lampen blijven branden?

Gestart door kww, 14-02-2005 11:46:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

kww

hallo mensen

het volgende probleem doet zich sporadisch voor
normaal gesproken gaat de verlichting uit zodra ik het contact eraf zet.
en de verlichting gaat weer aan zodra ik het contact  er weer op zet.
nu is het een paar keer gebeurd dat m,n verlichting voor blijft branden als ik het contact er af zet.
de oplossing tot nu toe is dan altijd even het contact er weer op en er weer af.
de achterverlichting brand dan niet mee.
nu heb ik er 90/100 watt lampjes in zitten omdat ik niet tevreden was over het lichtopbrengst.
mijn vermoeden is de relais, maar ik zou graag jullie mening er even over willen horen.
ook zou ik dan willen weten waar die relais zit en of er een nummer op staat.
als die relais het gaat begeven vanwege die zwaardere lampjes is het dan ook mogelijk een zwaardere relais te plaatsen? zoja welke heb ik dan nodig?
alvast bedankt

thuur

Het relais zal wel aan het smelten zijn, net zoals waarschijnlijk nog meer elektrische componenten omdat de lampen 2x zo zwaar zijn. Het fenomeen wat je nu hebt lijkt idd het meest op een klevend relais.

Er zijn vast wel zwaardere relais' te krijgen, ik zou even informeren bij de automaterialenhandel.


Gr 8)

kww

dit is een lampje met een hogere lichtopbrengst ondanks die hogere wattage.
ik denk dat elk lampje wat ik hierna in ga doen tegen gaat vallen.
verder heb ik de bekabeling nagevoeld na en rit van 2 uur en er was geen hitte ontwikkeling. volgens mij (correct me if im wrong) is alles ook met de nodige marges gebouwd, en dat is dan niet alleen met stroom zo maar met alles wel lijkt me.
ik was namelijk ook nog van plan mijn 4 achterlichten te voorzien van 5/21 watt lampjes zodat die ook mee doen met het remmen
een zekering denk ik persoonlijk niet, die is toch stuk of die is toch niet stuk?
maar zoals het er nu naar uitziet denken jullie dus toch de relais? staat hier een nummer op zodat ik hem er zo uitpak?

thuur

Volgens mij staat dat of in het boekje of op het klepje waar de relais' in zitten.

Elektronica marges zijn:
- Altijd 10% (vandaar dat je 'oude' 220V apparathuur werkt op het huidige 230 lichtnet)
- En als ontwerper dien je rekening te houden met marges van 50%. En wel KORTSTONDIG. (Heb HBO gehad hierover)

Je zit ver boven deze grens en afgezien van dat je plastieke delen rondom je lampen langzaam gaan smelten, vrees ik dat een verzekeringsmaatschappij niet uitbetaalt als je kabelboom in de hens vliegt en uit technisch onderzoek blijkt dat je lampen veel te zwaar zijn/waren.


Je rijdt ook nooit in dezelfde omstandigheden. Wat als het een keer 35 graden buiten is en je moet 200 kilometer rijden? Of je leent de auto uit en diegene laat de auto een kwartier stationair draaien in de volle zon (geen koeling)? Ok, komt niet heel vaak voor, maar de kans is niet nul.


Let wel: mijn woord is niet heilig, ik kan het je enkel afraden. Het is jouw auto ;)


Gr 8)

kww

natuurlijk hou ik jullie waarschuwingen zeker in de gaten.
misschien is het een oplossing om nog een relais te plaatsen? die het vermogen van de lampen wel aankan?
ik ben echter niet bekend met relais en de werking ervan
dus als iemand uit zou kunnen leggen hoe ik dat verantwoord kan installeren zodat ik deze lampen kan blijven gebruiken zonder dat dit probleem zich weer voordoet zou ik erg op prijs stellen
bedankt alvast

mathh

Citaat van: Ludo op 14-02-2005 19:22:06
Citaat van: kww op 14-02-2005 12:25:53
dit is een lampje met een hogere lichtopbrengst ondanks die hogere wattage.
ik denk dat elk lampje wat ik hierna in ga doen tegen gaat vallen.

dat hoeft niet zo te zijn.
ik heb momenteel lampjes in bestelling van 55 watt met een lichtopbrengst van 110 watt (H1).
hoop ze morgen of woensdag te ontvangen, en zal later m'n bevindingen posten.
ben benieuwd.  ;)
in H4 bestaan ze ook, 60/55 watt met een lichtopbrengst van 135/125 watt.

Ludo, ik vond gisteren op de terugweg trouwens dat je opvallend wit licht hebt. ieder keer als ik in de spiegel keek kon ik je auto er zo uitpikken, ook als er meerdere auto's tussen zaten. Wat heb je nu voor licht?
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

thuur

Een relais werkt eigenlijk heel simpel:

Je kunt met een 'kleine stroom' een 'grote stroom' schakelen. Een schakelaar die je bedient met een klein stroompje eigenlijk.

Wat je dan zou moeten doen is een zwaarder relais nemen. Zorgen dat dit relais schakelt als je je licht aanzet (dus op de bestaande draden naar de lamp) en dan zelf zwaardere draden trekken van de accu (via een zekering uiteraard) naar het nieuwe relais, en van daaruit weer naar de zwaardere lamp.

Of een zwaarder relais nemen en de bestaande kabels van de accu naar het relais en de bestaande kabels van het relais naar de lampen vervangen door dikkere exemplaren.


Zit je alleen nog met de warmte-ontwikkeling. Om je een idee te geven: een 100 Watt gloeilamp produceert 5% licht en 95% pure warmte (ja ja, niet erg efficient ;)). Een halogeenlamp zit tegenwoordig rond de 17% rendement (dus 83% warmte). Je produceert dus normaliter bij een 55W lamp dus 45,6 Watt warmte. Bij lampen van 100W dus 83 Watt warmte. Die moet je nog zien kwijt te raken.

Je zou kunnen werken met een metalen (=aluminium) schild wat de warmte afdoende moet afvoeren. Net zoals de koelblokken in je versterker. Of je zou de binnenkant van de lampunit moeten voorzien van aluminium, maar daar haal je de APK niet mee denk ik. Of je maakt sleuven in de boven en onderkant van de unit waardoor de warmte weg kan, maar dan zit je weer met vocht. Of je probeert iets van een combinatie van deze. Of je maakt een buisje erop met daarin een ventilator die de warmte kan afvoeren... Of.........

Dit is dan de helemaal verantwoorde methode. Nathuurlijk is er vast een middenweg te vinden. Misschien kun je een goedkoop een extra setje units scoren waar je je aanpassingen op doorvoert, en voor de periodieke keuring de originele plaatst.

Snap je een beetje het probleem..? Ik begrijp dat je het graag wilt, maar er zijn een aantal hindernissen te overwinnen, en dat is vooral de warmte-ontwikkeling ;) Ook van de kabels dus, die moeten opeens dubbel zoveel amperes gaan vervoeren.


Gr 8)

mathh

Citaat van: Ludo op 21-02-2005 20:02:33
dat staat hier Mathh.  ;)

Sorry :-[  (sinds het forum zo traag is, lees ik niet meer alles)
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

kww

en dat allemaal voor wat meer licht in de auto  :o
ik heb de originele lampen ook nog, dus ik moet het nog maar even zien.
vanuit de caraudio weet ik dat je bij bepaalde diktes bepaalde amperes kunt gebruiken, ook de koeling komt daar bij wel aan bod.
en bij een setje vervangings xenon lampen heb je die warmte ontwikkeling niet? want dat kun je ook in verschillende K's krijgen.

thuur

De K wat je schrijft is kort vor Kelvin. Dat is de kleur van het licht en staat los van het wattage (hoe hoger de K hoe 'kouder' het licht = meer blauw).

Ik weet het rendement niet van Xenon lampen, maar als het stroomverbruik gelijk is (aantal Watts dan wel Amperes) en het rendement ook maar 17% (als bij halogeen) hoef je geen verdere rekening te houden met extra warmteontwikkeling.

Ik weet niet wat de maximale veilige hoeveelheid Amperes is wat je door de standaard bekabeling kunt pompen. Veilig is dus zonder extra warmteontwikkeling. Een kabel is ook een weerstand en iedere weerstand ontwikkelt warmte. Misschien kunnen ze best 100 Watt leveren, maar ik zou er niet op gokken. Je wilt niet dat je zekeringenkast in de hens vliegt want de kans dat je auto total loss wordt verklaard daarna is bijna 100%.. :-\

Vandaar dat je om het zeker te weten dus ook extra kabels moet trekken. Een regel die altijd geldt: een kabel die warm wordt is niet goed!


Daarbij, een paar extra kabels heb je zo liggen. Een extra relaistje zal ook niet zo'n probleem zijn. Het zal vooral aan het plastic van de lampen liggen.

Een hoop gedoe, maar als autofabrikant ga je niet overal marges van 100% of meer inbouwen, dat kost simpelweg te veel. Vandaar dat je idd een hoop moet aanpassen om het goed te doen. Helaas..


Gr 8)

kww

ok ik heb mijn originele lampen er weer ingezet.
kan ik ervanuit gaan dat de relais het nu weer normaal doet of is deze inmiddels al naar de .....
welke lampen met normaal 55 watt zouden jullie dan adviseren?
en is het een idee om het lampglas te polijsten oid?
vind aan die standaard lampen maar weinig verlichting

kww


thuur

Had je het topic van Ludo gelezen met zijn nieuwe lampen?
http://www.volvo850forum.com/index.php?board=3;action=display;threadid=7617

Je merkt het vanzelf wel of het relais nog goed is. Mochten je lampen nu nog steeds blijven branden (na een lange rit) dan is je relais definitief naar de eeuwige schakelvelden. Anders mag je er van uit gaan dat t nog goed is gekomen.

Ipv polijsten kun je beter nieuwe glazen halen. Je hebt ze zelfs in imitatie. Je hoeft niet de hele unit te vervangen. Ook zou je heel voorzichtig de reflector kunnen schoonmaken alhoewel dat sterk wordt afgeraden omdat de laag maar heel dun is. Even zoeken op het forum, is al het nodige over geschreven. (Zoek op 'sigaar', de eerste hit moet je hebben ;))

Suc6 ermee!


Gr 8)

kww

ok, we zijn nu een paar weken verder en het is al weer een paar keer
voorgekomen dat de lampen bleven branden terwijl de originele lampen er alweer in zitten.
nu heb ik een vraagbaak, maar daar staat niet in waar ik het relais kan vinden
is er iemand die me nu nog kan vertellen waar ik die relais kan vinden ? dan kan ik die vervangen.
thanx

thuur