Banden "gecupt" ?

Gestart door LeRa, 06-01-2006 17:04:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

LeRa

Onlangs heb ik wegens een beschadigde wang de voorbanden vervangen. Maar omdat mijn achterbanden best veel lawaai maken (BF Goodrich G-Profiler) dacht ik deze dus maar snel te slijten en naar voren te plaatsen.

Dit stuurt voor geen meter >:( . Met name bij lange door-draaiers lijkt het wel alsof de band omvalt. Voor motorrijders; het lijkt wel op het rijden op een chopper, bij een bepaalde stuuruitslag valt de motor om; zo lijkt het dus ook bij mijn 850 het geval. Voelt niet erg vertrouwenwekkend aan. De auto is bij remmen ook wat zoekerig.

Nu is mijn vraag; zijn mijn BF's nu gecupt? Of is dit wat anders?

Johann

Kuppen is iets anders.

Kijk eerst de bandenspanning na. Meest gewicht zit op de vooras dus je mag er wel een paar punt meer druk op zetten.

Kuppen is als de "profiel blokken" per blok of groep schuin gaan afslijten. Je ziet dan, of kan meten, dat het begin van een blok in de draairichting meer is afgesleten dan het einde van 't blok. Een soort zaagtand effect.


LeRa

Citaat van: Johann op 06-01-2006 17:09:02
Kuppen is als de "profiel blokken" per blok of groep schuin gaan afslijten. Je ziet dan, of kan meten, dat het begin van een blok in de draairichting meer is afgesleten dan het einde van 't blok. Een soort zaagtand effect.

Volgens deze omschrijving zijn mijn banden dus wel gecupt/gekupt. Bandenspanning is 2,5 bar; is wat hoog, maar wel oke.

Is het nog mogelijk door wat progressief ;D rijden (harder remmen en proberen met wielspin op te trekken) de band enigzins te "ont-kuppen"?

Zippo

Auto 4 wieluitlijnen is ook een optie! ;)

LeRa

@ Zippo: Uitlijning is prima, of bedoel je te zeggen dat je daarmee kunt "ontkuppen"?

'k Zit ook te denken om de nieuwe banden maar weer voor te monteren. Die BF's "volgden" achter wel goed. Alleen dat zingen vanaf zon'n 80 km/u :( . Of gewoon 2 nieuwe natuurlijk, maar dat vindt ik eigenlijk zonde van die BF's die hebben n.l. nog meer dan voldoende profiel.
'k Zal d'r nog eens een nachtje over slapen.

Iemand anders nog ervaringen met cuppen enof die BF's?

Helaas................................oproken gaat niet zo makkelijk met een 10v.  ::)

Jeroentjuh

Gecupte banden krijg je meestal door een verkeerde uitlijning van de auto.....

LeRa

Owkay................

Mijn LM-velgen (2de hands Persus) heb ik nog niet zo lang. Dus de banden die erop zitten/zaten hadden wel ruim voldoende profiel, maar 1 Michelin Pilot Premacy heeft een bobbel op de wang opgelopen en de BF's waren gecupt.

Hmmmm.........dit zal waarschijnlijk toch moeilijk te verhalen zijn.

In iedergeval bedankt voor de info en adviezen.

animalT5R

Bobbel op de wang.....zou die maar heel snel vervangen.
Die bobbel is het canvas wat stuk is en kan leiden tot een klapband.
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

elianmars

Inderdaad! Zo snel mogelijk die band met bobbel onder de wagen vandaan halen, als je leven je lief is!!  :o :o :o :-X :-X

LeRa

Bedankt voor de bezorgde reactie.

Toen ik die bobbel opmerkte ging bij mij ook wel een alarmbel rinkelen.

Die gebobbelde Michelin zat voor. Beide Michelin's voor heb ik vervangen door nieuwe banden en achterop laten zetten. En de BF's die achter zaten naar voren gedaan. Dit bleek dus geen succes.

Christiaan

Ik zou zeggen, afraggen die BF's en daarna lekker vervangen.
Achterop slijten ze veel minder en ga je je er ook veeeeel langer aan ergeren?! Of als je het geld toch hebt liggen, gelijk maar 2 nieuwe voorop.
Christiaan

LeRa

Citaat van: Christiaan op 09-01-2006 11:26:48
Ik zou zeggen, afraggen die BF's en daarna lekker vervangen.

Ga ik zekers doen.  ;D

stap

Of jouw banden gecupt zijn weet ik niet, het is wel een zwak punt van deze auto. Ik had het met mijn michelins ook.

De bandenman heeft de uitlijning van de achterwielen iets bijgesteld. Ik weet niet meer of hij ze iets naar elkaar toe ( /  \ ) of uit elkaar lopend (\ /) heeft gesteld, maar het werkt wel!

Daarnaast wissel ik elke 10 dkm de voor en achterbanden om het cuppen te voorkomen. Heb nu overigens weer michelin en met deze werkwijze geen last meer van het cuppen!

Hopelijk heb je hier wat aan.

groet Mark

Bloaspiepken

Het cuppen van banden komt bij alle bandenmerken en alle merken auto's voor. Met een V-profiel meer dan bij een lijn-profiel.  Hoewel uitlijning en bandenspanning een rol (kunnen) spelen bij het ontstaan van cuppen, is dit niet de hoofdoorzaak.
Moderne auto's zijn gemaakt om met een zo licht mogelijke ophanging zo veel mogelijk te presteren, d.w.z. geschikt om met 4 tot soms 7 personen en bagage u van A naar B te vervoeren. 90% zit alléén in de auto.
Cuppen ontstaat al vanaf het eerste begin dat de band gebruikt wordt, met name op de achteras bij voorwiel aangedreven auto's. Het profiel is dan op zijn hoogst (7-9mm), waarbij de profielblokken gaan "kantelen" op de bijna onbelaste as. De profielblokken gaan als het ware schuin omhoog staan, en bijna altijd aan de binnenzijde van het wiel.  Tel daarbij op de onrondheid van de nieuwe band en de basis is gelegd voor het cuppen.
Er is een mogelijkheid om gecupte banden te herstellen zonder verlies van profieldiepte. Dit heet het trimmen van banden, cuppen komt hierna niet terug en is goedkoper dan nieuwe banden. Het wiel wordt dan ook 100% rond. Resultaat: banden stiller dan nieuw.



Taranis

Citaat van: LeRa op 09-01-2006 11:55:25
Citaat van: Christiaan op 09-01-2006 11:26:48
Ik zou zeggen, afraggen die BF's en daarna lekker vervangen.

Ga ik zekers doen.  ;D





Moest de volgende ochtend om 4 nieuwe banden, waren te verdroogd om door de keuring te komen maar nog wel 5 mm profiel... je moet wat ;D

On-topic: bloaspiepken, je hebt het er over dat het bij een V-profiel meer gebeurt dan bij een lijnprofiel, maar bij een V-profiel kantelen de blokjes toch juist veel minder snel of zie ik dat verkeerd? Winterbanden bestaan geheel uit blokjes, cuppen die dan sneller dan zomerbanden ?