Straaljager rook uit de uitlaat!

Gestart door Sem, 05-04-2004 23:24:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sem

Hallo 850 collega's.

Fijn jullie eens te spreken.
Gisteren in Lelystad een fantastische dag gehad en ik hoop jullie ook.
Ik had me de dag alleen ietsje anders voorgesteld! :-\
Ik had mezelf opgegeven om te rijden op "Midland", maar daar kwam helaas voor mij na 3 ronden al een eind aan. >:(
Waarom...? vragen sommigen zich misschien af.
Nou... de gene die zondag aanwezig waren zullen het vast wel gezien hebben! ;D
Juist ja..., die bordeaux rode '94er 850 2.5 20v sedan.
Na een paar flinke bochten te hebben gemaakt houd de auto ietsje in en dan komt er een gigantisch rookgordijn uit de auspuff... :-[
Das... balen, want ik had graag nog een poging op een droge baan willen maken.
Het vreemde is alleen dat de auto GEEN olie verbruik heeft en ook trekt als een beer. (voor een 2.5 20v dan..)
Op het recht stuk rookt hij dan ook beslist niet...., totdat er met hoge snelheid meerdere bochten worden genomen en daarna goed het gas in trap! ???
Ga ik daarna weer een paar km. rechtuit rijden (rustig of volgas) dan gaat de rook vanzelf weg en komt het ook niet meer terug. (totdat ik natuurlijk weer een paar scherpe bochten volgas neem)
Geen gare zuigerveren dus lijkt me, want dan zou hij altijd moeten roken.
Ik heb menig personen op de meeting ook direct gevraagd wat het probleem zou kunnen zijn.
De meeste hebben het over een "verstopte carterventilatie :-\"
Nu heb ik dus alsnog de vraag...: Hoe denken jullie er over?
Enig idee wat het kan zijn?
En waar zit de carterventilatie?
Ik heb niet het idee dat de motor zelf defect is ondanks dat die reeds 313.000km heeft gerold. :D
Lijkt me geen probleem voor een 850 en er heeft nooit LPG in gezeten. (niet dat ie daar slechter op wordt)

Ik hoop dat jullie mij een handje kunnen helpen.
Je kunt me ook eventueel even bellen voor een tip! nr:0628545519.
Alvast bedankt. Vr,gr. Sem Hoeksema ;)

p.s. bedankt het maken van de mooie foto's in Lelystad.

konniekip

klinkt idd als backfire, zie mijn topic hierover incl foto's ed

reneetje

Heb je niet teveel olie erin zitten?Ik bedoel bijgevuld tot boven het niveau?

sucses

Rene

Ps. was idd een naar gezicht, die pluim.


Sem

Uh... ja.. topic?
Ik ben "nog"niet zo bekend hier dus weet nog niet wat een topic is. ;D
Maar volgens mij is een backfire onverbrandde brandstof die in het inlaatspruitstuk ontbrand.
En daar gaat ie dan... luchtfilter huis kapot.. gasklep verrot enz.. enz..
Maar bij mijn auto is het echt blauwe rook.. olie dus! :-X
Het is net of hij in de bocht olie kan aanzuigen en het zo m'n inlaat insmijt!
Bougies vet (dus inhouden).. roken enz...
Krukaskeerring is ook lek, maar dat was ie al. (DB zijde)
Ik heb alleen nu ook het vermoede dat de krukas keerring aan de bakzijde geplopt is. ;D   Oeps...
Veel werk ja... subframe weg enzo... Niet leuk! >:(
Veel zeggen als je cartervenilatie verstopt zit er een te hoge oliedruk ontstaat en je keerringen er dus uit kunnen vliegen.

In ieder geval bedankt voor je reactie en ik zal je "topic" ??? even bekijken.
Vraag me broer wel ff hoe het werkt, want die zit toch de hele dag te netten! (F.N.V. bondgenoten he...)

mark20v

Citaat van: S. Hoeksema op 05-04-2004 23:59:14
Het is net of hij in de bocht olie kan aanzuigen en het zo m'n inlaat insmijt!
Krukaskeerring is ook lek, maar dat was ie al. (DB zijde)
Veel zeggen als je cartervenilatie verstopt zit er een te hoge oliedruk ontstaat en je keerringen er dus uit kunnen vliegen.

Het lijkt erop dat je zelf de oorzaak al hebt gevonden.... ;)
Volvo separates men from the boys  

Sem

Hoi. bedankt voor de reactie. :D

Ja.. omdat de kruk-askeerring lek is verliest hij wel behoorlijk wat olieen moet ik dus regelmatig wat bijvullen.
Het is alleen verdraaid lastig pijlen soms.
Als ie koud is zit ie volgens mij netjes tot Max.
Als de motor warm is en heeft gedraaid (niet in de rubbers hoor.. ;D) dan is het pijl erg beroerd te zien.

Maar..., ik zal het nogmaals controleren.

Jullie komen toch uit zwolle?
Jullie waren toch ook bij de elfstedentocht? (vrouw, zoon en dochten.. en tomtom navi.?)

In iedergeval bedankt! Vr,gr. Sem Hoeksema

mark20v

Ik kom iig niet uit zwolle.

Je zegt dat je bij warme motor het peil erg moeilijk af kunt lezen. Dit kan komen doordat je er misschien een te dunne olie in hebt zitten. Dunne olie en bv een defecte carterventilatie kunnen samen uiteraard zorgen voor olieverbruik. Voor een glt kun je naar mijn mening het beste een 10w40 halfsyntheet gebruiken.

Die oliepluim uit de uitlaat: onstaat die tijdens accelereren of bij gas los?? bij gas los onstaat er namelijk een vaccuum in je inlaat. Er zou dan olie aangezogen kunnen worden via je carterventilatie ( mits deze defect is ) maar ook via je klepsteelrubbers.

succes,

        mark
Volvo separates men from the boys  

denkweb

gebruik eens de zoekfunctie op de termen: backfire firetrap carterontluchting carterkeerring krukaskeerring. Ik denk dat je na een half middagje lezen dan precies weet waar we het hier over hebben. In ieder geval niet te lang mee doorrijden!

Succes ermee!

konniekip

Even de oorzaken op een rijtje: backfire -> luchtslang / flametrap stuk -> carterventilatie defect.

Sem

Mmm... 10w/40 halfsyntheet?
Uh.. ja, ik heb er nu 5w/30 in zitten en dat is volgens Jeroen van Loon een volsyntheet.
Beter veranderen dus.

En ik weet nog niet precies op welk moment m'n 850 rookt.
Het kan zijn dat ie bij hoog toeren (6000 rp/m) en dan gas los zich zelf vol zuigt, maar dat ie het in de uitlaat giet als ik weer vol op het gas ga!
Ik heb even naar de video gekeken van zondag, maar hij pluimt al een beetje bij gas los en daarna ga ik op het gas en dat begint het feestgordijn.

Ik bedoelde het bericht van gisteren eigelijk voor Rene, want die komt volgens mij uit Zwolle en rijdt met een zwart V70 R awd.
Sorry.

In iedergeval bedankt voor de tip. Grtz. Sem

Geert-Jan

Citaat van: Sembo op 06-04-2004 12:39:52
Mmm... 10w/40 halfsyntheet?
Uh.. ja, ik heb er nu 5w/30 in zitten en dat is volgens Jeroen van Loon een volsyntheet.
Beter veranderen dus.

Mijn idee,
De olie te dun en dat samen met licht versleten klepsteel rubbers (hoewel dit meer bij ouder BMW's voorkomt) kan de oorzaak zijn.
Probeer eerst eens andere olie alvorens verder conclusies te trekken.
En kijk de carter ventilatie na zoals al eerder aangegeven.

Suc6

Volvo850Club lidnr.0504409

Pruttel

#11
Dit probleem kende de allereerste 850 GLT's ook. Al tijdens de testritten op een circuit door de internationale autopers kwam er steeds een pluim rook uit de uitlaat. Sommige reden zo lang over het circuit totdat het oliepeil té laag was en de motor dus kapotliep.... Schijnbaar zit er bij de eerste motoren een constructiefoutje in de cilinderkop, ik weet niet precies wat, maar daar is toen wel een modificatie op geweest. Wellicht even checken bij de werkplaatschef of Volvo Nederland? Het euvel doet zich alleen voor bij het nemen van diverse scherpe bochten, de olie wordt dan behoorlijk op en neer geschud.

2.0keijzer

Wat pruttel zegt is juist! Met name op circuits braakten de eerste 850-ers dikke rookpluimen uit, omdat door een constuctiefout olie werd aangezogen als een scherpe bocht werd genomen. De olie kwam in de cylinders terecht, waardoor de motoren zich 'opbliezen'. Inderdaad moet de boel gemodificeerd zijn voor de 850 definitief op de markt kwam (betrof alleen voorseries), ik kan me niet voorstellen dat dat bij jouw auto niet het geval is. Chekken dus!

Johann

Er is een procedure voor het aanpassen van dekarter ventilatie boven op de kop. Dit is voor '93 motoren en staat in VADIS.

Er moet ergens een gat dicht gemaakt worden.

Sem

Johann? Wat is "VADIS"? ???

Ik heb (beetje laat) vandaag het inlaatspruitstuk gedemonteerd.
Wat een klus als je dat voor de eerste keer doet! >:(
Ik had de vlamdover al vervangen en dat blikje dat voor je gasklephuis zit heb ik ook schoon gemaakt(zat vast), maar nu werd het toch tijd voor de cartervertilatie.
Ik heb er al een nieuwe krukas keerring in gezet, maar hij blijft olie eruit gooien.
Ook houd de motor soms in. (lijkt wel aan het weer te liggen)
Ik heb die zwarte pot eraf geschroefd, maar ik kan er niets byzonders aan vinden.
Wel zijn beide keerringen kapot waarmee het zwarte potje in het blok vast zit.

Wat is wijsheid??? Nieuwe keeringen en de ouwe pot weer monteren of ook een nieuwe pot. (dat is toch de carterontluchting?) :-\

Wou maandag op vakantie, maar toch maar even wachten. :'(