Homokineet smeren

Gestart door thuur, 19-02-2005 21:02:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thuur

Hallo lezers,

Zoals sommigen wel weten heeft mijn auto last van een krakende homokineet. Vandaag heb ik de hoes opnieuw gevuld met een halve tube (1 tube is iets groter dan een kit-tube) kogellagervet. Hieronder de foto's van de sessie, happy viewing! ;)

Eerst maar even mijn Vadis-pc'tje in de garage gezet..


Uiteraard hagelt het altijd als je wat aan je auto wilt doen. Foto net na de kortstondige bui


Het arme autootje staat alweer opgekrikt  :(


Ah! De eerste foto van de hmk zoals ik m aantrof. Beetje droog?


En nog een (excuses trouwens voor de onscherpte van sommige foto's)


En nog een.....



Zo! En nu een beetje vet erop. Niet te zuinig hier he!


Andere hoek



En helaas nog een beginnend scheurtje aangetroffen aan de binnenkant van de hoes (gelukkig nog niet door):



En de resultaten? Anderhalf uur bezig, nog geen 5 euro aan vet, 2 blaren aan de rechter wijsvinder omdat er niet genoeg ruimte is tussen de remschijf en de remblok voor mijn vinger ;D

Ben nathuurlijk even gaan proefrijden. In het begin even nog net zoveel gekraak als anders. Maar naar gelang de rit vorderde nam het kraken duidelijk af. Het is nu een stuk stiller, een stuk minder en een stuk gelijkmatiger. Ik verwacht dat naarmate het vet zich verspreid tussen de kogels het gekraak uiteindelijk wel zo goed als weg zal zijn. Helemaal weg zal het niet gaan verwacht ik. Maar dat had ik al niet verwacht ;)


Kortom, aardig klusje met aardig resultaat. Mocht er nog wat veranderen dan horen jullie het wel.


Alleen de vraag of de hmk te droog stond zoals op de foto's te zien is??


Gr 8)

elianmars

Mooi dat het gelukt is!

Handig hoor, die pc er bij. Weet je tenminste wat je moet doen (of wat je niet moet doen ;D)

speedyT5

Tja, te droog is wat lastig te beoordelen vanaf de foto's, het gaat om de kwaliteit van het smeermiddel uiteindelijk.
Als dat lange tijd te weinig, (te warm) is geweest is de smerende werking (zoals bv. bij de aut. bakolie de laatste tijd in het nieuws is) ook sterk afgenomen met alle nadelige gevolgen vandien.

Maar ik hoop oprecht dat je moeite niet tevergeefs is geweest.
Hou ons op de hoogte,
maar jou kennede zal dat geen probleem zijn. ;D

groet
Piet
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Rad

Mooi stukje documentatie Thuur! Bedankt!
Ik hoop voor je dat het geholpen heeft en dat er genoeg vet in de hoes zit.

thuur

Citaat van: speedyT5 op 19-02-2005 21:32:08
Tja, te droog is wat lastig te beoordelen vanaf de foto's, het gaat om de kwaliteit van het smeermiddel uiteindelijk.
Als dat lange tijd te weinig, (te warm) is geweest is de smerende werking (zoals bv. bij de aut. bakolie de laatste tijd in het nieuws is) ook sterk afgenomen met alle nadelige gevolgen vandien.

Maar ik hoop oprecht dat je moeite niet tevergeefs is geweest.
Hou ons op de hoogte,
maar jou kennede zal dat geen probleem zijn. ;D

groet
Piet

;D ;)

(Als het vervelend wordt, moet je het maar gewoon zeggen hoor! ;))

Het vet wat erin zat zat tevens vol met harde zwarte stukjes. Leek wel opgedroogd vet? Op de foto's kun je het (met half dichtgeknepen ogen) zien op het ronde gedeelte waar de hoes overeen valt aan de wielzijde. Een soort kruimels.

En gezien de tie wraps die er al om zaten geeft ook aan dat er ooit 'iets' mee gebeurd is.  :-\ Ach, was wel leuk om te doen en toch al snel resultaat geboekt. Ik kijk het even aan, maar houd er ook rekening mee dat ik toch de homokineet ga vervangen op een sleuteldag of zo..


Gr 8)

Volvo comfort

#5
Thuur

Bij mij schokt de auto neg steeds bij het gas geven en loslaten nu hoor ik dat meer wagens hier last van hebben.. nu is er bij mij aan 1 kant een piepend geluid bijgekomen bij het gas geven en loslaten ..het geluid komt echt uit het voor wiel aan de bijrijders zijde..

heb jij enig idee of dit met een homokineet te maken kan hebben??
Of er op een of andere manier ruimte gekomen is in die homokineet waardoor hij speling krijgt .. en waardaaor je as bv iets moet draaien voordat het wiel gaat draaien ..dit zou het schokken verklaren..en het gepiep ook..

Weet je toevallig ook of het een duur grapje is om allebei je homokineten te laten vervangen...

gr.

Koos

thuur

Citaat van: Kooz op 21-02-2005 15:25:27
Thuur

Bij mij schokt de auto neg steeds bij het gas geven en loslaten nu hoor ik dat meer wagens hier last van hebben.. nu is er bij mij aan 1 kant een piepend geluid bijgekomen bij het gas geven en loslaten ..het geluid komt echt uit het voor wiel aan de bijrijders zijde..

heb jij enig idee of dit met een homokineet te maken kan hebben??
Of er op een of andere manier ruimte gekomen is in die homokineet waardoor hij speling krijgt .. en waardaaor je as bv iets moet draaien voordat het wiel gaat draaien ..dit zou het schokken verklaren..en het gepiep ook..

Weet je toevallig ook of het een duur grapje is om allebei je homokineten te laten vervangen...

gr.

Koos

Een homokineet kost 170 euro ex. montage bij Wagner & Gunther (of G&W?). Bij de dealer wordt het een ander verhaal. Dei vragen zich voor het vervangen van alleen de hoezen al 450 Euro ex. BTW (hier op t forum gelezen).

Een kapotte homokineet komt niet vaak voor, dus daar zou ik niet meteen zoeken. Overigens kun je met een kapotte Volvo-hmk nog makkelijk een ton rijden heb ik me door verschillende fans/monteurs laten vertellen. Als ie echt kapot is, is dit te herkennen aan een knakkend geluid (niet zozeer krakend of piepend). Als ie begint te slijten hoor je een soort rikketik geluid. Dit treedt op als je een bocht instuurt en gas geeft bij lage snelheden (bij mij tot 20 km/u, daarboven is het stil). Zodra je de koppeling intrapt is het geluid direct weg (aandrijving). Het kan ook gewoon zijn dat je hoes lek is en dat er daardoor vet is weggelopen (dat belandt meestal in je velg -> geen goed nieuws). Voor de montage van een hoes moet nl. (net zoals bij de vervanging van de hmk zelf, de gehele aandrijfas uit de versnellingsbak gehaald worden. Voor een ervaren monteur geen moeilijke klus overigens. Als je in dat geval vet kunt bijspuiten kan het goed zijn dat het probleem opgelost is (mits de hoes niet kapot is uiteraard, maar bijvoorbeeld een klem is losgegaan).

Een homokineet heeft van zichzelf altijd speling, nodig om onder een hoek de draaiing te kunnen blijven maken (kniekoppeling).

Schokken bij gas geven en loslaten zou ik eerder in de ontsteking zoeken. Hoe oud zijn de bougies? (of: hoe zien ze eruit?) Zijn de bougie en bobine kabels in orde? En de verdeelkap + rotor? Deze onderdelen kun je origineel Bosch halen bij de automaterialenzaak, dat kost nl. de helft van de dealerprijzen. Monteren kun je zelf, alleen de volgorde van de bougies in acht nemen.

En piepen.... Tja, kan je rem zijn (Volvo kwaaltje als die anti-piep-plaatjes versleten of weg zijn), kan je wiellager zijn (opkrikken en aan het wiel draaien) of misschien wel een spanrol die niet helemaal strak staat (even smeren, niet op de riem knoeien!). Of nathuurlijk gewoon je band die misschien scheef os afgesleten en grip verliest?


Gr 8)


PS Nog meer vragen? ;D

Volvo comfort

Bedankt thuur ik zal als het geluid aanhoudt ook eventjes de hoezen nakijken..

De bougies kunnen het niet zijn die zitten er net een maand in...

Trouwens ken je mij niet meer??

Ik ben die met al die problemen die zn Volvo bij een mercedes dealer had gekocht...

Toen is de koppeling en de drukgroep, motorsteun en de bougies al vervangen...

Bijna alles is nieuw dus ik d8 van nu blijft alleen de homokineet nog over ;D
Om het schokken nog weg te krijgen

thuur

Citaat van: Kooz op 21-02-2005 16:03:19
Bedankt thuur ik zal als het geluid aanhoudt ook eventjes de hoezen nakijken..

De bougies kunnen het niet zijn die zitten er net een maand in...

Trouwens ken je mij niet meer??

Ik ben die met al die problemen die zn Volvo bij een mercedes dealer had gekocht...

Toen is de koppeling en de drukgroep, motorsteun en de bougies al vervangen...

Bijna alles is nieuw dus ik d8 van nu blijft alleen de homokineet nog over ;D
Om het schokken nog weg te krijgen

Uiteraard ken ik je nog!

Maar na het koppelingsdrama was ik het schokken alweer vergeten! (De aanleiding dus ;))


Ik zal nog es nadenken over dat schokken, maar de hmk doet echt tikken/knakken (dat zijn de kogels die dus echt 'overspringen'. Dat hoor je dan. Anders kom maar luisteren ;D


Gr 8)

Reitse

Ehm Thuur? Vervangen van aandrijfashoezen (alle 4) zou me 400 euro inclusief BTW kosten... Bij volwaardige Volvo-dealer. 450 euro ex. btw lijkt me wel erg overdreven veel...

Volvo comfort

#10
Citaat van: thuur op 21-02-2005 16:24:41
Citaat van: Kooz op 21-02-2005 16:03:19

Uiteraard ken ik je nog!

Maar na het koppelingsdrama was ik het schokken alweer vergeten! (De aanleiding dus ;))


Ik zal nog es nadenken over dat schokken, maar de hmk doet echt tikken/knakken (dat zijn de kogels die dus echt 'overspringen'. Dat hoor je dan. Anders kom maar luisteren ;D


Gr 8)

Maar kan ik het niet testen..
Als ik nu eens mn wagen opkrik zodat mn voor wiel vrij komt.
Dan draai ik aan mn wiel als mn wiel eerst een klein stukje vrij kan draaien voordat de as gaat meedraaien dan kan het schokken toch via de homokineet komen denk je niet..

Dan zit er speling op en daardoor schokt mn wagen dan... mooi gezegd toch... ;D
Hij schokt ook als ik bv op de snelweg gas bijgeef dat zou dan logsch zijn het wiel draait danzonde kracht van de motor dus de speling komt vrij.. geef ik dan gas dan komt er weer kracht op te staan en draait de as een klein stukje vrij voordat ie een aangrijpingspunt heeft...in bv die homokineet.. toch ...

of is dit een dom lul verhaal ;D

De halve wereld is al vervangen aan die wagen zoveel kan het toch niet meer zijn..

Het is jammer dat je zo verweg woont anders had ik zeker wel even langs gekomen.. :)


thuur

Citaat van: Reitse op 21-02-2005 16:31:13
Ehm Thuur? Vervangen van aandrijfashoezen (alle 4) zou me 400 euro inclusief BTW kosten... Bij volwaardige Volvo-dealer. 450 euro ex. btw lijkt me wel erg overdreven veel...

Oh, ik geloof je zeker hoor! Zoals gezegd heb ik het op het forum gelezen. Vond het zelf extreem duur hoor, jouw verhaal klinkt al lichtelijk beter (is namelijk ook nog muchos pecunias ;))

Maar wat moet gebeuren, moet gebeuren..  :P


Gr 8)

PS: toch maar ff gezocht (en kijk eens van wie dit bericht is ;D)
http://www.volvo850forum.com/index.php?board=22;action=display;threadid=4960;start=msg69067#msg69067

maar dat gaat om 4 hoezen denk ik.. Het bericht waar ik op doel kan ik zo snel niet vinden (had gezocht op t forum op 'homokineet' en heb alle berichten gelezen :-[)


thuur

Citaat van: Kooz op 21-02-2005 18:43:02
Maar kan ik het niet testen..
Als ik nu eens mn wagen opkrik zodat mn voor wiel vrij komt.
Dan draai ik aan mn wiel als mn wiel eerst een klein stukje vrij kan draaien voordat de as gaat meedraaien dan kan het schokken toch via de homokineet komen denk je niet..

Dan zit er speling op en daardoor schokt mn wagen dan... mooi gezegd toch... ;D
Hij schokt ook als ik bv op de snelweg gas bijgeef dat zou dan logsch zijn het wiel draait danzonde kracht van de motor dus de speling komt vrij.. geef ik dan gas dan komt er weer kracht op te staan en draait de as een klein stukje vrij voordat ie een aangrijpingspunt heeft...in bv die homokineet.. toch ...

of is dit een dom lul verhaal ;D

De halve wereld is al vervangen aan die wagen zoveel kan het toch niet meer zijn..

Het is jammer dat je zo verweg woont anders had ik zeker wel even langs gekomen.. :)



En hoe is het met je draagarmrubbers gesteld? Voel je het schokken ook in je stuur? Of de stabilisator/reactie-stang combinatie? (sorry als je deze vragen dubbel krijgt, ik weet ook niet alles meer wat er gezegd is tegen je ;D) En je motorsteunrubbers?

Ik denk dat je speling op de as voelt. Een homokineet maakt echt geluid als deze droog/stuk is en dat kun je met je handjes niet nadoen, want je hebt de aandrijvende kracht van de motor nodig ;)

Een beetje speling is normaal (veel Volvo's krijgen wat speling op sommige assen alnaargelang de km's vorderen, dit maakt voor de betrouwbaarheid niets uit). Maar je had nog geen 2 ton erop staan, dus je zit nog in de inrijfase ;)

Dus nee, ik denk niet dat het de hmk is, maar wel dat er ergens speling op zit.


Gr 8)

Reitse

Thuur, de door mij gepostte prijs was inclusief BTW :P

DopdeDouwer

Hoi allemaal ik kom weer even een oud topic opgraven.

Ik zie wat meer oudjes op het forum verschijnen en sommige hiervan lijken inmiddels wat last van de gewrichtjes te krijgen.
Onze roffel (92) heeft namelijk ook wat last. Het komt voor bij maximale stuuruitslag en heeft ook een tikkend geluid. Ik heb nog niet alles gechecked maar zal binnenkort de uitslagbegrenzers nakijken en hopen dat het dan over is. Anders zullen de homokineten moeten worden gevet of vervangen (hopelijk blijft het bij het eerste). Zo op het blote ook viel mij geen lekkage op bij de hoezen dus die moeten nog goed zijn.
Zijn de hoezen weer opnieuw vast te zetten met de riempjes die er orgineel omheen zitten? of moet je aan de gang met tie-wraps? Of zijn er betere oplossingen, ik dacht aan soort slangenklemmen.

Ook al zijn ze een jaar oud, Thuur, bedankt voor de fotos in de startpost!
Vierkant Rules