Matig starten...

Gestart door BobaFett, 18-06-2005 10:41:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

BobaFett

De laatste weken viel het me op dat Agnetha wisselende buien had met het starten. Soms starten zonder rondgaan, andere keren na zo'n 5 a 10 keer (altijd gevolgd door een flinke wolk, raar hoor). Aangezien ik eind vorig jaar de gloeispiralen heb vernieuwd (hoelang gaan die dingen eigenlijk mee?) ging ik er niet vanuit dat die het probleem waren.

Accu of startmotor waren de eerste onderdelen waar ik aan moest denken. Dus eerst de accu checken... 65Ah/600A. Hmmm, lijkt me weinig die 65Ah voor een diesel. Dus vanmorgen heb ik de (Volvo) accu laten doormeten om de startstroom te controleren.

Hij: "wat voor motor ligt hierin" (terwijl hij zijn meter aansluit)
Ik: "Diesel"
Hij: "2,5 liter?"
Ik: "Yep"
Hij: "Nou, wordt dan niks met zo'n Opel-accu"  :o  :o

Het probleem bleek dus de accu te zijn, deze gaf nog maar 360A startstroom...

Voor de intimi, er hoort dus een 74Ah accu in te liggen... Agnetha is verwend, ik heb een nieuwe accu voor haar gekocht, met meer power: 77Ah  ;)

Johann

Citaat van: Boba Fett op 18-06-2005 10:41:42Voor de intimi, er hoort dus een 74Ah accu in te liggen... Agnetha is verwend, ik heb een nieuwe accu voor haar gekocht, met meer power: 77Ah  ;)

Er is ook niets mis mee om deze in de benzine versies te zetten.

Ik heb destijds met mijn '97 V70T5, nieuw gekocht, twee keer accu problemen gehad. De derde keer is er een diesel accu in gezet en nooit weer problemen gehad.

Sverige

Wat is nu een normale start?

Het valt me op dat  m'n diesel de laatste tijd, maandje of 2, slecht start in het begin.
Dwz, zeker met dit weer hoef je in principe niet voor te gloeien, ik krijg er ook geen melding van. (V70 2.5 D nieuw model 2001).

Maar toch, als ik wacht tot alle controlelampjes uit zijn starttie vlot.
Als ik meteen de sleutel doordraai bij een koude motor starttie moeizaam puffend en zuchtend en met een dikke rookwolk.

Ik vraag me af wat er loos kan zijn, of is dit normaal?
Trouwens, ruim een maand terug een splinternieuwe dynamo gezet.

Han

thuur

Wellicht dat je gloeikaarsjes hun beste tijd hebt gehad. Zoek maar eens op "gloeibougie" ;)

Het is beter om even te wachten alvorens meteen de sleutel door te draaien. Ook als de motor warm is en ook bij benzineauto's. Zo geef je de diverse elektronica de gelegenheid zich 'in te stellen' (initialiseren) alvorens je de motor start.


Gr 8)

Sverige

Thanxxxxx voor de antwoorden.

De voorgloeiweerstand, zittie bij het nieuwe model ook naast de ruitesproeiertank??

Komende week gaat er nieuwe olie op voor de vakantie, ik zal dan samen met de man die er wel   :Dveel verstand van heeft us effe kijken.

Han

Sverige

#5
Gloeikaarjes wil ik gewoon effe niet aan denken  :-X

Dit voorjaar  ruim 2000 euris aan onkosten gehad, distributieriem, waterpomp, kachelradiateur kaduuk, airco servicen, dynamo kaduuk ik vind het wel prima zo. :'(
De auto moet eerst maar eens 20.000 km zonder ellende draaien.

Han

Sverige

Het is er niet minder op geworden... :-\
Bij een koude motor start hij wisselend vlot en soms na een tien twintig seconden doorstarten met een enorme rookpluim.
Het is dan net of je de cylinders 1 voor 1 aan moet steken.
Bij een warme motor start hij redelijk, maar ik moet dan wel effe in stand 3 vasthouden.

Dit kan wel adrenalinestoten en zweetdruppels opleveren als je, zoals ik bv gister op de terugweg van vakantie de boot vanuit Zweden op moet rijden. De motor sloeg af (stom net te weinig gas geven) midden op de steile helling waarover je de boot moet inrijden. Dit met een caravan van meer dan  anderhalve ton erachter + een hele rij auto's.
Je hart bonkt dan wel flink. ;D

Het gekke is dat als de motor loopt, is er niets loos. Hij rijdt perfekt en trekt als een beer met de caravan. Ik heb er de afgelopen 4 weken bijna 5000 km mee gereden.

Alleen het starten ??? Het nieuwe model V70 wat ik rijdt geeft linksonder in een schermpje weer, bij koud weer "diesel voorverwarmen".
Dit geeft hij nu niet om dat de buitentemperatuur niet laag genoeg is blijkbaar.
Wel wacht ik altijd totdat de controlelampjes uit zijn alvorens  de sleutel door te draaien. Als ik dat niet doe, dan is elke start hoestend en proestend.
Het is wel frustrerend zo.
Vroeger heb ik bij een Golfje wel eens verstuivers verstopt gehad, zou dit een reden kunnen zijn?
Of is er wat anders loos wellicht?


elmarconi

Citaat van: Sverige op 03-07-2005 20:35:46
Gloeikaarsjes wil ik gewoon effe niet aan denken  :-X

Dit voorjaar  ruim 2000 euris aan onkosten gehad, distributieriem, waterpomp, kachelradiateur kaduuk, airco servicen, dynamo kaduuk ik vind het wel prima zo. :'(


Wat ze hier kosten zou ik niet weten, in de Franse supermarche's
zie ik dat spul in de rekken hangen voor alle merken en typen voor een paar tientjes.
--
Autogas Inside . . .

Sverige

Probleem is, ik kom nooit in Frankrijk.

Er is echter wel iets raars loos........

Sinds ik terug ben in Nederland, dit weekend weer Hollandse diesel getankt. Tank was bijna leeg na rit door stukje Zweden en Duitsland (vanaf boot  in Travemunde).

Tot nu toe nog geen abnormale start meegemaakt???? Is er iets met die Zweedse diesel misschien, ik snap er niks van. ???

Als dit zo blijft heeft het dus aan de diesel gelegen.....ra ra ...ik houdt jullie op de hoogte.
Wellicht is er iemand die meer verstand heeft van dieselolie of verschillen daartussen?


Han

thuur

Heb je bij de witte pompen getankt, of gewoon de merkdiesel?

Heb zelf wel meegemaakt dat witte diesel behoorlijke prestatieverliezen oplevert :-\


Gr ;)

Sverige

Nee , ik heb merkdiesel getankt.

Zelfs bij Shell, ze noemen dit echter wel "city-diesel".
V-power ben ik niet tegen gekomen.

Vandaag ook weer retourtje werk ( 120 km) geen enkele misser.
Ik vind het bijzonder.
Zou ik misschien iets aan de timing van de brandstofpomp moeten laten wijzigen als ik weer naar Zweden ga?
Hier heb ik wel eens iets over gehoord.

Han

850fan

Citaat van: Sverige op 16-08-2005 21:48:24
Zou ik misschien iets aan de timing van de brandstofpomp moeten laten wijzigen als ik weer naar Zweden ga?
Hier heb ik wel eens iets over gehoord.

Han

Hier zou ik zeker even naar laten kijken, heb zelf ook de nodige startproblemen (en hoger verbruik) ondervonden door een verkeerde timing. Het gebeurde mij vooral dat, wanneer de motor goed warm was, hij moelijk aansloeg (startmotor ging soms wel zo'n 20 keer rond). Nu gaat het al veel beter, na maximaal 5 keer rond slaat de motor aan als ie warm is. Moet er wel bij zeggen dat dit bij mijn auto ook afhing/afhangt van de buitentemperatuur.

thuur

Hmm.. Voor zover ik weet: als een diesel niet loopt/start krijgt hij geen brandstof.

Zeker de pomp laten nakijken dus!

Ander vraagje: Heb je de tank ooit leeggereden? Een dieselsysteem mag geen lucht bevatten, grootste gevolg is slecht aanslaan.

In het verleden zijn hier wel eens discussies geweest of het Volvo (lees: VAG) systeem zelfontluchtend is of niet, het antwoord staat me even niet bij ;D


Gr 8)

denkweb

zelfontluchtend naar mijn weten... na flink doorstarten (na leegrijden bedoel ik) slaat het apparaat uiteindelijk weer aan als het goed is... wel even startkabels bij de hand houden als je accu van wat mindere conditie is!

Sverige

#14
Thanxxx voor jullie reakties.

Ik zal binnenkort eens even naar de brandstofpomp laten kijken, want komende winter gaan we weer naar Zweden.

Om antwoord te geven op je vraag: Nee ik heb hem nog nooit leeggereden. Ik weet nl dat dit problemen op kan leveren met lucht.
Ben vroeger  als jochie ooit eens met mijn broer meegeweest (vrachtwagenchauffeur).
We kwamen toen stil te staan omdat er luchtlekkage  optrad.
Ik praat dan wel over 30 jaar geleden.

Han