Vliegwiel demonteren

Gestart door Oele, 18-12-2005 14:12:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oele

Ik wil het vliegwiel van mijn kapotte blok laten afdraaien en uitbalanceren.

Ik heb al een 12 kantige torx gekocht en heb een hefboom wringijzer die erg lang is...

Maar wat is "de manier" om het vliegwiel niet mee te laten draaien???
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Pindol

Haal ze los met een electrische of luchtsleutel,
door het tikken van dit gereedschap komt ie los.

Ook kan je een bandijzer oid tussen de startmotor en het vliegwiel steken.
een poetsdoek kan ook. gheghe
Elektronica werkt op rook!! Als de rook eruit is, werkt het niet meer.

Oele

Citaat van: Pindol op 18-12-2005 14:15:22
Haal ze los met een electrische of luchtsleutel,
door het tikken van dit gereedschap komt ie los.

Ook kan je een bandijzer oid tussen de startmotor en het vliegwiel steken.
een poetsdoek kan ook. gheghe

Thanks!

Maar wat als je geen electrische of luchtsleutel sleutel hebt.. en de versnellingsbak er al af gehaald hebt... De startmotor zit n.l. vast aan de versnellingsbak >:(

Is er een andere goede manier om de krukas of vliegwiel te blokkeren? Of moet ik de bak er weer opschroeven?
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Jeroentjuh

#3
ff een bout in 1 van de gaten steken en dan met grote schroevendraaier het vliegwiel tegenhouden (schroevendraaier op vliegwiel en tegen de bout)

Maar luchtsleutel werkt het mooiste, kun je van niemand ff zo'n ding lenen?

Pindol

of je tikt een keer op de kop van de bout, hij krimpt dan een beetje, en in sommige gevallen kan je em dan met de hand losdraaien.

Bij torx® of inbus, sla op het verlengstuk van je ratel met de passende sleutel erin.
Elektronica werkt op rook!! Als de rook eruit is, werkt het niet meer.

Pindol

#5
Of als het carter eronder vandaan is, kan je een stuk hout tussen de kruktappen steken van je krukas. ;-)

en als dat niet lukt slijp je de koppen van de bouten af als je erbij kunt.
(snel en doeltreffend)
Elektronica werkt op rook!! Als de rook eruit is, werkt het niet meer.

smit

Je kunt natuurlijk ook gewoon de krukas tegenhouden met een speciaal daarvoor ontworpen krukastegenhouder.

zie:

http://home.planet.nl/~smit9315/krukaspoelietegenhouder1.JPG

Groet Timen

Oele

Citaat van: smit op 18-12-2005 19:11:59
Je kunt natuurlijk ook gewoon de krukas tegenhouden met een speciaal daarvoor ontworpen krukastegenhouder.

zie:

http://home.planet.nl/~smit9315/krukaspoelietegenhouder1.JPG

Groet Timen


Geweldig!!!

Kun je een close-up foto maken van de kop van de andere kant?

Misschien dat ik hem kan namaken, heb je tips hiervoor?
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

smit

De krukastegenhouder is in feite bedoeld om de krukaspoeliemoer los- en weer vast te draaien, je kunt dan de distributieriem gemakkelijk vernieuwen. Als je alleen de krukas wilt tegenhouden kun je natuurlijk ook gewoon een dopsleutel met een industrieratel en verlengde hefboom o.i.d.  op de krukaspoeliemoer zetten.

Groet Timen

S. Brouwer

Op het vliegwiel zitten meerdere tanden, steek hier een strip ijzer tussen en zet die klem tegen het blok.

hierna kan je de bouten wel losdraaien.

Oele

Citaat van: S. Brouwer op 20-12-2005 20:32:26
Op het vliegwiel zitten meerdere tanden, steek hier een strip ijzer tussen en zet die klem tegen het blok.

hierna kan je de bouten wel losdraaien.

Precies dit heb ik gedaan en het ging makkelijker dan ik gedacht had, met de momentsleutel gingen de bouten los bij ongeveer 130 Nm.

Bedankt!
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

bud

loshaal moment is groter dan aanhaal moment...ik zou ff op zoeken hoevast ze moeten  :)
is hard bezig met z'n pk /gewicht verhouding
www.dragbike.nl

Pindol

4,5 Kg + 65 graden

bouten moeten vernieuwd worden,  

succes!!
Elektronica werkt op rook!! Als de rook eruit is, werkt het niet meer.

smit

Citaat van: Oele op 23-12-2005 22:07:36
Citaat van: S. Brouwer op 20-12-2005 20:32:26
Op het vliegwiel zitten meerdere tanden, steek hier een strip ijzer tussen en zet die klem tegen het blok.

hierna kan je de bouten wel losdraaien.

Precies dit heb ik gedaan en het ging makkelijker dan ik gedacht had, met de momentsleutel gingen de bouten los bij ongeveer 130 Nm.

Bedankt!

Bekijk wel even de starterkrans voordat je het vliegwiel weer monteert. Het is niet ondenkbaar dat een tand beschadigd is omdat je de z.g. J.B.F. methode gebruikt hebt voor het losdraaien. Alle losdraai- en vastdraaikrachten komen op een tand terecht. Volvo heeft wel eens een tandsegment in de collectie gehad voor het blokkeren van het vliegwiel. Dit was altijd wel een omslachtige methode omdat de startmotor dan gedemonteerd moest worden. De krachten werden dan in ieder geval wel over meer tanden van de starterkrans verdeeld.

Groet Timen

Oele

De starterkrans is nog helemaal in orde, geen beschadiging etc.

Ik ben er gisteren mee weg geweest om em te laten afdraaien en uitbalanceren. Echter na inspectie hadden ze zoiets van we willen het best doen maar het is niet de moeite...

Ik gebruik de Spec Stage III+ koppelings plaat die volledig "?gesinterd?" is, hun advies is gewoon een schuurpapier erover heen en monteren.

Die koppelingsplaat scheen zo agressief te zijn dat alle onregelmatigheden zo weg zijn bij gebruik..  ;D

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD