Ben ik nu gek?

Gestart door Johann, 23-11-2005 16:29:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Ik zet 't maar even hier neer..

Ik heb mijn S70 naar de spuiter gehad deze week om de achterschermen te laten rollen.
De reden is dat ik spacers achterop wil hebben wat met de 8J velgen moeilijk gaat.

Tevens heb ik nu 18" OZ Superturismo wielen er onder welke een ET waarde van 40 mm hebben.

Met spacers zou dit dus een verbreding van 16 mm per kant betekenen.

Afgelopen week heb ik dan 225/40-18 Vredestein Wintrac Xtreme op de OZ's laten zetten.
Tijdens montage van de wielen bij de bandenboer vroeg ik of hij geen connecties bij Vredestein had die eventueel een bandenspanning advies kon geven..

Zo gezegt zo gedaan natuurlijk en al vlot kwam de vraag welke auto en vanwaar de vraag.
"Nou meneer het gaat om een Volvo S70 van 2000 en wat ik zo kan zien zit er alleen een kuipstoel in en de rest is weg in de auto"
"Ik had van de bestuurder begrepen dat hij nogal sportief met deze auto wou gaan rijden" ;D
Toen kwam nog de vraag wat het motorvermogen van de auto was met als antwoord iets over de 300 PK.

Het was eventjes stil aan de andere kant en toen kwam men met het advies....

Zet er maar 3 tot 3.2 bar op  :o

Ik bedoel.. Ik weet dat het een moderne band is maar is dit niet veelsteveel?

M a r c

#1
2.8 is genoeg op de vooras en achteras 2.5 bar.

o ja... voor ik het vergeet: een beetje gek ben je wel ja  ;D  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

The Saint

Citaat van: Johann op 23-11-2005 16:29:33
Ik zet 't maar even hier neer..

Ik heb mijn S70 naar de spuiter gehad deze week om de achterschermen te laten rollen.
De reden is dat ik spacers achterop wil hebben wat met de 8J velgen moeilijk gaat.

Tevens heb ik nu 18" OZ Superturismo wielen er onder welke een ET waarde van 40 mm hebben.

Met spacers zou dit dus een verbreding van 16 mm per kant betekenen.

Afgelopen week heb ik dan 225/40-18 Vredestein Wintrac Xtreme op de OZ's laten zetten.
Tijdens montage van de wielen bij de bandenboer vroeg ik of hij geen connecties bij Vredestein had die eventueel een bandenspanning advies kon geven..

Zo gezegt zo gedaan natuurlijk en al vlot kwam de vraag welke auto en vanwaar de vraag.
"Nou meneer het gaat om een Volvo S70 van 2000 en wat ik zo kan zien zit er alleen een kuipstoel in en de rest is weg in de auto"
"Ik had van de bestuurder begrepen dat hij nogal sportief met deze auto wou gaan rijden" ;D
Toen kwam nog de vraag wat het motorvermogen van de auto was met als antwoord iets over de 300 PK.

Het was eventjes stil aan de andere kant en toen kwam men met het advies....

Zet er maar 3 tot 3.2 bar op  :o

Ik bedoel.. Ik weet dat het een moderne band is maar is dit niet veelsteveel?

Wat zijn/doen spacers, wat is ET waarde en wat is een 8J velg? (Bij zin 2 ben je me dus al kwijt...  :-[)

Ik zou het nog een x dubbelchecken bij Vredestein. Als je dan hetzelfde hoort zou het toch moeten kunnen?

The Saint, die graag wat wil leren (de theorie dan iig)
No shirt no shoes, no pinball

M a r c

Spacers = spoorverbreders
ET = Einpresstiefe
J = breedte van de velg in inch

Al deze zaken bepalen hoe ver je wiel naar binnen of buiten komt. Met spacers kun je de ET ook weer corrigeren (of verneuken).
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Turbobiker

Spacers zijn dus aluminium ringen die je tussen je velg en de naaf legt (je hebt dan langere wielbouten nodig)

Je velg valt een stuk over de naaf heen. Hoe ver hangt af van waar het 'midden' van de velg zich bevindt. Soms staat dit een stuk verder naar binnen (dan heb je dus van die velgen met een hele brede rand voordat de spaken beginnen) en soms lijkt dit vrijwel vlak te liggen met de rand en je band.

De breedte van de velg lijkt me duidelijk. De breedte van de velg bepaald ook weer hoe breed de band kan zijn, maar alles moet dan ook nog binnen de wielkast passen. Als de ET waarde verkeerd is kan een smalle velg al aanlopen aan de binnen of buitenkant van de wielkast. Bij een brede velg en band luistert het nog nauwkeuriger.

(kijk Marc, als je dan iets uitlegt aan iemand die het niet helemaal begrijpt, probeer het dan iets duidelijker uit te leggen)(anders komen ze nooit langs om iets te kopen ;D ;) )("doet U mij maar 3 einpresstiefen")
De Tussenpaus

Rijns_t5r

 8)mijne heren ik wil hier toch wat aan toevoegen, het is niet verstandig om de et waarde te veranderen die standaard onder deze auto hoort,en wel hierom de krachten die op de wielbouten en niet te vergeten de assen en lagers komen te staan als je de et waarde veranderd is enorm groot zet je het wiel verder naar buiten of naar binnen is dit vragen om moelijkheden,en johan kennende die doet nog wel eens het nodige smijtwerk op het circuit,je kan alles veranderen aan je velg als je offset(et waarde maar orgineel houd.
over de bandenspanning te hard slijten je banden vrij hard in het middenvlak,te zacht slijten de banden aan de buiten rand ;)
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

fearless

Et waarde van een 850 is 43, maar hoeveel kon je ook alweer afwijken zonder dat alles aan gaat lopen met een 18" velg.

Turbobiker

Alles tussen de 40 en 46 toch ???
De Tussenpaus

HaRdCoRe-WeZ

Gaat niet alleen om het aanlopen. Wat Rijns_t5r al aan geeft klopt helemaal. Maar, ik denk eerlijk gezegd dat een kleine afwijking (ca. 3mm) niet een groot probleem op moet gaan leveren.

Ow, en over de bandenspanning, tsja, het is wel erg hoog wat ze aangeven, zou idd gewoon Marc zijn advies ff proberen. Je zou ervoor kunnen kiezen om achter wat harder te gaan.

Edwin

3,0 of 3,2 teveel?? Ik weet niet hoor, kijk maar eens in je tankdopklepje bij de bandespanningen. Voor een simpel 205 bandje geven ze voor een 855 met volle belading ook al iets van 2,9 op ofzo (heb niet gekeken maar meen me zo'n getal te herinneren).
Hoe hoog is de spanning in Formule 1 banden dan, want daar kun je jou banden (en auto) zo onderhand wel mee vergelijken...  ;D

gr. Edwin.  8)

ps. beinvloeden de spacers je weggedrag niet?

Entuscan

#10
Citaat van: Johann op 23-11-2005 16:29:33

Zet er maar 3 tot 3.2 bar op  :o

Ik bedoel.. Ik weet dat het een moderne band is maar is dit niet veelsteveel?

Staat zo zelfs standaard al jaren in het boekje van Volvo hoor (voor de R toch) voor hogere snelheden
Linkje bandenspanning
In beladen toestand zelfs 3.3bar

Vinden ze in Duitsland zelfs HEEEEL normaal om zo'n druk in de banden te hebben

Ik zou ook liever wat meer druk erin doen, maarja die Belgische wegen hier :(
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

The Saint

@M a r c & Turbobiker: Thanx guys.

The Saint, die d8 dat ET in relatie tot Volvo's altijd European Tuning betekende ...  ;)
No shirt no shoes, no pinball

BenC70ES

#12
Citaat van: Rijns_t5r op 23-11-2005 20:40:55
8)mijne heren ik wil hier toch wat aan toevoegen, het is niet verstandig om de et waarde te veranderen die standaard onder deze auto hoort,en wel hierom de krachten die op de wielbouten en niet te vergeten de assen en lagers komen te staan als je de et waarde veranderd is enorm groot zet je het wiel verder naar buiten of naar binnen is dit vragen om moelijkheden,

De kracht die op de wielbouten komt is toch redelijk beperkt aangezien de velgen op de centers rusten. En die lagers kunnen best wel wat meer hebben hoor.

Ik heb jaren met mijn 480 gereden met 7,5*16" ET25! tov 6*14" ET40 standaard, wagen was veel stabieler door het bredere spoor en de stoere look zeker niet vergeten  8) (vergde achteraan ook wel wat aanpassingen  ;)  )

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Rijns_t5r

#13
 8)jullie zeggen het precies goed bij volle belading!!!!!!!
dus johan heel de familie erin plus 4koffers en de caravan erachter,en dan het circuit op,kom ik kijken ;D
wat de banden fabrikant op geeft is de meest gangbare spanning op de openbare weg,je zal zelf moeten testen. ;)
waar en wanneer gaan we testen????
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

Johann

Citaat van: Edwin op 23-11-2005 21:01:48
3,0 of 3,2 teveel?? Ik weet niet hoor, kijk maar eens in je tankdopklepje bij de bandespanningen. Voor een simpel 205 bandje geven ze voor een 855 met volle belading ook al iets van 2,9 op ofzo (heb niet gekeken maar meen me zo'n getal te herinneren).
Hoe hoog is de spanning in Formule 1 banden dan, want daar kun je jou banden (en auto) zo onderhand wel mee vergelijken...  ;D

gr. Edwin.  8)

ps. beinvloeden de spacers je weggedrag niet?

Zit heel veel verschil in..
De reden dat ik vraagtekens zet bij dit verhaal is dat bijna elke band niet boven de 3.5 bar warm mag komen.
Koud op 3.2 zou denk ik al warm over die waarde komen tenzij Vredestein iets weet wat wij simpele zielen niet weten.
Het compound van de winterband is nogal een stuk zachter dan dat van een zomer band. Ik wil wel genoeg stijfheid in de wang houden dus een hogere bandenspanning is wel een must. Dit zou ten koste van het profiel in de midden kunnen gaan, band staat dan te bol, maar dat kun je helaas vaak pas zien als 't al te laat is.

Ik heb de Wintracs nu op 2.8 gezet. Die drie meter dat ik er mee gereden heb voelen ze wel goed aan.