gloeibougie stuk? of toch iets anders

Gestart door rudie, 30-10-2005 13:05:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rudie

m'n tdi start sinds een week zeer slecht en het is nog niet eens koud.
nu vraag ik me af of het voorgloeilampje wel gaat branden als er een gloeibougie kapot is.
verder heb ik de zekeringen en de weerstand naast het ruitensproeierreservoir ook al gekontroleerd en schoongemaakt of misschien is het kastje met dat klepje waar dat weerstandje in zit wel kapot, ik zou niet weten of dat vaker gebeurd.

Emiel

De timing van de brandstofpomp zal wel niet kloppen, dan slaat de motor erg moelijk aan. Gloiebougies komen op Tdi's erg weinig voor.

Emiel.... 8)

rudie

maar dan zou het dashboardlampje toch wel moeten gaan branden als je hem op contact zet.
ik heb dat lampje al de hele weet niet gezien.

Emiel

Wat bedoel je Rudie? Het voorgloeilampje of het motorstoringslampje?

Als je pomptiming niet klopt hoeft het motorlampje niet per se te gaan branden... :P

rudie

sorry, ik bedoel het voorgloeilampje. maar toevallig ging 2 maand geleden wel, pakweg een half uurtje, mijn motorstoringslampje branden nadat ie een keer slecht startte. heb hem toen uit laten lezen op de sleuteldag, maar toen was er niets te vinden.
de auto heeft tussen toen en nu ook weer normaal gestart.

Emiel

Dat is vreemd, dat er bij uitlezen niks gevonden is, is er heel toevallig ook naar de pomptiming gekeken? Kan uitgelezen worden met de Obd2 lezer.
Pomp hoeft maar een minimaal beetje verkeerd te zijn afgesteld of hij slaat slecht aan...

Emiel.... ;)

rudie

 nou, dat er toen niks gevonden is is ook vreemd ja, ik dacht ook dat zoiets wel geregistreerd zou staan ergens in de comp.
en nee, de pomptiming is niet gecontroleerd, maar ja op dat moment startte hij ook wel weer goed dus was er ook geen reden, he.
vandaag deed zich wel het volgende voor: ik heb een paar stekkers van de gloeibougies losgetrokken, en toen mijn zoon de auto vanavond meenam ( het was toen al donker en de auto was de hele dag nog niet gestart) sprong hij meteen aan, das wel mooi natuurlijk.
ik wacht nu dus met spanning af wat er morgenvroeg gaat gebeuren als ik om 07.00 uur naar m'n werk moet.

ik houd je op de hoogte.

rudie

thuur

Citaat van: rudie op 30-10-2005 21:57:01
nou, dat er toen niks gevonden is is ook vreemd ja, ik dacht ook dat zoiets wel geregistreerd zou staan ergens in de comp.
en nee, de pomptiming is niet gecontroleerd, maar ja op dat moment startte hij ook wel weer goed dus was er ook geen reden, he.
vandaag deed zich wel het volgende voor: ik heb een paar stekkers van de gloeibougies losgetrokken, en toen mijn zoon de auto vanavond meenam ( het was toen al donker en de auto was de hele dag nog niet gestart) sprong hij meteen aan, das wel mooi natuurlijk.
ik wacht nu dus met spanning af wat er morgenvroeg gaat gebeuren als ik om 07.00 uur naar m'n werk moet.

ik houd je op de hoogte.

rudie

En? Wat deed ie vanochtend?


Gr ;)

rudie

helaas, hij startte slecht net als de de rest van de week en de hele weg naar m'n werk bleef het lampje "fout in de motorelectronica branden"
ik ben net bij de volvodealer geweest, daar kan ik morgen terecht voor het uitlezen.

hij gaf als mogelijke oorzaak een slechte luchtmassameter, wat ik wel vreemd vind. en toen ik opperde dat ook het voorgloeilampje niet ging branden zei de man dat dat er ook mee te maken kon hebben, kan daar weinig logica in ontdekken als ik eerlijk ben.

maxime

Mijn TDI startte ook erg slecht.
Ik heb toen de gloeibougies doorgemeten en die bleken niet helemaal meer 100%.
Overigens start de motor ook nog wel op 4 gloeibougies hoor. Dus als het je gloeibougies zijn dan zijn het er meer.

Mijn voorgloeilampje brandt meestal niet trouwens, alleen in de winter maar heel kort.
Na het vervangen van de gloeibougies ging het iets beter maar nog niet optimaal.
Nou kwam ik erachter dat in mijn TDI een 65 kw accu zit en dat die eigenlijk iets te zwak is voor dit type motor, zeker als de accu al wat ouder is.
Ik heb er nu een zwaardere accu in zitten en nu start hij in een keer.

Start jouw auto wel als je je contact een aantal minuten op stand III laat staan?
Als dat zo is dan zijn het waarschijnlijk je gloeibougies.
Maar ik had geen motorstoringslampjes verder...
Succes..

Groeten Maxime

Zoef!!!

rudie

ja als ik hem  een tijdje op contact laat staan starrt hij inderdaad beter.
hoe dan ook kom net bij de dealer vandaan. er waren 2 gloeibougies slecht waarvan eentje met sluiting. ze zijn alle vijf vervangen maar hij start nog steeds slecht dus gaan ze morgen zoeken naar een andere oorzaak
vreemd was ook dat hij wel enigzins voorgloeit als hij op contact staat maar niet als hij startte.

maxime

Misschien toch de accu?
De mijne is twee keer getest, bleek steeds goed te zijn.
Maar na het vervangen ervan bleek toch dat het daar aan lag.
Mocht je dus een 65 kw accu hebben (origineel volvo) dan kan het best zijn dat die niet voldoende vermogen meer kan ophoesten voor het voorgloeien.

Groeten Maxime
Zoef!!!

rudie

#12
nou ik m'n autootje weer terug hoor. en Emiel.... jij zat in de goede richting met je pomptiming. de aandrijfriem en spanrollen van de brandstofpomp waren behoorlijk slecht.
volgens de monteur kon de timing al wel verkeerd staan sinds de laatste distributieriem vernieuwing 60.000 km geleden ( voordat ik hem kocht ).

hoe dan ook, de vier telefoontjes die ik vandaag van de garage kreeg met slecht nieuws over een steeds hoger wordende rekening voor o.a. gloeibougies, alles weer op tijd zetten, riem en spanrollen voor de brandstofpomp en het ook maar gelijk even uitlijnen van de wielen (moest toch gebeuren) werd gelukkig voor een heel groot gedeelte goed gemaakt door het feit dat ie nu beter rijdt dan hij voor mijn gevoel onder mijn beheer ooit heeft gedaan.

ik heb de rekening nog niet gehad ( die sturen ze op ) maar de telefoontjes bij elkaar optellend kom ik denk ik wel uit op een honderdje of 7, dus ik denk dat ik de komende week de brievenbus maar dicht plak. jammer van al die folders.

Emiel

Goed te horen dat het opgelost is!

Emiel.... 8)

Paul75

Hoe weet je of je een luchtmassameter hebt? Ik heb zelf een v70 tdi uit 1998?
Gr Paul
Volvo er is geen betere!
Ik krijg hier trouwens ook niet een leuk plaatje tevoorschijn. ;)