SAMENVATTING: Motormanagement puzzel

Gestart door llinssen, 02-08-2005 20:18:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

llinssen

Citaat van: llinssen op 03-08-2005 20:19:16
Citaat van: denkweb op 03-08-2005 20:04:27
Citaat van: llinssen op 03-08-2005 15:17:07
Citaat van: denkweb op 02-08-2005 21:58:22
Ja, want bij onvoldoende accuspanning geven de sensors (lambda) een foutmelding.

Koolborstels zijn helaas niet los te vervangen bij de 850, wel kan mogelijkerwijze je dynamo gereviseerd worden bij die Ko...

Hoe is het eigenlijk met de accu spanning op de probleemmomenten??

Berle (garage) is het helemaal met je eens, en ze hebben de spanning en de spanningsregelaar bekeken, maar gelukkig/helaas, niets aan de hand.

En ook problemen op het moment van meten? Of toen net even niet?

Ook met de informatie uit het boek van de ANWB'er die hier in de buurt woont komen we op problemen met dynamo uit als meest logische oplossing. Computer zou nl. bij onvoldoende spanning een dozijn foutcodes produceren en tot slot gewoonweg helemaal niet meer werken. Wat hij wel aanvoerde als veroorzaker van veel massaproblemen zijn gecorrodeerde lampenfittingen, hierdoor lekt vaak veel stroom weg zonder dat er een duidelijke oorzaak blijkt te zijn. Hij is het wel met me eens dat dat nogal ver gezocht is...  ;D

Leg je probleem eens voor bij een willekeurige Volvo dealer... wellicht dat die er nog een idee over hebben!

De accu doet het volgens de garage goed, de spanningsregelaar ook.

Berle heeft al met Furness in amsterdam gebeld, en met bevriende volvo garages. Zij komen niet verder.

Ik weet niet precies wat Berle heeft gemeten, maar ik heb je suggestie naar voren gebracht. De monteur kende de mogelijke oorzaak, maar had zowel de spanning op de accu (waarschijnlijk geen problemen op het moment van meten) als de spanningsregelaar waren in orde.

Begrijp ik het goed dat je zegt dat dat niet voldoende is om dynamo/spanningsregelaar uit te sluiten?
Hoe kan ik/ de garage  dat wel doen?

Ik heb vanochtend voor de zekerheid de garage nog maar eens opgebeld.

De redenering van de garage is als volgt:
Ze hebben de accu aan de lader gezet en getest of de accu de juiste spanning gaf. Dat was het geval.
Zelfs met deze volgeladen accu gaf de auto de problemen als beschreven. Dat houdt onder andere in dat het motormanagement lampje knippert (op een manier die niet goed is), als de auto alleen maar op contact wordt gezet.
De dynamo speelt nog geen rol bij het op contact zetten van de auto. Het knipperen van het motormanagement lampje kan niet aan de dynamo liggen.

Ik hoop dat deze redenering steek houdt, zo niet vertel me dan graag wat ik moet zeggen tegen de garage om  deze mogelijk oorzaak wel uit te sluiten....
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

Als de accu vol genoeg is en zijn spanning onder belasting ook vasthoudt zal dat voldoende zijn om de systemen zonder draaiende motor op spanning te houden. Staat los van de dynamo, maar omdat het al niet lekker werkt zonder dat de motor en dus de dynamo draait. Dat betekent dus dat het probleem ergens anders in zit.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

denkweb

#17
Even VADIS op zn kop gezet:

Check Engine/Lambda light

The warning light lights if there is a fault in the engine controle module (ECM) or ignition control module (ICM) that could cause engine or emission-related problems. Fault-trace according to the Service Manual for the relevant fuel and ignition system.

Kortom, volgens VADIS zit het probleem dus of in de motorsturingsmodule of ontstekings module. Opsporen van de fout volgens het Service Handboek dat is bedoeld voor het betreffende onstekings of brandstofsysteem.

Nu de volgende stap, Service Manual.

Wat voor uitvoering 850 uit 1995 heb je (motor, versnellingsbak etc. etc...)
- een 1995 2.5 10V LPG, 430K km...

denkweb

Fenix 5.2... als het motormanagement lampje al gaat branden, dan brandt hij altijd constant!

Dus het feit dat hij bij jou knippert kan logischerwijze maar enkele oorzaken hebben:

1. kabelbreuk
2. defecte/haperende sensor
3. kortsluiting
4. massaprobleem

Ik vermoed dat er een kabelbreuk of storing bij een van de sensoren zich voordoet waardoor communicatie met de computer wegvalt, immers punt 3 en 4 vallen al af.

Wat nog wel goed kan is dat er ergens vocht bij een sensor komt wat de storing bij tijd en wijle veroorzaakt, al zou dit een foutmelding moeten geven!

Enige andere mogelijkheden waarbij MIL (Lambda lampje) gaat branden:

1. stekker in Fenix-computer voor diagnose/test/uitlezen
2. accuspanning te laag/dynamo laadt slecht bij (let wel: er gaan dan steeds meer lampjes branden!)

NwVolvoMn

Ik heb even navraag gedaan bij mijn gasspecialist.
Die zegt:
1) knipperen van check engine normaal gesproken ten gevolge van misfires, ontsteking werkt dan niet goed.
2) bij misfires schakelen sommige motormanagments de cylinder die misfired uit, waardoor onverbrand mengsel in de uitlaat komt
3) soms bij deze situatie kettingreactie waardoor er nog meer cylinders uitgeschakeld worden.
4) door de hoeveelheid onverbrand mengsel in de uitlaat wordt vervolgens de motor in noodloop gezet of gestopt, om schade aan de katalysator te voorkomen.
5) het is ook mogelijk dat het mengsel of de meting van het mengsel niet goed is waardoor er uitgeschakeld wordt om de katalysator te beschermen.

Mogelijke oorzaken:
- defect aan bougies
- defect aan bougiekabels
- defect aan rotor
- defect aan verdelerkap
- defect aan lamda sonde

Als zij de auto zouden hebben voor reparatie, zouden ze daar beginnen.
Wanneer dat allemaal goed is, vervolgens de pingelsensor controleren.

Nou dat is wat zij zouden doen. Hoop dat je er wat aan hebt.


llinssen

#20
Eerste een update, dan een reactie op jullie hulp:

De auto is weer terug van de garage. Er zitten een tweedehands nokkenassensor en vliegwiel sensor in. Daarmee start hij weer, maar de problemen zijn niet over.
Het motormanagemant lampje knippert vrolijk. (tot mijn verdriet).

Verder zijn alle massapunten nagekeken.
De computer is gewisseld.

Maar nog steeds is het probleem aanwezig.
Ik ga nu maar zelf weer voor sherlock spelen... met jullie hulp.



Citaat van: denkweb op 04-08-2005 21:53:21
Fenix 5.2... als het motormanagement lampje al gaat branden, dan brandt hij altijd constant!

Dus het feit dat hij bij jou knippert kan logischerwijze maar enkele oorzaken hebben:

1. kabelbreuk
2. defecte/haperende sensor
3. kortsluiting
4. massaprobleem

Ik vermoed dat er een kabelbreuk of storing bij een van de sensoren zich voordoet waardoor communicatie met de computer wegvalt, immers punt 3 en 4 vallen al af.

Wat nog wel goed kan is dat er ergens vocht bij een sensor komt wat de storing bij tijd en wijle veroorzaakt, al zou dit een foutmelding moeten geven!

Enige andere mogelijkheden waarbij MIL (Lambda lampje) gaat branden:

1. stekker in Fenix-computer voor diagnose/test/uitlezen
2. accuspanning te laag/dynamo laadt slecht bij (let wel: er gaan dan steeds meer lampjes branden!)

Dit klinkt logisch ! Ik ga maar eens met een multimeter aan de gang om alle kabels te checken. Ik weet dat  Thuur er niet zo'n fan van is om alles te vervangen, maar de kabels naar de meest voor de hand liggende sensoren wil ik wel vervangen. Ik weet alleen niet hoe dat moet. Als er specialisten zijn: heel graag. Ik zal zo ook wel zoeken op het forum hoor.

Citaat van: NwVolvoMn op 05-08-2005 13:09:15
Ik heb even navraag gedaan bij mijn gasspecialist.

Dank je! Ik waardeer jullie hulp heel erg!

Citaat van: NwVolvoMn op 05-08-2005 13:09:15
Die zegt:
1) knipperen van check engine normaal gesproken ten gevolge van misfires, ontsteking werkt dan niet goed.
2) bij misfires schakelen sommige motormanagments de cylinder die misfired uit, waardoor onverbrand mengsel in de uitlaat komt
3) soms bij deze situatie kettingreactie waardoor er nog meer cylinders uitgeschakeld worden.
4) door de hoeveelheid onverbrand mengsel in de uitlaat wordt vervolgens de motor in noodloop gezet of gestopt, om schade aan de katalysator te voorkomen.
5) het is ook mogelijk dat het mengsel of de meting van het mengsel niet goed is waardoor er uitgeschakeld wordt om de katalysator te beschermen.

Mogelijke oorzaken:
- defect aan bougies
- defect aan bougiekabels
- defect aan rotor
- defect aan verdelerkap
- defect aan lamda sonde

Als zij de auto zouden hebben voor reparatie, zouden ze daar beginnen.
Wanneer dat allemaal goed is, vervolgens de pingelsensor controleren.

Nou dat is wat zij zouden doen. Hoop dat je er wat aan hebt.

Volgens mij heb ik 1-4 zelf voldoende uitgesloten, en volgens de garage is 5 ook niet de oorzaak. Ik zit nog wel met de bekabeling van de lambda sonde.

Ik ga weer verder met dit project.
Ik denk dat het niet zo zeer een breuk in een kabel is, maar een slechte kabel, die niet voldoende signaal doorlaat. Vandaar dat ik denk dat vervangen de beste opties is.
Beetje vervelend is dat de kosten tot nu toe al over de 500 euro zijn en een oplossing nog niet echt veel dichterbij is. Maar goed, ik geef de moed niet op.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

denkweb

Over Fenix 5.2 en de daaraan gekoppelde sensoren (+ spanning die deze ontvangen/afgeven) staat eea in VADIS, aannemende dat je daar ook aan kunt komen ;)

thuur

Citaat van: llinssen op 05-08-2005 14:18:01
Dit klinkt logisch ! Ik ga maar eens met een multimeter aan de gang om alle kabels te checken. Ik weet dat  Thuur er niet zo'n fan van is om alles te vervangen, maar de kabels naar de meest voor de hand liggende sensoren wil ik wel vervangen. Ik weet alleen niet hoe dat moet. Als er specialisten zijn: heel graag. Ik zal zo ook wel zoeken op het forum hoor.

....

Ik denk dat het niet zo zeer een breuk in een kabel is, maar een slechte kabel, die niet voldoende signaal doorlaat. Vandaar dat ik denk dat vervangen de beste opties is.

Nou ja "geen fan"... het kost je nogal wat werk/tijd/moeite en wat ik bedoel is dat 99% van de kabels gewoon prima voldoen aan hun taak. Dit weet ik uit ervaring ;)

Als je toch wilt vervangen: vervang alleen de verdachte kabels. Met een multimeter kom je heel ver: als de weerstand van de kabel niet tussen de 0 en 0,1 Ohm ligt mag je deze verdenken. Kabels zijn van koper en dat corrodeert nu eenmaal in aanraking met zuurstof tot koperoxide. Koperoxide geleidt geen stroom. Beter zijn zilveren kabels: zilveroxide geleidt wel stroom 8)

Vervangen doe je met gezond verstand: 1 regel: maak geen kortsluiting! Dus deugdelijke stekkers die niet los hangen en goed geisoleerd zijn. Stekkers kun je maken met een platte-stekker-tang en een doosje platte stekkers (vrouwtjes en mannetjes). Zorg ook dat de kabels niet tussen bewegende delen kunnen komen (distributie) :-X ;)

Citeer
Beetje vervelend is dat de kosten tot nu toe al over de 500 euro zijn en een oplossing nog niet echt veel dichterbij is. Maar goed, ik geef de moed niet op.

Hoeveel geld je erin steekt ligt uiteraard helemaal aan jezelf 8)


Gr ;)

llinssen

Citaat van: thuur op 05-08-2005 15:04:03

Als je toch wilt vervangen: vervang alleen de verdachte kabels. Met een multimeter kom je heel ver: als de weerstand van de kabel niet tussen de 0 en 0,1 Ohm ligt mag je deze verdenken. Kabels zijn van koper en dat corrodeert nu eenmaal in aanraking met zuurstof tot koperoxide. Koperoxide geleidt geen stroom. Beter zijn zilveren kabels: zilveroxide geleidt wel stroom 8)

Vervangen doe je met gezond verstand: 1 regel: maak geen kortsluiting! Dus deugdelijke stekkers die niet los hangen en goed geisoleerd zijn. Stekkers kun je maken met een platte-stekker-tang en een doosje platte stekkers (vrouwtjes en mannetjes). Zorg ook dat de kabels niet tussen bewegende delen kunnen komen (distributie) :-X ;)

Citeer
Beetje vervelend is dat de kosten tot nu toe al over de 500 euro zijn en een oplossing nog niet echt veel dichterbij is. Maar goed, ik geef de moed niet op.

Hoeveel geld je erin steekt ligt uiteraard helemaal aan jezelf 8)

Gr ;)

Tja dat van dat geld is natuurlijk een waarheid als een koe, maar je moet toegeven dat het wat sneu is om 500 euro verder te zijn en nog steeds geen oplossing voor het probleem te hebben.
Inmiddels wel nieuwe bougies, verdeelkap en rotor, vervangende nokkenassensor en vliegwielsensor en brandstofrelais, maar het zou zo leuk zijn als ik het gevoel had echt dichter bij een oplossing te zijn. That's all.

Zilverkabels? Kost zeker ook wat. Eerst meten, dan vervangen.

Heb je nog wat foto's over hoe je zo'n kabel maakt?

Heb gezocht op het forum, mar kon niets vinden.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Citaat van: denkweb op 05-08-2005 15:00:37
Over Fenix 5.2 en de daaraan gekoppelde sensoren (+ spanning die deze ontvangen/afgeven) staat eea in VADIS, aannemende dat je daar ook aan kunt komen ;)

Vadis is toegankelijk, maar de vraag is of ik het kan vinden..... :-\
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

denkweb


thuur

#26
Je zorgt voor wat tape, wat tangen en kabels


Je stript de kabel (niet de kern beschadigen anders gaat ie breken):


Je knijpt de stekker eraan (tang zit met platte stekkers in de 5 euro-bak bij de bouwmarkt bij jou om de hoek).


En met de juiste maat stekkers (even halen bij de automat.zaak, je hebt die dunne nodig) knijp je zo je eigen kabelboom ;D

(Let niet op de witte blokjes, maar kijk naar de andere stekkers)

O, en gewone kabels zijn voldoende hoor! Let wel op de gebruikte dikte: neem kabels van minimaal dezelfde dikte (dikker mag ook)


Gr 8)

llinssen

#27
[move=left,scroll,6,transparent,100%]UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! UPDATE! [/move]


Gisteren heb ik mijn auto weer opgehaald van de garage. Van Amstelveen naar Utrecht gereden, geen noemenswaardige problemen. Wel viel me op dat toe ik net met de auto begon te rijden, deze in stationair ongeveer 700-800 toeren maakte. Na een keer verslikken liep hij 1200-1300 toeren. Noodprogramma toch?

Thuiskomen, eten en naar Amsterdam. 500 meter van huis: horten, stoten en totale stilval.
Opnieuw proberen te starten.Motormanagement lampje knippert, maar niet starten. Hij pakt niet (komt geen vermogen, alsof je gewoon geen benzine hebt). Even wachten en opnieuw proberen. Van contact.
Op contact: motormanagement lampje gaat niet branden (als alles goed zou zijn brandt die tenminste een paar seconde, en gaat dan uit). Mijn logica: de computer doet het nu helemaal niet. Proberen door te starten op benzine. Geen succes.
Motorkap open. Idee: het moet bij de computer in de buurt zitten. De computer is het niet, die hebben we immers gewisseld gehad. De massapunten zijn het ook niet, die heeft Berle immers nagekeken. Over blijft de computerbak of iets wat er redelijk in de buurt ligt.
Toch nog even naar de foutcodes kijken. A2 en 2 seconde drukken. NIETS. Hij brandt wel, maar er komt NIETS terug. Zie je wel: de computer. Ik heb het gevoel dicht bij de oorzaak te zitten.
Rondom de computer op zoek naar losse onderdelen, stekkers, roest.
ROEST! Onder de uitleeseenheid liggen groene korreltjes. Koperroest=groen. Waar komt dat vandaan?

Onder de uitleesmodules zit een grijs kastje. Uitleesmodule losschuiven, aan de kant. Grijs kastje bekijken. Zit met kleefpasta vast. KLEEFPASTA? Dat is niet orgineel Volvo. Kastje losgewriemeld. Aan de onderkant zitten draden. 2 van die draden vallen eruit als ik het kastje omdraai om goed te bekijken. Helemaal losgeroest! Dat kan nooit goed zijn. Kastje nader bekeken: Vialle. Het gassysteem. Maar ik heb ook problemen op benzine? Hoe kan dit?
Wegenwacht gebeld. Ik durf niet zomaar die verroestte stompje in de gaatjes te drukken, want ik weet niet zeker wat in welk gaatje gaat.
Wegenwacht: Tja dat is het kastje dat zorgt voor de omschakeling tussen benzine en gas. Het kastje dat ervoor zorgt dat de auto eerst op Benzine start en dan overspringt naar gas. Of wanneer je op het knopje om om te schakelen drukt. Als dat kastje een eigen leven gaat leiden, of een dood aan het sterven is, dan kan dat heel goed je problemen veroorzaken. :cwm12: :cwm12: :cwm12:
De wegenwachter heeft de stekker nog losgehaald, maar daarbij lieten er pinnen van het kastje los. Zo doorgeroest.

De wegenwachter kon er natuurlijk niets aan doen, hij weet niet hoe het hele gassysteem te omzeilen en heeft ook niet zo'n Vialle kastje achterin liggen. Dat is wel een beetje verbazend, want die mannen hebben zo'n beetje alles bij zich denk ik wel eens.
Autotransporter gebeld, ik in een VOLkswagen leenauto (de eerste drie letters zijn goed), en maandag gaat de 850 naar Nieuwenhuizen Gasservice in Houten.

Ik ben weer eens helemaal blij, want je zou toch zeggen dat dit het is.
Maar 1 van de centrale vragen past niet bij dit probleem: Waarom is de storing met name na een weekend (nu ja, dan kan vocht weer extra zijn werk doen), maar meer nog, waarom is het probleem na 200-300 km over? Ik ben benieuwd wat de LPG specialist zegt.

Hoe dan ook een behoorlijke designfout om zo bij de vulopening van de ruitenwisservloeistof dit soort vochtgevoelige aansluitingen te maken en die dan zo slecht te isoleren.  

Zoals al zovaak gezegd, ik hou jullie op de hoogte.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

#28
Nog even een wazige foto van de boosdoener. Tenminste dat hoop ik.



De twee draadjes aan de linkerkant zijn helemaal doorgeroest.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

:o :o Jeetje wat een gepruts (sorry hoor, maar zo sluit je geen elektronica aan in een auto :-X)!

Als dit niet DE oorzaak is van je problemen, is het zeker wel een oorzaak van een aantal van je problemen.

Beetje houdje-touwtje oplossing zo, dat LPG/benzine kastje is beter af IN de computerbak. Draden kun je samen binden met PVC isolatietape en evt. een rubberen ring om het geheel weer waterdicht te maken. Als ik het goed zie zijn de gecorrodeerde kabels beide rood? In dat geval zou het wel eens niets kunnen uitmaken op welke positie je ze terugzet.

Dat groene zal wel een combinatie zijn van ruitesproeiervloeistof en idd koperoxide. Laat je het nou de gasboer oplossen of ga je zelf weer aan de slag. Als je het zelf doet moet je even bepalen hoeveel speling je nog hebt. In ieder geval wel zover strippen dat je geen donkere/matte/groene koper meer ziet anders is het probleem binnen no time weer terug. Desnoods dus 2 nieuwe kabels leggen. O, en ik zou de rest van de connector van het kastje volspuiten met een lijmpistool.


Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Gr 8)