automaat storingen

Gestart door gysbert, 16-12-2005 11:40:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gysbert

Ik heb een 850 2.5 20v uit 1992 automaat, ik heb heel soms een storing in de automaat, en als het dan gebeurt dan is het direct na het starten bij koude moter.
Hij heeft eerst moeite met schakelen en dan gaan  de lampjes branden (pijltje in dashboard.). Na opnieuw starten is het meestal over. Tevens haperen mijn achteruitrijlichten ook, ene keer doen ze het niet en dan weer niet. En enkele keren wil hij niet starten, zou dit mischien ook door de automaat komen dat hij neet weet of hij in de P of N staat en dus niet start.

groeten gysbert

mehn

Citaat van: gysbert op 16-12-2005 11:40:41
Ik heb een 850 2.5 20v uit 1992 automaat, ik heb heel soms een storing in de automaat, en als het dan gebeurt dan is het direct na het starten bij koude moter.
Hij heeft eerst moeite met schakelen en dan gaan  de lampjes branden (pijltje in dashboard.). Na opnieuw starten is het meestal over. Tevens haperen mijn achteruitrijlichten ook, ene keer doen ze het niet en dan weer niet. En enkele keren wil hij niet starten, zou dit mischien ook door de automaat komen dat hij neet weet of hij in de P of N staat en dus niet start.

groeten gysbert

Ik heb precies hetzelfde "probleem". Het zal de PNP switch wel zijn, binnenkort maar eens gaan vervangen  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Rudi

Dat de luchtmassameter uw automaatbak stuk kan maken

Een luchtmassameter meet het soortelijk gewicht van de instromende lucht, dit word door de computer vertaald, en zo word bepaald hoeveel brandstof er moet worden ingespoten, dit bepaald dus het vermogen van de moter. Bij een defecte luchtmassameter krijg je de volgende verkeerde aansturingen:


Verkeerd brandstofmengsel (vermogen verlies van de moter).

E.G.R. klep ( uitlaatgas circulatie) aansturing onjuist. Gevolg: Drukverlies van de turbo daardoor moet er meer gas worden gegeven om toch het gevraagde vermogen te realiseren. De stand van het gas is ook van invloed op de automaatbak als de luchtmassameter niet goed functioneert en het gas word dieper ingetrapt om toch het vermogen te krijgen wat men vraagt zal de automaat heel anders reageren, de automaat zal dan een ander schakelpatroon krijgen met gevolg dat de automaat kan gaan slippen of klappen tijdens het rijden en overschakelen.

Voorbeeld: Een T.P.S. (gaspositiesensor) Heeft een reikwijdte van +/- 0.5 volt t/m 4.5 volt. Zal je normaal wegrijden met een goed werkende luchtmassameter zal deze op +/- 2.5 volt staan. Is de luchtmassameter stuk, moet je om normaal weg te kunnen rijden het gas dieper intrappen, dus zal de T.P.S.  een hoger voltage doorsturen naar de automaatcomputer.  Als je volgas geeft zal een goedwerkende luchtmassameter ongeveer een waarde halen van 800 en geeft dit door aan de automaatcomputer, werkt deze niet goed zal hij misschien een waarde doorgeven van 600 en zal de automaatcomputer de bak op die waarde afregelen gevolg: Linepresure (lijndruk) in de automaat te laag, waardoor de koppelingen in de automaat zullen verbranden.
------------------------------

Zal er om denken ;D
Dr.Go-Fast...

S. Brouwer

volgens mij ligt het aan je pnp sensor,

als de jouwe iets verschoven is dan kan je dit probleem krijgen.

Je haalt je luchtfilter en je accuplaat eruit, en je zet de accu er weer los in.

De sensor zit met 2 bouten vast in een sleufgat.
als je deze losdraait en hem in zijn achteruit zet. schuif je de sensor iets heen en weer als je geluk hebt gaan de achteruit rij lichten branden en staat hij weer bijna goed.

Nu zet je de hendel in zijn N en probeer je te starten. Mocht dit niet werken dan nog iets verschuiven.

Gaan de lichten helemaal niet meer branden wat je ook doet en hij start niet in de N, dan denk ik dat je aan een nieuwe pnp sensor moet.

www.estateservice.nl je kan daar eens heen bellen, hij was naar mijn weten goedkoper met de sensor als volvo zelf

Keesjan

Om hier nog even op in te haken, heb ik volgens mij ook een probleem dat met de pnp-switch te maken heeft.
Af en toe wil de auto gewoon niet starten. Koplampen en alle controlelampjes in het dashboard branden. Geen storingen of knipperend oranje pijltje. Als het zich voordoet, kun je de sleutel omdraaien tot het eind, maar de motor wordt niet gestart.

Als ik dan de pook een of meerdere keren tussen P en 1 heen en weer beweeg start ie wel. (of het is puur toeval) Het deed zich vorig jaar ook af en toe voor in het winterseizoen en dit jaar ook dus weer tijdens koud weer.
Ik twijfel nog een beetje tussen het contactslot en de pnp-switch omdat ik nog geen knipperend pijltje heb gezien, geen limp-home mode heb gehad en het schakelen gaat ook prima tijdens het rijden.

Affijn, iemand nog suggesties?


Jan_D.

Lijkt me idd een schakelaar probleem. Heb wat jij beschrijft ook met mijn 740 automaat gehad. De 740 gaf ook geen foutmelding op het dashboard. Schakelaar is vervangen en weg waren de klachten.
Evt. eerst langs dealer en foutcodes laten uitlezen???

Succes!

Jan


KUKO (Rob)

Het pijltje hoeft niet in te komen bij een versleten pnp switch maar kan wel ,ik heb m vervangen en de bak schakeld ook soepeler en dat alleen maar omdat ie weet waar hij in staat , de achteruitrij lampen deden het bij mij ook niet en na vervanging wel.

Moose

Hoi,

Ik had precies hetzelfde probleem. PNP switch zelf vervangen en het probleem was verholpen. Elders in dit forum staat een duidelijke handleiding met foto's.

succes,

Moose

Keesjan

20 maart a.s. gaat de volvo naar "mijn" volvospecialist. Ik gaf aan de telefoon wat symptomen door en hij riep ook meteen: pnp. Uiteraard eerst even uitlezen enzo, maar het zal het wel zijn.

Ben benieuwd naar het resultaat. Of er nog een merkbaar verschil zal zijn in op- en terugschakelen.
Affijn, het antwoord volgt de 20-ste.

Keesjan

Jur

Is er een verband met de tijd van het jaar ofzo? Ik heb ook in eens een knipperend pijltje en een knipperende Econ/Sport stand ledje. Lekker is dat. Net dat ik de mijn wilde gaan inruilen voor een turbo...

De dag ervoor was er nog helemaal niets aan de hand. Ik las hier ergens wel dat het te maken kan hebben met de luchtmassa en aanverwante meters.(zoek: pijltje)

Afspraak je maken met de dealer dan maar. Hoop op mijn knieen dat het niet de bak is. Zit ik echt niet op te wachten.

Jurjen

Rayman

#10
Citaat van: Jurrie op 11-03-2006 11:32:52
Net dat ik de mijn wilde gaan inruilen voor een turbo...
Jurjen

Zolang heb je je 2.5 20V nog niet of wel? Nu een T-5(R) op het oog? Vertel es... ;D
Dark Side of the Force is German

Jur

#11
Citaat van: Rayman op 11-03-2006 11:48:29
Citaat van: Jurrie op 11-03-2006 11:32:52
Net dat ik de mijn wilde gaan inruilen voor een turbo...
Jurjen

Zolang heb je je 2.5 20V nog niet of wel? Nu een T-5(R) op het oog? Vertel es... ;D

Ik weet een hele mooie Rode R estate van 96 te staan. Ik weet niet zeker of de man hem kwijt wil maar als ik een leuk bod doe kan het zomaar eens een dealtje zijn. Ik wil nu een benzine omdat ik nog maar heel weinig prive rijdt. Voor hetzelfde geld rijd ik liever benzine. Ik zou volgende week een APK regelen en dan wilde ik mijn auto bij de "aangeboden" zetten. Nu dus waarschijnlijk eerst de PNP switch checken en anders staat er straks een Volvo 850 met defecte automaat :'( :'(

Keesjan

Nou, vanavond heeft mijn trots er de brui aan gegeven !!! >:(
Na plm 3 keer probleemloos starten vandaag en plm 50km gereden te hebben (tussen het starten door) wilde hij niet meer... Misschien 40 pogingen en veel @@!! >:( >:( later deed ie het ineens, maar toen moest hij toch van mijn vrouw genadeloos naar de dokter.
Hij staat nu zielig bij de volvospecialist te wachten tot ie behandeld kan worden. Wel een 850 meegekregen als leenauto, dus helemaal roffel-loos zit ik gelukkig niet.
Ben benieuwd hoe het af gaat lopen. Als het maar geen H5N1 is  ::)

mehn

Citaat van: Keesjan op 11-03-2006 18:27:07
Nou, vanavond heeft mijn trots er de brui aan gegeven !!! >:(
Na plm 3 keer probleemloos starten vandaag en plm 50km gereden te hebben (tussen het starten door) wilde hij niet meer...

Startte die niet meer of wilde hij niet meer vooruit?
Als ie niet meer start zal dat komen doordat de computer vindt dat de auto niet in P of N staat.

Hier is een oplossing voor  8)
Met de voet op de rem de hendel een héél klein stukje van P richting R trekken en dan met je linkerhand starten  ;D

Ik heb er ervaring mee  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Keesjan

Hallo Maikel,

Hij startte niet meer, het kreng ;)

Ik had het gevoel dat het profiel van de contactsleutel in mijn rechterhand getatoueerd stond...
Dat tipje van jou had ik iets eerder moeten weten. Ik heb wel de pook enkele tientallen keren op en neer geschakeld, maar hij wilde het maar niet doen. Echt om je op te vreten, maar ja...
Maandag of dinsdag wordt ie geopereerd en dan ben ik heel benieuwd of het schakelen ook anders aan zal voelen.
Wanneer ga jij jouw roffel helpen? Ik heb namelijk het gevoel dat het heel snel bergafwaarts kan gaan met zo'n pnp-switch.


groeten,
Keesjan