Ervaringen en advies motorolie getunede volvo's

Gestart door Jans Duiven, 09-05-2003 00:11:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mellow_yellow

Citaat van: Hans_D op 09-05-2003 18:32:00
Ik merk het alweer dat, ondanks het enorme overschot aan techneuten op dit forum, de motorolie blijkbaar een sluitpost vormt.
>:(
Hans (Is die olie van Bruinsma werkelijk goed Marc?)

Bruinsma verkoopt die onder hun eigen naam, maar de 'blend' wordt gebruikt door DTCC teams op Zandvoort en ook door veel leden van de Subaru Impreza club. Overigens is vooral de specificatie belangrijk, je kunt ook een Mobil, Elf, Castrol, etc. merk nemen met 10W50 specs. Er zijn ook echte race-olieen te krijgen voor endurance-racen waarbij de motor langere tijd op volgas wordt gereden, vaak zijn dit 10W60 olieen..... Hoe hoger de waarde achter de W, hoe dikker de olie ook is. Je merkt dat wel aan het starten als de olie nog koud is; de startmotor gooit de motor minder snel rond als met een 5W30.

BenC70ES

#16
Ik heb 't nog gevraagd of die olie ook wel goed is in de zomer en ze zeiden me dat die nieuwe olieën daar zeker tegen bestand zijn ook die 5W30 ... maar mijn motor is natuurlijk niet getuned  :)

draait wel mooi, en ook  bij koudstart nauwelijks die tikkende klepgeluidjes  ;D

Is ook goed om vertopte kanalen te voorkomen... (die dunne olie)

En ik rij ook nauwelijks autosnelweg, dus dat valt ook mee.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Jans Duiven

#17
Nou heb ik er vanavond maar eens Kroon-oil Helar 0W30 volsyntheet ingemikt en dat 'schijnt' zeer goede olie te zijn.

Ik wacht wel af wat er gaat gebeuren met het olieverbruik. De motor is aan de buitenzijde gelukkig mooi droog en er komt geen dikke rook uit den uitlaat ;D

Hans

Roy V70R

#18
Citaat van: Hans_D op 09-05-2003 22:44:46
Nou heb ik er vanavond maar eens Kroon-oil Helar 0W30 volsyntheet ingemikt en dat 'schijnt' zeer goede olie te zijn.

Ik wacht wel af wat er gaat gebeuren met het olieverbruik. De motor is aan de buitenzijde gelukkig mooi droog en er komt geen dikke rook uit den uitlaat ;D

Hans


.
Hans, in je eerste vraag zei je dat je castrol 10w40 had volsynt. Deze ken ik helaas niet, kun je me zeggen welk type olie dat was. ( TXT of zo).

Bij het gebruik van olie van 10w40 naar 0w30 moet je wel opletten dat ie nu geen olie uit de uitlaat gaat gooien, je kunt het beter afbouwen, ik bedoel dan van een 10w40 naar een 5w40 en dan eventueel naar een 0w40.

Zelf gebruik ik winterdag Mobil-1,  0w40 en zomer`s 5w40 synpower van valvoline.

Houdt nu je oliepeil even in de gaten.


Groeten roy
850 GLT - 855 T5 - V70R

Jans Duiven

Citaat van: Roy op 09-05-2003 23:14:57
Citaat van: Hans_D op 09-05-2003 22:44:46

Houdt nu je oliepeil even in de gaten.


Groeten roy.

Wat dacht je nou waar ik mee bezig ben ;D Daar was het allemaal mee begonnen: olieverbruik onder Castrol GTX.

We wachten het af,

Hans

martijn.

Hallo,

Ook mijn auto heeft een licht olie verbruik,ik rijd veel korte  stukken(4 km woon-werk),en wanneer ik lange stukken rijd dan komt de toerenteller vaak tegen het rood ;D,ik rijd dan natuurlijk wel eerst de motor warm.
In de motor zit shell helix plus 5w-40.

mvrg

micdee

#21
ik gebruik KROON 10W40 (volsyn-dinges)en mijn verbruik is minimaal...
Maar de Volvo dealer hier gooit standaard de olie erin die ze in bulk hebben en er wordt totaal niet gekeken wat voor type auto je hebt..

Maar ze doen wel de door mij meegeleverde olie erin... met kleine tegenzin.... maar toch...
:)

Rudi

Ik heb wel ,s gehoord dat het niet bevorderlijk voor de motor is om verschillende merken olie er in te gooien,maar weet niet wat hier van waar is...
Dr.Go-Fast...

Mellow_yellow

Citaat van: micdee op 10-05-2003 09:38:01
ik gebruik KROON 10W40 (volsyn-dinges)en mijn verbruik is minimaal...
Maar de Volvo dealer hier gooit standaard de olie erin die ze in bulk hebben en er wordt totaal niet gekeken wat voor type auto je hebt..

Maar ze doen wel de door mij meegeleverde olie erin... met kleine tegenzin.... maar toch...
:)

Een 10W40 is een halfsyntheet.

En Hans_D ik zou geen 0W30 durven gebruiken in een gechipte auto.... Veeeeel te dun! Of het moet zijn dat je altijd rustig rijdt....  ;)

Reitse

Nét toen ik dacht het een beetje te snappen...

10W40 is halfsynteet? Dus volsynthetische 10W40 bestaat niet... en ik steeds maar denken dat je in alle varianten van W's kon kiezen tussen half en volle synthetismen...

@Diablo: volgens Shell kan je hun olie zonder problemen mixen met die van andere merken, zolang het dezelfde code heeft (die W-code dus...)

Mellow_yellow

Een 0W30 of 0W40 is in Nederland overigens absolute onzin. Dit heeft alleen nut in erg koude landen waar het 's winters echt gewoon 15 tot 20 graden vriest.

Rudi

Citaat van: Reitse op 10-05-2003 14:02:12
Nét toen ik dacht het een beetje te snappen...

10W40 is halfsynteet? Dus volsynthetische 10W40 bestaat niet... en ik steeds maar denken dat je in alle varianten van W's kon kiezen tussen half en volle synthetismen...

@Diablo: volgens Shell kan je hun olie zonder problemen mixen met die van andere merken, zolang het dezelfde code heeft (die W-code dus...)

Ik mix ook geen olie,maar ik bedoel de ene keer merk Y en de andere keer weer merk X.Maar in mijn auto is nog maar 1 merk gebruikt en ik stap weer over op Shell volsynth.denk ik.dat zal wel 0W40 worden want lange tijd terug had Shell 5W40 veranderd in 0W40....
Dr.Go-Fast...

Reitse

Citaat van: Ludo op 10-05-2003 14:33:19
het cijfer dat voor de W staat, geeft de winterviscositeit aan, het cijfer ná de W geeft de zomerviscositeit aan.
Hoe lager het wintercijfer is, hoe vloeibaarder de olie bij koude.
Voor de zomer is dat precies andersom : hoe hoger dit cijfer is hoe beter de olie zijn viscositeit bij warmte behoudt.

er is mij altijd verteld dat ik zeker géén laag cijfer mocht nemen vóór de W, ook niet in de winter.
omdat ik op lpg rij is de motor temperatuur altijd hoger, en een té dunne olie bij extreme belasting geeft geen dikke smeerfilm zoals die dan noodzakekijk is.


Ludo, als het hard genoeg gaat vriezen dan loopt jouw auto toch sowiezo niet meer? Ik meen dat autogas zo rond de -18 graden niet meer vloeibaar wil worden...

Reitse

#28
Shell geeft op de site geen enkel advies (je moet een 0900-nummer bellen...  :-\)
Volgens Kroon Oil voor de 850 GLT 2.5:

CiteerMotor, benzinemotor, 4-takt, watergekoeld, 4 kleppen/cil. (Systeemcapaciteit 4,75 l.)
Aanbevolen product      :  Helar 0W-40
Product categorie          :  Motor Oils
Omschrijving                  :  Helar 0W-40 is een uiterst moderne vol-synthetische motorolie van absolute topklasse.  
Goede alternatieven      :  Emperol 5W-40 Emperol 10W-40  

Valvoline:

Citeer

Motor:- . SynPower 0W-40 or SynPower 5W-40
Capacity 5.3 ltr.

Aanbevelingen voor benzinemotorolieviscositeit (tot mj 2000 en alle V70 en S80 modellen): onder -30° C tot 20° C, 5W-30; -20° C tot 30° C, 10W-30; -20° C tot 40° C, 10W-40; -15° C tot boven 40° C, 15W-40; -5° C tot boven 40° C, 20W-40; 0° C tot 40° C, 30; 10° C tot boven 40° C, 40



Jans Duiven

#29
Update:

Nu heb ik Kroon volsyntheet 10W40 in het blok en daarmee lijkt het overmatig olieverbruik ook weg te zijn. Nu na 2000 km staat de peilstok nog op het zelfde niveau als bij de verversing. Dat ziet er gunstig uit. Het advies om deze olie te gebruiken kwam van een Volvomonteur.

Hans