c70 verliest vermogen tijdens volgas!!

Gestart door emielC70, 04-08-2005 22:33:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: emielC70 op 15-08-2005 15:58:33
Kan iemand mij dan misschien simpel uitleggen hoe het kan dat mijn dumpvalve bij stagionair draaien helemaal open staat ipv een klein beetje open!! Is dit te stellen ofzo?

Bij stationair moet de dumpvalve dicht zitten anders trekt ie valse lucht, er moet dus een veel strakkere veer in. Doet ie dit bij stationair dan doet ie dat ook bij deellast op de weg. De lambda kan nooit z'n waarde halen omdat hij meer lucht binnen krijgt dan ie kan meten door de MAF.

De dump valve moet alleen openen bij sterke verandering van boost naar vacuum dus op het moment dat je je gas los laat moet hij door het plotseling hoog vacuum in de inlaat openen maar bij laag vacuum eigenlijk weer sluiten. ME 7 auto's hebben veel sterker vacuum dan ME 4.4 auto's heb ik wel gezien. Zal wel door de electronische gasklep komen denk ik.

Ik weet niet welk type dumpklep we het hier over hebben maar bij een ongeblokte CBV op de turbo zou ik altijd een instelbare BOV adviseren maar die zijn iets duurder. CBV om deellast laten werken, BOV op gas lossen bij vollast.
Marc verkoopt die dingen en zal een "voordeel advies" geven. Kun je ook niet anders verwachten. In de regel werkt een BOV idd gewoon zoals Marc aangeeft maar officieel hoort zo'n geval niet in de opzet van de Volvo thuis. Met andere woorden, hij komt zoals hij komt en plakken er een paar minpunten aan zoals een bokkige reactie zo nu en dan of een plof in de uitlaat dan moet je die voor lief nemen, zelfde gaat voor een catloze downpipe. Wil je comfort vergeet dan alsjeblieft al deze pruttel en ga standaard met een degelijke maar dure DP met cat en een chip.

Je kunt niet van de tuner verwachten om de problemen aan jouw auto op te lossen. De tuner mag wel van de klant verwachten dat deze met een technisch 100% werkende auto langs komt.
Het is altijd heel makkelijk om de vinger in de richting van de tuner te wijzen.
RICA maakt echt wel eens een foutje maar weten ook gelijk waar de fout zit en ik ben van mening dat hun in deze helemaal geen energie hoeven te verspelen. Eerst auto in orde en dan verder tunen maar ik denk dat je dan zult zien dat de auto gewoon z'n werk doet met de chip zoals ie nu is.

Gooi die dump klep er af. Je zei dat ie er al af was waarom zit ie er nu dan weer op? Doet de motor wat ie moet doen kun je 'm er weer op zetten.

emielC70

Ik denk dat ik idd die dumpvalve eraf ga gooien!! Wel zonde van 249 euro weggegooit geld!!

Maarja dan moet ik eerst een knap dop vinden om het gat van de dumpvalve af te dichten!!

Overigens maakt ik nergens een verwijt naar rica of et hoor johann alleen word ik er een beetje moe van!! Mijn auto was prima voordat ik begon met tunen en nu doet ie toch ergens iets niet goed!!

Dumpvalve eraf! Kat morgen terug zetten en dan die labda storing resetten!! Hopen dat hij dan voorlopig normaal doet!!

Wat is overigens een kat emulator?? en werkt dit goed??

Johann

Citaat van: emielC70 op 15-08-2005 17:04:30

Wat is overigens een kat emulator?? en werkt dit goed??

Achterste lambda kent eigenlijk maar twee waarden, goed of fout.
Dit is een voltage van de sensor, een emulator geeft gewoon een continue goed signaal ook als er geen fluit van zou kloppen.

Zippo

Persoonlijk vindt ik jouw probleem erg breed om op dit forum een goed antwoordt te krijgen!!
Hier moet iemand serieus naar kijken die er verstand van heeft!!!
[size=22].[/size]

M a r c

#64
Emiel, de laatste keer toen je bij mij was stond jouw dumpvalve niet open  bij stationair draaien. Je ziet de zuiger inderdaad verschuiven, maar hij gaat dan juist helemaal dichtstaan. Maar je zegt zelf dat het probleem zich ook voordoet als je de dumpvalve demonteerd. Daarnaast had je de dumpvalve al vóór de chiptuning en gaf dit toen geen problemen. Toch?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

emielC70

Johan zo'n kat emulator werkt dat goed?? Kan het kwaad om zo'n emulator te monteren?? enuh wat kost zo'n emulator??

Ik heb momenteel te dumpvalve er tussenuit en hij loopt nu wel iets beter alleen je voelt nog steeds een "lichte" vermogens val!! Dus ik vrees dat ik toch naar wateringen moet!! Al zou ik graag wat meer weten over zo'n kat emulator!!

Johann

Citaat van: emielC70 op 15-08-2005 20:40:13
Johan zo'n kat emulator werkt dat goed?? Kan het kwaad om zo'n emulator te monteren?? enuh wat kost zo'n emulator??

Ik heb momenteel te dumpvalve er tussenuit en hij loopt nu wel iets beter alleen je voelt nog steeds een "lichte" vermogens val!! Dus ik vrees dat ik toch naar wateringen moet!! Al zou ik graag wat meer weten over zo'n kat emulator!!


Ik zou 't niet weten, geen ervaring mee.
Ik tune gewoon zoals 't hoort ....  ::)  ;D

Ik moet maar niet te hard schreeuwen want mijn S70 heeft ook twee sensoren ipv 1 op de 850.
Moet wel zeggen dat ik tot op heden geen problemen met lambda lampjes heb gehad maar ik heb wel een race cat onder de 850 en de R zitten.

Via Google heb ik dit kunnen vinden,





Vraag me niet hoe en wat en hoe 't werkt. Misschien kan Ben er iets meer over vertellen.


emielC70

ik hoop vandaag nog roel senior bij rica wateringen aan de lijn te krijgen!! Dan maakt ik een afspraak om hem daar een keer op de rollerbank te laten checken!!

Dan wil ik hem meteen vragen hoe hij over zo'n emulator denkt!! En of de auto er eventueel arm of rijk door zou kunnen gaan lopen!! Als er te veel risico's aan zitten dan moet er toch maar een racecat tussen!!

Heb een universele rvs gezien met garantie voor alles bij elkaar zo'n 350 euro!

Entuscan

#68
Zo'n lambda emulator stuurt gewoon een vast signaal naar de ecu. Lambda 1 (als ik me niet vergis) wat alles perfect betekent.
Je mag die ALLEEN op de 2de lambda sonde hangen aangezien deze enkel de werking van de kat test. De eerste sonde wordt gebruikt om het mengsel aan te passen. (net zoals op de 850) Zet je hier een emulator op dan draai je heel je blok in de soep.

Zo'n lambda emulator ga je gemakkelijk bij een gasboer vinden, vroeger werd dit veel gezet (pre gascomputer tijdperk) op wagens met LPG omdat anders deze fout constant bleef komen als de wagen op lpg loopt.

Zoals ik eerder al schreef, IK zou het NOOIT op mijn wagen zetten.  
Gewoon tunen zoals het hoort ipv foeffelen met waardes (zelfde  principe heb ik ook met powerboxen vs ecu enz)

Een ME7 wagen moet gewoon een racekat hebben PUNT. Het vermogensverschil tussen en DP met of zonder kat is verwaarloosbaar er is enkel (heel) wat prijsverschil.
Onze wagens zijn zowieso al niet van de goedkoopste in aanschaf en gebruik, in onderhoud al helemaal niet :( Dus ik heb altijd zoiets van Tja dat nemen we er dan maar bij.

Trouwens een goede racekat koop je maar 1x, een ceramische zoals er standaard onder zit blaas je leeg en dan moet er een nieuwe onder (dacht ook iets rond de 900 euro voor een echte DP) een Metalen cat krijg je normaalgezien niet versleten.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

emielC70

Update 93291708

De dumpvalve is er tussenuit en daardoor loopt wel rustiger en beter. Verder gaat hij dinsdagmiddag 23 aug. naar rica wateringen waar ze gaan kijken waar de dip vandaan komt en of ze die eruit kunnen krijgen!

Ik moet alleen ff kijken of ik nog een nieuwe slang kan krijgen voor die slang waar de dumpvalve opzat!! Nu heb ik het gaat van de dumpvalve afgedopt maar das niet helemaal netjes dus ik wil daar toch weer een orginele volvo slang!

Als iemand nog zo'n slang heeft (tis de dikke slang die voor je motorblok langs loopt naar je radiator of intercooler) dan mag hij zich melden

emielC70

Ik heb nu een week mijn dumpvalve er tussen uit en elke keer als de volvo op zijn staart trap lijkt hij wel beter te gaan lopen!! Elke dag lijkt de vermogens dip wel minder te worden!! Zaterdag nog ff een stukje flink gasgeven met mijn broertje en toen had ik echt het idee dat het gewoon helemaal weg was!!

Kan een ecu zich zelf ook aanpassen?? Kan het zijn dat de dip na verloop van tijd uit zich zelf minder word?? Ik laat de afspraak voor morgen bij rica wateringen wel gewoon doorgaan want ik wil het toch zeker weten!! Maar was gewoon nieuwsgierig!

thuur

Ja, de Volvo ECU's zijn zelflerend. Ze vergelijken altijd de omstandigheden met die van 50 tot zo'n 100 km geleden. Zodra je de 'foute' historie eruit hebt gereden zal het probleem (als dat het was) weg zijn.


Gr 8)

emielC70

Hmmm dat zou mooi zijn want ik heb echt het idee dat het nu gewoon weg is!!

Toch voor de zekerheid vanmiddag ff naar wateringen dan weet ik het zeker! Ben benieuwd wat zij er van zeggen!!

animalT5R

ik ook,
neem aan dat je het wel post het antwoord van rica?
maar je storingslampje is ook uit?

Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

emielC70

Nope lambdasonde lampje brand nog gewoon! Schijnt ook niet anders te kunnen omdat ik 2 lambdasondes heb en zonder kat of sportkat rij! Daardoor meten ze allebei dezelfde waarde en geeft 1 van de 2 lambdasondes altijd een storing af!!!