esso en de 10W40 van Castrol, behalve de prijs?

Erics

 :) Ik heb me altijd onvoorstelbaar aangesteld, zo lijkt het, want mijn volvo werkplaats chef (niet de eerste de beste) zegt eigenlijk niet te begrijpen waar Volvorijders zich zo druk over maken. De motoren zijn zo oerdegelijk zodat EEN olie al goed genoeg zou zijn. Zo ook voor mijn V70 R AWD (330 pk). Daarmee rijd ik veel km kriskras door Europa (werk) en tja ik moet zeggen, hij kon wel eens gelijk hebben. De olie die ze toepassen is die van Shell Helix Plus (blauw pak meen ik) niet de duurste maar ook niet de goedkoopste.
De olie wordt wel al gauw zwart, maar dat schijn een "turbo"eigenschap te zijn.
Verder zie ik geen vreemde slurry in de olie dat zou  duiden op sludge vorming (overbelasting/oververhitting e.d.)

Echter mijn gevoel zegt dat er betere olien zijn. Zo heb ik me door insiders bij ExxonMobil laten vertellen dat, zonder dat het commercieel getint was,  de "mobil 1" 0W40 absoluut een echte sysnthetische olie is waarvan de moleculen op heel speciale manier worden gerangschikt onder zware belasting. Daar zouden ook Esso zelf niet aan kunnen tippen en bovendien is de smurrry gepatenteerd. Het zou erop neer komen dat Mobil als enige ter wereld een volledig systhetische olie heeft gemaakt met zeer bijzondere viscositeits eigenschappen. Ik ben chemist ik kan z'n redeneringen aardig volgen.

Maar ja dan moet ik die blikken meenemen naar de volgende onderhoudsbeurt.... en dat gaat me te ver.

Hoe dan ook, verder heb ik begrepen dat de olie qua temperaturu ook nog wordt teruggekoeld door een waterkoeler. Dat water is in principe niet warmer dan een graad of negentig en zou daarmee de olie toch aardig moeten terugkoelen. Ik hoop bove de 100 graden overigens , zodat eventueel kondens in de olie verdampt.

Heb je er iets aan?

Erics

Vertel me nu eens wat een acceptabel olieverbruik is voor zo'n snelle volvo, Volvo Nederland zegt dat 1 op 2500 km acceptabel is. Mijn volvo doet 1 liter Helix plus op 4500 km.

Roept u maar....

8)

855-Champagne


konniekip


BoostaBrick

Op advies van Bay 13 ververs ik mijn olie om de 6000km met Mobile 1 (fully synthetic). In de zomer 15w-50 , in de winter 10w-30. Het is niet de goedkoopste maar wel de beste ! ;)

Reitse

Ververs 2 keer per jaar, 1 keer voor de winter en binnenkort weer.

Jans Duiven

weet je waar ik een beetje schijtziek van begin te worden?
Die fabrikanten met hun zogenaamde synthetic oil.
Soms is het onderscheid tussen semi- en full synthetic niet meer te vinden op de verpakking. Consumentenman!

Kroon kan er ook wat van met hun syntheten-oliehandel http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?familyid=1

Wat een zoekplaatje  >:(

Hans

mark20v

Citaat van: Hans Duiven op 06-07-2004 22:04:28
Kroon kan er ook wat van met hun syntheten-oliehandel http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productcatalogus.php?familyid=1

Wat een zoekplaatje  >:(

Hans

Mwoahh........ ongeveer 50 types.......idd erg verwarrend.


   mark
Volvo separates men from the boys