Onderdeeltje kwijt?

Gestart door 850fan, 10-04-2005 16:08:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

850fan

Laatst viel mij op toen ik op internet een foto tegen kwam van de motorruimte van een 850 TDI, deze een slangetje had lopen op de plek waar ik van mijn motorruimte een foto heb gemaakt. Het lijkt er dus op dat mijn auto een slangetje mist, aangezien ik twee gaatjes heb :o



Mijn vraagjes:
1. Wie van de TDI'ers zou er even onder zijn of haar kap willen kijken of dit slangetje er bij hen wel zit? Voor de duidelijkheid, het zou dus links van de accu moeten lopen, richting de LMM.
2. Wie weet waar dit slangetje voor dient?
3. Waarom zou het weg(gehaald) zijn? Misschien verloren?

Verder branden er geen controlelampjes oid, auto rijdt ook normaal.
wie kan me verder helpen?

850fan

hmm, 'k wist niet dat het zo'n moelijke vraag was  ;D
Maar weet dan niemand of er hier een slangetje/buisje hoort te lopen?

Zippo

Vacuum!
Deze loopt inderdaad van de intercoolerbuis naar de regelklep!!
Zal wel afgebroken zijn met het vervangen of afstellen vd pompriem.

Volgens mij is dat de werking van:
1. Turboregelklep of,
2. Laaddrukgever

De laaddruk van de turbo wordt geregeld door een waste-gate klep waarvan de membraandoos op de druk uit de turbo reageert. De basislaaddruk is relatief laag maar de regeleenheid kan de laaddruk tot boven de basislaaddruk verhogen door met behulp van de turboregelklep de regeldruk te verlagen. Op die manier zal de waste-gate klep een hogere laaddruk toestaan

Basislaaddrukk
Wanneer de motor met de basislaaddruk werkt werkt de hele turbodruk in op de membraandoos van de waste-gate klep. Wanneer de laaddruk tot de maximaal toegestane waarde is gestegen gaat de waste-gate klep open en wordt een deel van de uitlaatgassen langs het schoepenwiel van het turbo-aggregaat doorgelaten waardoor de laaddruk beperkt wordt.

Gemodificeerde laaddruk
Wanneer de regeleenheid berekent dat een hogere laaddruk toegestaan kan worden gaat de turboregelklep open en gaat een deel van de druk die op de membraandoos van de waste-gate klep inwerkt naar de inloop van de turbo terug. Op die manier wordt de regeldruk verlaagd, gaat de waste-gate klep bij een hogere druk open en stijgt de laaddruk.
De regeleenheid werkt op de turboregelklep in door een van de aansluitingen hiervan met massa te verbinden met een vaste frekwentie waarbij de pulsbreedte van het signaal (duty-cycle) bepaalt hoever de klep open moet gaan en daarmee hoeveel de laaddruk moet stijgen. De hoogte van de laaddruk die toegestaan zal worden is afhankelijk van de atmosferische druk in de omgeving en van het toerental van de motor.

Laaddrukverlaging
Als de auto een automatische versnellingsbak heeft heeft laaddrukverlaging indirect plaats doordat de bij schakelen en in de Winter-mode brandstofhoeveelheid wordt verminderd. Omdat een dieselmotor altijd dezelfde hoeveelheid lucht in de cilinders zuigt, ongeacht het gasgeven, zal een kleinere brandstofhoeveelheid zowel het volume als de temperatuur van de uitlaatgassen beïnvloeden. Dit levert te zamen met de kleinere brandstofhoeveelheid een lager koppel op.

Automatische hoogtecompensatie
De regeleenheid krijgt uit de laaddrukgever informatie over de laaddruk en uit de ingebouwde luchtdrukgever over de atmosferische druk en compenseert bij rijden op grote hoogte en bij verschillende temperaturen automatisch de laaddruk. Het motorvermogen zal dus niet noemenswaardig op de dichtheid of de temperatuur van de lucht reageren.

Noodprogramma
Als het signaal van de laaddrukgever ontbreekt, foutief is of buiten gespecificeerde waarden ligt werkt de laaddrukregeling niet en zal alleen verlaagde laaddruk toegestaan worden.
Als de turboregelklep defect is wordt de hoeveelheid ingespoten brandstof beperkt.

PS ik weet 't niet helemaal zeker!!
Misschien dat Denkweb mij nog moet verbeteren..... ;)

Zippo

850fan

Bedankt Zippo, super die tekst! Weet ik iig waar het voor dient!
Dit kan dan misschien ook het onwillekeurig inhouden van de motor verklaren, denk ik. Het valt me namelijk op dat soms de motor een klein beetje inhoudt.
Zal maar eens op zoek gaan naar een nieuw slangetje dan.

elianmars

Citaat van: 850fan op 10-04-2005 16:08:47
aangezien ik twee gaatjes heb :o



Dan ben je geen mannetje  ;D ;D ;D

Ok, ff serieus:

Ik hoop dat 't snel duidelijk is wat er mis is/kan zijn! ;)

Jeroentjuh

Moet je ook nieuwe aansluiting maken op die buis, want die is zo te zien afgebroken.....

Zippo

Citaat van: 850fan op 14-04-2005 23:35:48
Bedankt Zippo, super die tekst! Weet ik iig waar het voor dient!
Dit kan dan misschien ook het onwillekeurig inhouden van de motor verklaren, denk ik. Het valt me namelijk op dat soms de motor een klein beetje inhoudt.
Zal maar eens op zoek gaan naar een nieuw slangetje dan.

Ben bang dat je wel een nieuwe intercoolerbus moet bestellen......
Net wat Jeroen zegt.....

Succes.

Zippo

Citaat van: Ludo op 14-04-2005 23:43:56
als je zo'n 5cm boven de rode kabel aan de accupool kijkt zie je al waar het slangetje op moet.

Hij is wakkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!! ;D

;-)

Zippo

Pas daar mee op Ludo!!
Niet het tweede gaatje ;D maar het draad tappen...
Dan moet de pijp wel gedemonteerd zijn!!!
Anders slurpt de turbo de ijzerdeeltjes op!!!!!!! :-\
Resultaat....... vul maar in.

Zippo

thuur

Citaat van: Zippo op 15-04-2005 00:01:28
Pas daar mee op Ludo!!
Niet het tweede gaatje ;D maar het draad tappen...
Dan moet de pijp wel gedemonteerd zijn!!!
Anders slurpt de turbo de ijzerdeeltjes op!!!!!!! :-\
Resultaat....... vul maar in.

Zippo


Is die buis niet van plastic?


Gr 8)

denkweb

#10
Klopt, Turboregelklep.

Geen noodloop op de modellen 850, later op de 2.5D versie pas.
Wel kan je auto inhouden wanneer dit slangetje ontbreekt.

Ritje naar de sloop waard denk ik!

Voor wat je ermee kunt:

Enkele foto's van "Agnetha" in d'r nakie (zonder afdekkap):

foto TDI 1
foto TDI 2
Handige folder met tekeningen van kale motor!

850fan

Even een ouwe koe uit de sloot gehaald...  ::)
Vorige week eindelijk tijd gehad om weer eens te sleutelen aan de 850 en heb ook dus direct die metalen buis vervangen. (Ja, ruim een half jaar na de constatering!  :-[ )
Had de afgelopen tijd last van veel vermogensverlies met de TDI wat steeds erger werd. Hij wilde uiteindelijk niet meer boven de 90 km/u uit op de snelweg, dus naar de garage er mee. Laten uitlezen en daar kwam een verwachte storingscode over de LMM boven water. Deze toch maar laten vervangen, 250,- Euro lichter en een nieuwe LMM rijker, op naar huis. Maar nog steeds vermogensverlies, wel minder maar nu alleen nog in de hogere toerentallen (>2500tpm) Toch ook maar die buis vervangen dus...
Naar de sloop geweest om op zoek te gaan naar een nieuwe metalen buis voor 't autootje. Alles er op gezet en probleem met inhouden is nu helemaal opgelost!  8)  
Het heeft even geduurd, maar het verschil met of zonder zo'n slangetje voor de turboregelklep is best behoorlijk groot!

Maar wat me opviel met het vervangen van de buis, was dat er wat olie uitliep. Niet veel, maar toch. De oude buis was van binnen 'n beetje nat van de olie. Is dit normaal?