c70 verliest vermogen tijdens volgas!!

Gestart door emielC70, 04-08-2005 22:33:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

emielC70

Ik heb vorige week mijn auto bij rica laten chippen!! Nadat ie gechipt was ff proefritje gemaakt maar hij leverde niet volgas hij lekte turbodruk! Volgens rica lag het aan de dumpvalve!!

Nu heb ik de dumpvalve er tussen uit gehad maar dan heeft ie het nog steeds!!

Nu denken marc en ik dat de wastgate misschien te slap staat waardoor die daar de druk eruit gooit!!

Als ik volgas rijd dan gaat het prima tot 1 bar dan valt de druk weg tot bij de 0,7 bar en dan komt de druk er weer op gaat ie weer als een speer en bij de de 1 bar valt ie doodleuk weer weg!!

Wat denken de experts hier?? Waste gate of zijn er nog andere mogelijkheden??

Johann

Wastegate te slap kan. Ik denk eerder aan een losse slangklem op een van de turbo slangen of een scheur ergens in 't systeem. Je zou bij de dealer het druksysteem kunnen laten testen op druk en dan zou het euvel boven moeten komen.

Als het een '98 of ouder model is kijk eens bij de aftakking van de stationair klep bij het gasklephuis.
Het lijkt of er iets open blaast wat bij 0.7 bar weer dicht gaat zitten.

denkweb

Geen scheur in je turboslang zitten (net onder de slangklem ofzo)??

Ook al eens wat van gezien bij een T5-R... na een dag lang zoeken! Bij normale turbodruk niks aan de hand, gat bleef dicht, met vol vermogen zette de slang uit en verloor het ding daar z'n druk.

Eh, succes er in ieder geval mee!

KeesKist

Bij een te slappe wastegate bouwt hij toch nooit genoeg druk op? Dat klopt dan niet met deze symptomen.
Violence solves everything

emielC70

Hmmm een lek in het systeem heb ik ook aan zitten denken alleen vind ik het dan raar dat hij het niet elke keer hetzelfde doet!! Soms valt ie sneller en verder terug dan andere keren!!


Met name in zijn 2e en 3e versnelling van de turbo druk veel sneller en veel verder terug dan ik in de hogere versnellingen!! Het is ook net of er ergens een klep opengaat en vervolgens weer sluit want dan pakt ie in een keer weer razend snel op!!

Tis echt raar ik heb in zijn 3e versnelling meegemaakt dat ie bij 4000/4500 toeren bij 1 bar terug valt naar 0,7 bar vervolgens weer oppakt en bij 6000 toeren bij 1 bar weer terugvalt!!

ps kunnen ze bij universele garages ook het systeem onder druk zetten??

emielC70

De enige "turboslang" die los is geweest! Is de slang die voor me blok zit. Die slang is vervang door een speciale slang van forge toen we de dumpvalve kit hebben gemonteerd!! Zou die er misschien niet helemaal 100% goed op zitten?? Zo meteen in de middagpauze eens goed kijken!!

thuur


emielC70

hmmm ik kan zo op het oog niet zien dat die slang er niet goed op zit!! De onderkant ik kan ook eigenlijk bijna niet zien maar die slang "lijkt" er goed op te zitten!!

Johann

Citaat van: emielC70 op 05-08-2005 13:36:47
hmmm ik kan zo op het oog niet zien dat die slang er niet goed op zit!! De onderkant ik kan ook eigenlijk bijna niet zien maar die slang "lijkt" er goed op te zitten!!

Je moet gewoon alle slangen nalopen. Als je dat hebt gedaan dan loop je ze nog een keer na.
Er vanuit gaan dat alle slangen vast zitten is geen optie. Checken, double checken en tripple checken.
Knijp in de slangen en zoek naar donkerder lijnen in het materiaal. Dit zijn vaak beginnende scheuren.
Druk opbouwen en dan wegvallen lijkt op het open blazen van een scheur of beter het opblazen van de slang en als deze uit zet gaat er ergens iets open.

Kijke ook alle vacuum slangen na.

Welkom in de wereld van gebruikte Volvo's met kilometers.

De checks noemt men ook wel "Stage 0 tuning".
Meestal zijn turbo druk fouten in deze delen te vinden.

KeesKist

Meer info over stage 0 kun je hier vinden:
http://volvospeed.com/vs_forum/index.php?showtopic=7281

Is trouwens helemaal een goede site voor info als je je Volvo wilt tunen
Violence solves everything

emielC70

km stand valt wel mee voor mijn auto vind ik!! 140.000 km!!

Ik heb 2 mnd geleden bij aanschaf van mijn auto een dekra keuring gedaan! Weet iemand of ze dan het systeem onder druk zetten??

De auto gaat dinsdag naar een zeer gerenomeerde garage hier in de omgeving (diesel buchlie) Daar gaan ze het systeem onder druk zetten en de afstelling van de waste gate checken!! Dus waarschijnlijk weet ik dinsdag middag meer!!

Die turbo slang zullen over het algemeen zeker wel behoorlijk duur zijn of nie??

emielC70

Nou ik heb de auto net terug van de garage! Hij heeft niet naar de wastegate gekeken omdat die volgens hem deels electronisch gestuurd werd en hij niet helemaal wist hoe die manual op hoeveel afgesteld moest staan! Wel heeft hij het systeem onder druk gezet! Ontdekking::

Onder in mijn intercooler zit een rond gaatje, volgens hem geen beschadiging maar echt een gemaakt gaatje! Hierdoor verliest ie veel druk, hij kon niet voorstellen dat het gaatje daar hoorde dus heeft hij die met een schroef en wat kit gedicht!! Weet iemand wat dat gaatje is?? Zit daar vaker een gaatje of hoord daar geen gaatje??

Verder lekt ie ook nog druk bij het inlaatspruitstuk ergens bij cilinder 1 en/of 2!! Hier kon hij niet goed bij en ook niet echt duidelijk zien maar dit heeft hij nog niet verholpen ook gezien het feit dat hij daar zo'n 3 uur meebezig zou zijn en ik mijn auto om 1 uur weer nodig had!!

Nu heb ik er net mee gereden en ik heb wel het idee dat het allemaal wat beter geworden is!! Waarschijnlijk door het dichten van dat gaatje in de intercooler! Het is nog niet helemaal weg maar ik zal vanavond eens de turbodrukmeter er tussen zetten om te kijken!!

Nog ff 2 duidelijke vragen: weet iemand wat dat gaatje geweest kan zijn of was het waarschijnlijk toch een beschadiging?

Weet iemand het kost om die inlaatspruitstuk te demonteren en een nieuwe pakking (is de meeste waarschijnlijk boosdoener) te vervangen??

KeesKist

#12
Was dat een Volvo dealer  ::)

Inlaatspruitstukpakking is niet zo verschrikkelijk veel werk, heb het nog nooit bij een 850 gedaan maar meer dan 1,5 uur kan het nooit zijn...en zo'n pakking kost een tientje  ;D
Violence solves everything

elianmars

Als ik mij niet vergis, hoort dat gaatje onderin je intercooler, om eventueel vocht en olie af te voeren wat in het systeem is gekomen.

Bij mijn wagen heeft de ic daar behoorlijk wat olie geloost, toen de turbo olie lekte.

Lijkt me dus dat het niet de bedoeling is om dat gaatje dicht te maken (correct me if i'm wrong......)

emielC70

ik heb net ff met marc gebeld maar dat gaatje zit er standaard in om het vuil weg te laten lopen!! Volgens hem kan het niet veel kwaad om die te dichten zolang je hem af en toe maar opend om het vuil eruit te laten!

Verder denkt hij dat het turbodruk verlies niet aan die lekke pakking licht tenzij hij er heeeeel veel druk verliest!

Dus ik denk dat ik toch maar ff een volvo dealer moet bellen helaas helaas!