DOT 5.1

Gestart door V70R, 09-03-2005 08:45:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70R

Ik kreeg gisteren een aanbieding van de Volvodealer om m'n remvloeistof te vernieuwen. Dit is meer dan 2 jaar geleden en ik heb de laatste tijd wat meer last van trillende remmen. Nu dacht ik zelf om er DOT 5.1 in te gooien, omdat het kookpunt wat hoger ligt dan de standaard DOT 4.0 die Volvo voorschrijft en gebruikt. Mijn dealer zei dat je niet zomaar kan wisselen van 4.0 naar 5.1 als de eerste er altijd heeft ingezeten. Je kan dan last  krijgen van lekkage bij je keeringen en je remcilinder.

Heeft iemand dit eerder gehoord?  ::)
V70R Saffron '98 FWD - MT
MTE custom mapping / Aluminium IC / Aquamist 1S / 465cc / MSD Blaster / Magnecore KV85 / HPI /  Ferrita 2.5" & 3" dp racecat / Veerpootbrug voor & achter / IPD stabilisator / KW V2 / AM DB9 330MM Brembo met S60R remschijven / Pagid Blauw remblokken

Reitse

Ik zie de link niet helemaal tussen remvloeistof en trillende remmen.
Verse remvloeistof is overigens een goeie actie, na twee jaar schijnt dat spul toch wel wat vocht aangetrokken te hebben.

thuur

De link tussen trillen en nieuwe vloeistof kan ik ook niet leggen. Ik hoor van diverse autofanaten dat het een goede zaak ik om iedere 2 jaar alle vloeistoffen te verversen.

Lekkage kan zeker optreden als de nieuwe vloeistof dunner is dan de oude. Dit zie je wel eens bij radiators die jarenlang zijn voorzien van dezelfde vloeistof. Als je er nieuw water ingiet blijkt ie zo lek als een zeef. De oude vloeistof is dusdanig vervuild dat ie te dik is om door deze minuscule gaatjes te lekken.


Gr 8)

ed

De  DOT 4 is de hoogste kwalificatie remolie die er tot "voor kort" gebruikt kon worden. DOT5 bestond al wel (zeker 10 jaar), maar deze gaf veel problemen in het remsysteem. Dit is namelijk op basis van siliconen, en dat ging niet goed. Biovendien kan DOT 5 niet in een systeem gebruikt worden waar dot 4 in heeft gezeten.
Later is er dot 5.1gekomen, een soort verbeterde versie van dot 5, maar dan zonder siliconen. Ik zie geen reden om dat toe te passen, en is denk ik een beetje vragen om problemen. Als de fabrikant zijn remsysteem niet heeft vrijgegeven voor een bepaalde vloeistof moet je dat echt niet gaan gebruiken. Je zit neem ik aan niet te wachten op oplossende rubbers in je remsysteem,want dat is oa wat er zou kunnen gebeuren.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

V70R

Bedankt! Oplossende rubbers etc. in m'n remsysteem lijken me geen optie  :-\

Ik denk dat ik hem maar gewoon met DOT4 af laat vullen.  
V70R Saffron '98 FWD - MT
MTE custom mapping / Aluminium IC / Aquamist 1S / 465cc / MSD Blaster / Magnecore KV85 / HPI /  Ferrita 2.5" & 3" dp racecat / Veerpootbrug voor & achter / IPD stabilisator / KW V2 / AM DB9 330MM Brembo met S60R remschijven / Pagid Blauw remblokken

Oele

Als je dan toch voor een hoger kookpunt wil gaan kun je er ook DOT4+ ingooien...
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

HaRdCoRe-WeZ

Moet jij maar eens in Duitsland kort achter elkaar 3x hard afremmen van 200+ naar 120 ofzo....

V70R

Het is inderdaad duitsland waar je problemen krijgt met je remmen, tenminste ik wel  ;)
V70R Saffron '98 FWD - MT
MTE custom mapping / Aluminium IC / Aquamist 1S / 465cc / MSD Blaster / Magnecore KV85 / HPI /  Ferrita 2.5" & 3" dp racecat / Veerpootbrug voor & achter / IPD stabilisator / KW V2 / AM DB9 330MM Brembo met S60R remschijven / Pagid Blauw remblokken

HaRdCoRe-WeZ

Tsja kan ook in Nederland, is alleen niet zo handig. Het punt is gewoon dat jullie een berg gewicht hebben af te remmen waar je eng van wordt.

Turbobiker

CiteerHet is inderdaad duitsland waar je problemen krijgt met je remmen, tenminste ik wel

De vloeistof zal het verschil op dat moment niet meer maken. Het is je remsysteem dat de hitte genereert. 5.1 mag een iets hoger kookpunt hebben, als je 2 seconden langer remt heb je ook dat punt bereikt. Ik zou wat topics opzoeken over grotere schijven ;)
De Tussenpaus

thuur

Citaat van: Oele op 09-03-2005 17:17:19
Als je dan toch voor een hoger kookpunt wil gaan kun je er ook DOT4+ ingooien...


Volvo schrijft zelfs DOT4+ voor. Althans voor mijn MY93 ::)

Het enige verschil tussen 4 en 4+ is het kookpunt, zei de automaterialenhandelmeneer mij. Aangezien ik mijn vloeistof ook ga vervangen en DOT4+ niet door geleverd werd, ben ik naar huis gegaan met een fles 5.1. Daar staat op dat het te gebruiken is vanaf DOT3 systemen zonder verdere aanpassingen en dat het zich gemakkelijk laat mengen met DOT3 en 4..

Maar zien jullie nu bezwaren om 5.1 te gebruiken of niet?


Gr 8)

thuur

Inmiddels rem ik alweer een maandje met DOT5.1 en het remgedrag is stukker constanter. Voorheen wel eens een soort van fading gedrag bij normale snelheden, maar dat is nu verleden tijd.


Gr 8)

ruud

#12
fading door remolie tussen de oren?

Als je remolie, zoals hierboven geschreven vol zit met water krijg je wel zeer duidelijk te maken met fading. Zeker bij het sterk aanspreken van je remsysteem, waarbij de temperaturen hoog oplopen.
Hierdoor zal de remvloeistof ook aardig in temperatuur oplopen, vandaar de verschillende kookpunten van de verschillende remolies. Het aangetrokken water heeft echter een kookpunt van 100 graadjes Celcius en kookt dus als eerste. Het wordt dus gas. Nu hebben we te maken met een hydraulisch systeem en daar kun je geen gas in gebruiken omdat  je vloeistof niet kunt samenpersen maar gas wel en als dat het geval is fade je remsysteem. Je rempedaal wordt dan sponzig en als het echt erg is trap je het pedaan tot op de grond zonder bevredigende remactie.

Jou 'gasverhaal' tussen blok en schijf veroorzaakt de 'verglazing' van je remblokken, waardoor de frictie van de remblokken hevig afneemt, maar is geen fading (wel kl*te als je hard moet remmen)

Ruud

Johann

Ruud,

Volgesn mij spreek je in beide gevallen van fading.
Je hebt immers bij beide gevallen te maken met verminderende remkracht bij "constante" pedaal druk.
Bij verglazing zal dit naar mijn idee iets reproduceerbaarder zijn. Kokende vloeistof kan voor hele vreemde remeigenschappen zorgen.

Die DOT 5.1 weet ik weinig van. Er zijn vandaag de dag veel vloeistoffen in de DOT 4 categorie te krijgen die ruim boven de minimum waarden liggen.

Heb zelf op de 850 nog steeds ATE super blue, hoor de laatste tijd dat Motul 600 ook een goede vloeistof zou zijn.
Op de R zit standaard Volvo spul.

Oele

---
fade |f?d| verb [ intrans. ]
• (of a vehicle brake) become temporarily less efficient as a result of frictional heating.
---
fading
n : weakening in force or intensity; "attenuation in the volume of the sound" [syn: attenuation]
Source: WordNet ® 2.0, © 2003 Princeton University
---

Iedereen blij?  ;)
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD