Van 225 17 inch naar 215 16 inch

Gestart door ceesklumper, 01-10-2005 00:28:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ceesklumper

Ik vermoedde dat de 225 17 inch op mijn 245 PK C70 convertible minder comfortabel waren dan een kleinere maat velg met een hogere en wat smallere band.
Dus via Marktplaats van die meneer in Hengelo een set velgen-met-banden gekocht 16 inch 215 banden.
Een verschil van dag en nacht. Veeeeeel stiller en comfortabeler. Wow! Ik begrijp niet waarom 17 inch beter zou zijn dan 16 inch, om van 18 en 19 inch maar te zwijgen. 16 inch is prima. Als deze banden aan vernieuwing toe zijn worden het 205's. Stuurt lichter ook nog.
Cees Klumper
Amsterdam

denkweb

17' inch zorgt er in ieder geval voor dat de kilometerteller een beetje betrouwbaar overkomt... in 215/45 althans ;)

ed

Citaat van: ceesklumper op 01-10-2005 00:28:45
Ik begrijp niet waarom 17 inch beter zou zijn dan 16 inch, om van 18 en 19 inch maar te zwijgen. 16 inch is prima.

Wat denk je van de looks. 16 inch vind ik gewoon te klein voor zo'n grote auto.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Laserblue

Absoluut! voor het oog vind ik 16"veel te klein (en ik kan het weten heb ze ook nog :'()
Het is net of je er skelterwieltjes onder hebt.


(wat heb je trouwens met je 17"gedaan? ::))
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

johan283

wat denk je van big brakes, sommige schijven hebben gewoon 18" of meer nodig

BenC70ES

205/55/16 is normaal alleen voor winterbanden op een C70... (die ik heb) standaard ligt er op 16" 225/50/16 op een C70 wat de greepgrens toch aanzienlijk verbeterd denk ik. Staat er niet voor niets standaard onder.

Welk model van velg heb je er trouwens onder liggen, de Centaurus? (dat vind ik de enige die nog mooi zijn in 16")

Waarom heb je trouwens een T5?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

ceesklumper

De 16 inch -type Regulus- staan prima. Lopen niet aan op de remmen of iets dergelijks. 16 inch is/was leverbaar op de C70 dus ook Volvo vond het niet lelijk of onverstandig. Ik vond juist dat de wielen/banden verhouding op deze tamelijk zwaar ogende wagen een beetje vreemd: grote wielen met nogal platte banden. 16 inch is wel wat aan de kleine kant, maar mijn andere auto is een Mercedes SL uit '69 met 14 (!) wielen dus ik ben wel wat gewend, voordat ik aan skelters of skateboards begin te denken. Of oude mini's (die overigens wel heel erg goed mee komen in rallyes).

De 17 inch velgen heb ik nog; ik heb een foto van de auto ergens op dit forum geplaatst (vraag me niet waar of hoe, ik kom hier niet vaak en dan is het niet makkelijk om zaken te vinden). Ze zien er tamelijk wild uit, ik heb ze nog niet eerder gezien op een Volvo, maar ze zijn wel origineel Volvo, zo besteld door de eerste eigenaar. 5 spaken.

De T5 motor heb ik wel speciaal om gezocht, want ik heb graag de extra power (heb eerder een Alfa GTV turbo 6 en een Fiat Coupe Turbo gehad). Afgezien van de nog steeds duidelijk aanwezige turbo lag rijdt het als een trein, en met 17 inch wielen gaat-ie volgens mij niet harder.
Wat de km teller betreft, met de 17 inch wielen gaf deze bij zo'n 120 km/uur een kleine 5 km/uur teveel aan (volgens de TomTom) dus ik reed altijd met 125 langs de filtsers op de plaatsen waar 120 toegestaan is. Ik zal checken (met de TomTom) of hij nu nauwkeuriger is of juist niet.
Het grote verschil met de 17 inch wielen/bandencombo (Pirelli) is dat die Pirelli's behoorlijk lawaai maakten, zelfs bij 5 km/uur rollen. De huidige banden helemaal niet.
Cees Klumper
Amsterdam

BenC70ES

Je hebt nu dus S80 wielen eronder met waarschijnlijk een soort 'energie' band (= goed comfort en stil maar beduidend minder grip), en die je had in 17" zijn de Canisto's (standaard T5).

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!