5-bak moeilijk in 1e versnelling

Gestart door jeroenloes, 06-01-2006 22:56:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jeroenloes

Hallo allemaal,

Bij mijn 850 2.5 20V gaat de 1e versnelling vanuit stilstand moeilijk in de 1e stand.Wel gaan alle andere versnellingen wel goed.Koppeling voelt ook niet zwaar aan.
Als de auto nog heeeeel langzaam rolt zet je hem zo in de 1e versnelling.
Tips????

thuur

Hoor je de bak kraken als je toch doorduwt in de 1?


Gr 8)

Peth©oni

Probleem hier hetzelfde, moeilijk in 1 en achteruit.

Een paar stappen terug, druklager lag er eerst kompleet uit, gelijk nieuwe set besteld met druklager. De hele set in gebouwd en rijden maar, niet dus.... Praktisch geen 1 en achteruit, kan wel wegrijden in 2. Bak er dus maar weer af. Kijken kijken en nog een kijken, verglijken.... maar geen duidelijk verschil te merken. Hij blijkt dus net niet volledig te ontkoppelen, als ik namelijk koppeling in trap en heeel voorzichtig in de eerste versnelling probeer te zetten, schokt ie heel ligt. (en in achteruit hetzelfde)
Nu hebben we met 2 ringetjes het bolletje waar de gaffel over "scharniert" opgehoogd. Dit helpt dus ook niet.....
De koppelings-cilinder werkt ook naar behoren. Als we buiten de cilinder om de vork ontkoppellen, is het nog steeds hetzelfde. En de koppelingsset moet de goeie zijn, druklager trouwens ook. E.e.a. is nagezocht en gecontroleerd.
Wat kan ik hier nu nog aan veranderen...... of aanpassen. eeeh help?
Ik weet het niet meer......

@®-

Citaat van: Peth©oni op 27-02-2006 09:29:37
Probleem hier hetzelfde, moeilijk in 1 en achteruit.

Een paar stappen terug, druklager lag er eerst kompleet uit, gelijk nieuwe set besteld met druklager. De hele set in gebouwd en rijden maar, niet dus.... Praktisch geen 1 en achteruit, kan wel wegrijden in 2. Bak er dus maar weer af. Kijken kijken en nog een kijken, verglijken.... maar geen duidelijk verschil te merken. Hij blijkt dus net niet volledig te ontkoppelen, als ik namelijk koppeling in trap en heeel voorzichtig in de eerste versnelling probeer te zetten, schokt ie heel ligt. (en in achteruit hetzelfde)
Nu hebben we met 2 ringetjes het bolletje waar de gaffel over "scharniert" opgehoogd. Dit helpt dus ook niet.....
De koppelings-cilinder werkt ook naar behoren. Als we buiten de cilinder om de vork ontkoppellen, is het nog steeds hetzelfde. En de koppelingsset moet de goeie zijn, druklager trouwens ook. E.e.a. is nagezocht en gecontroleerd.
Wat kan ik hier nu nog aan veranderen...... of aanpassen. eeeh help?
Ik weet het niet meer......
De gaffel die op het bakhuis zit kan je die niet stellen of iets buigen zodat je wat meer speling kan krijgen?

mariah

Laat er eens een goede monteur naar kijken.  :-X :-Xhahaha.

(is eigenlijk een opmerking beneden niveau)

Maar ik begrijp dus dat hij nogsteeds niet goed is.

Mail je VINnummer even door dan ga ik nog een keer naar de ond.nummers kijken.

Peth©oni

Citaat van: mariah op 27-02-2006 09:54:38
Laat er eens een goede monteur naar kijken.  :-X :-Xhahaha.

(is eigenlijk een opmerking beneden niveau)

Maar ik begrijp dus dat hij nogsteeds niet goed is.

Mail je VINnummer even door dan ga ik nog een keer naar de ond.nummers kijken.

gheghe... wie heeft er over de schouder mee gekeken.... zoek nog steeds een goeie monteur, weet jij niet iemand  ::)  ::)  :-X

Ben benieuwd....


Note:
B5234T3 blok (was een B5234T5 blok)
Auto heeft na de motor wissel gewoon met de T5R drukgroep en lager gereden, tot het complete lager eruit lag..... (druklager is voor alle dezelfde)

thuur

Dat schokje wat je voelt is dat echt de auto die een beweging maakt, of kan ik het meer vergelijken met een as die plots stilvalt als je de gang inzet?

En als je eerst de 2 'aantikt' (syncromesh) kun je m dan ook niet soepel in de 1 zetten?


Gr :-\

Peth©oni

Citaat van: thuur op 27-02-2006 12:39:11
Dat schokje wat je voelt is dat echt de auto die een beweging maakt, of kan ik het meer vergelijken met een as die plots stilvalt als je de gang inzet?

En als je eerst de 2 'aantikt' (syncromesh) kun je m dan ook niet soepel in de 1 zetten?


Gr :-\

Dat gaat idd wel beter......

En het is of de auto vooruit wil of achteruit wil als ik hem in achteruit probeer te zetten.

thuur

Citaat van: Peth©oni op 27-02-2006 12:43:40
Citaat van: thuur op 27-02-2006 12:39:11
Dat schokje wat je voelt is dat echt de auto die een beweging maakt, of kan ik het meer vergelijken met een as die plots stilvalt als je de gang inzet?

En als je eerst de 2 'aantikt' (syncromesh) kun je m dan ook niet soepel in de 1 zetten?


Gr :-\

Dat gaat idd wel beter......

En het is of de auto vooruit wil of achteruit wil als ik hem in achteruit probeer te zetten.

Als ie niet in de R wil moet je de pook in de gang blijven duwen (niet te hard) en heel rustig het koppelingspedaal op laten komen. Vlak voordat de plaat aangrijpt, schiet hij dan in de R?

Indien ja en als de onderdelen goed zijn en je verder niets kunt vinden vrees ik voor de syncro's van de 1 en de R... Deze gaan nl. als eerste stuk. Dat hebben onze bakken wel eens :-\


Gr :'(

Peth©oni

#9
En als de motor uit staat, schakelt hij prima.
Het is gekomen na het vervangen van de koppelingset en druklager, dan lijkt het mij niet echt aan de syncro te liggen.... toch?


Ooh en Thuur, wat jij zei over achteruit en dan erin schieten, dat heeft ie totaal niet !!
net ff geprobeerd...

thuur

De reden dat ik die synchro's verdenk is omdat die wel eens het loodje leggen. Dus typisch de 1 en de R.

Koppeling wel ontlucht?


Gr 8)

Peth©oni

Citaat van: thuur op 27-02-2006 15:17:39
De reden dat ik die synchro's verdenk is omdat die wel eens het loodje leggen. Dus typisch de 1 en de R.

Koppeling wel ontlucht?


Gr 8)

Zekers !!!
Maar dat kan en gebeurt na vervangen koppelingset + druklager ?

animalT5R

bij mij is het de 2de synchro....... en nu ook drukgroep die het loodje heb gelegd...
Dus nu even tijdelijk geen volvo.
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

thuur

Citaat van: Peth©oni op 27-02-2006 17:01:45
Citaat van: thuur op 27-02-2006 15:17:39
De reden dat ik die synchro's verdenk is omdat die wel eens het loodje leggen. Dus typisch de 1 en de R.

Koppeling wel ontlucht?


Gr 8)

Zekers !!!
Maar dat kan en gebeurt na vervangen koppelingset + druklager ?

Nee normaal gesproken niet. Ik probeer een theorie te verzinnen dat er nu meer spanning op het een en ander staat nu er een nieuwe drukgroep op zit, maar ik zou het niet zomaar 1 2 3 kunnen verklaren :-\

Maar als je doordrukt kraakt het dan?


Gr ;)

Peth©oni

Totaal niet, wat dat betreft prima..... Ik sta ook voor raadsel.