Nieuwe Remmen nodig!

Gestart door Boom, 18-05-2004 17:00:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

s©ub@

... vaker dan de meeste in de gaten hebben ben ik bang voor...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Johann

Citaat van: Ludo op 05-06-2004 21:35:37
Citaat van: s©ub@ op 05-06-2004 21:27:01
... vaker dan de meeste in de gaten hebben ben ik bang voor...

o ja?, ik heb nog nooit geen rood gloeiende schijf gezien op een straatauto.
jij wel?.




Ik wel, en zelfs not brandje er bij ook nog..  ;)

Voor rustige rijders zijn de hardere blokken beter ja maar mocht je regelmatig over de grens in de hogere regionen van het teller bereik verkeren dan zijn de genoemde Ferrodo's e.d. wel de betere aanrader. Je zit bij remmen dan al in dat temperatuur bereik te werken.

De remmen worden vrij snel "heet"bij de Volvo's. de problemen met trillen van de remmen zijn alleen maar een bevestiging.

Let er ook op dat het rem gevoel van een automaat vaak anders is dan van een handbak. Waarschijnlijk omdat de remmen toch heel anders belast worden.

Over dat EBC spul, ik hoor er te veel horror verhalen over ..


s©ub@

wat Johann zegt heb ik dus ook al gezien, niet alleen roodgloeiende schijven 's nachts maar ook vlammen uit de velg...

ik ga binnenkort eens kijken wat pagid voor me kan betekenen; als het een beetje meezit heb ik volgende week mijn bestelling binnen: pagid schijven (650 graden) en zwarte blokken (650 graden), stalen remleidingen en 5.1 remvloeistof

over een weekje of twee à drie kan ik vertellen hoe het remt (als ze goed ingereden zjin dus)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

s©ub@

ohw; en Ludo... als ik nog eens in de gelegenheid ben zal ik proberen foto's te maken van een straatauto met rood/oranje gloeiende remmen ;)

(ik ga het niet bij de mijne proberen ;D)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Johann

Citaat van: s©ub@ op 05-06-2004 22:32:465.1 remvloeistof



Zou ik niet doen. Weet niet of dit wel zo goed is voor je "oude"rem systeem.

Je zou dan beter naar een goede 4 kunnen kijken. Ik gebruik zelf ATE super blue.

Johann

Citaat van: Ludo op 05-06-2004 22:50:50
Citaat van: s©ub@ op 05-06-2004 22:32:46
wat Johann zegt heb ik dus ook al gezien, niet alleen roodgloeiende schijven 's nachts maar ook vlammen uit de velg...

oo, ik dacht dat we het over Volvo hadden.  :-X

is er nog iemand die zijn remmen heeft opgestookt met normaal rijgedrag.?

;D

Ja gewoon Volvo's hoor..

Voor normaal rijgedrag zou ik gewoon de normale Volvo spullen nemen maar de vraag was eigenlijk meer gericht op materiaal welk wat beter tegen "steviger" gebruik bestand zou zijn.

Probleem is ook dat smaken verschillen, rijstijlen verschillen, ergernis factoren zoals bijgeluiden verschillen en natuurlijk het gebrek aan beter weten of anders gezegt niet weten dat het beter kan.

Ook voet op de rem bij stoplicht na langere rem weg is funest voor remmen en daar kan geen "sport" remmen setup iets aan doen.

Soms heb je gewoon geluk met een set en soms zit 't tegen. Als voorbeeld wil ik even noemen dat de standaard S60T5 remmenset het bij mij beter gedaan heeft dan de Brembo combo onder de R.. De T5 remde goed tot de schijf op de minimale dikte zat. De Brembo's onder de R bleken bol weggesleten..

Bij de zwaardere auto's zoals de classic R AWD zou ik persoonlijk meer in de richting van dat Ferrodo spul gaan denken omdat de voorremmen bij deze auto aardig wat voor de kiezen krijgen.

Bij de 850's heb je hier iets minder last van maar ook bij deze auto's weten we allemaal dat de remmen nu niet echt super te noemen zijn.

Ik heb geen ervaring met Ferrode maar hoor er wel positieve dingen over en dan met name de 2500.

@ SCuba,

Ik heb mijn vergist met DOT 5, 5.1 is compatible met 4. De Super Blue heeft wel betere specs..  ;)


ed

Ludo,

De standaard remmen hebben niet veel over. Bij normaal remmen gaat alles goed, maar maak jij maar eens een noodstop van pakweg 140. Zeker weten dat het gewoon veel te heet wordt, en de remwerking de laatste meters gewoon heel sterk afneemt. Laat staan als je dat twee keer doet.
De remmen roodgloeiend heb je zomaar voor elkaar. Daar hoef je echt niet heel veel voor te doen. Voel na een heel rustig ritje maar eens aan je remklauwen. Dat is al behoorlijk heet. Een beetje extra remwerking bij hogere temperaturen is niet weg. Je merkt dan ook dat als de remmen warm zijn dat ze lekker bijterig blijven, en dat remgevoel is ook wat waard.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

s©ub@

#37
Citaat van: Ludo op 06-06-2004 01:26:44wat ik in dit topic alleen maar probeer duidelijk te maken is dat een verkeerde combinatie blokken/schijven voor dezelfde problemen zorgt.

... dat had ik er nog niet echt kunnen halen; maar goed dat je het nu zegt...

brembo max en greenstuff is dus een NO GO!
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Johann

Citaat van: Ludo op 06-06-2004 11:27:20
Citaat van: s©ub@ op 06-06-2004 02:36:49


... dat had ik er nog niet echt kunnen halen; ...
omdat ik ook niet op alle vragen antwoord krijg, bv hierboven de vraag naar johann.
ook in dit topic staat dat gegroefde/geboorde schijven lawaai maken.
nooit heeft zich iemand afgevraagd waarom dat bij de één wél zo is en bij de ander niet.


Welke vragen? Over dat "normale gebruik ?
Ik denk als we daar een antwoord op hadden dat deze discussie er ook niet zou zijn.

Over rood gloeiend wil ik alleen maar zeggen dat de remmen vaker gloeien dan jij denkt.
Natuurlijk niet wit heet of knal oranje maar donkerrood gloeiende remmen zie je regelmatig maar ze zijn vaak weer voldoende koud als de auto stil staat. Het zijn dan ook hele korte momenten dat deze remmen opgloeien. O.a. bij een noodstop vanaf hogere snelheid.


Welke combinaties goed zijn, ik denk dat de combo EBC green stuff met standaard schijven wel heeft laten zien dat dat niet lekker gaat. Hele dikke onregelmatige groeven zie je daar vaak in de schijven.

Ik had als antwoord al gegeven dat niet iedere rijstsijl etc. gelijk is dus de een gaat beter bij een combo X en de ander beter bij combo Y. Ik denk ook dat veel mensen niet hard genoeg remmen. Waarom komen fabrikanten immers nu met EBA?


Herrie maken van gepreforeerde remmen zal toch wel met de fabrikage methode van de schijf te maken hebben. de vorm van de gaatjes en het patroon. Ook de vorm van het blok, rechte kanten of schuine kanten of extra afvoer groeven kan hier mee van doen hebben en materiaal keuze.


Dan heb je ook nog de vraag stelling....

M a r c

#39
EBC Green-stuff is alleen geschikt voor lichte auto's en dan bedoel ik auto's onder de 1000kg. Vreemd genoeg maakt EBC ze wel voor de 850.... da's dan weer wel tegenstrijdig. Green-stuff is bij koude remmen wel weer veel bijteriger dan een Red-stuff, maar da's ook normaal want een Red-stuff zit in hetzelfde temp.gebied als een Ferodo DS2500 te werken. Het remprobleem bij de 850 zit 'm echter grotendeels in die kleine 280mm schijfjes...  althans dat is mijn persoonlijke mening dan. Vergeet echter ook niet dat bijna iedere T5 of R rijder wel minimaal een chippie gestoken heeft en dat de originele remmen dus ook met veel hogere snelheden te maken krijgen..... Vaste stelregel zou dan ook moeten zijn: power up? dan ook betere remmen.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

s©ub@

totally agreed!

ben ik helemaal eens met marc; want die zware voet op het rechtse pedaal staat, met net zoveel kracht, ook op het middelste pedaal...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Johann

Citaat van: Ludo op 06-06-2004 17:56:34
Citaat van: Johann op 06-06-2004 12:24:50
Welke vragen? Over dat "normale gebruik ?
o.a. deze:
Citaat van: Ludo op 05-06-2004 23:20:09
Citaat van: Johann op 05-06-2004 23:08:20Ik heb geen ervaring met Ferrode maar hoor er wel positieve dingen over en dan met name de 2500.
bedoel je ferodo met originele schijven of andere? (welke?).

In pricipe hebben we het dan over de standaard Volvo schijven. De andere merken schijven komen volgens mij vaak met een remblok advies maar ik kan mij vergissen.
Citeer
Citaat van: Johann op 06-06-2004 12:24:50
Welke combinaties goed zijn, ...
Ik had als antwoord al gegeven dat niet iedere rijstsijl etc. gelijk is dus de een gaat beter bij een combo X en de ander beter bij combo Y.
rijstijl zou er eigenlijk niks mee te maken mogen hebben, je zou moeten spreken van maximale remvertraging. (die moet voor ieder gelijk zijn)

Zou moeten zijn ja maar helaas is dat niet zo. Er zijn mensen die veel te lang veel te slap remmen, de blokken eigenlijk alleen maar laten aanlopen. Er zijn mensen die zelfs bij een naar hun mening noodstop de remkracht nog niet voor de helft benutten. Voet op de rem bij stoplicht, Echt bij de beesten af slecht onderhoud van het remsysteem, slechte leidingen, verweerde remvloeistof, etc. etc. Misschien zou je voor deze situaties beter een bepaalde combinatie kunnen gebruiken die voor stevige rijders helemaal niet aan te raden is. Je zit hier dus in een experimenteel vlak te praten en de adviezen zijn dan ook zeer persoonlijk.
Er zijn zo vaak adviezen voor andere remmen en blokken omdat het remsysteem slap en sponzig z'n werk doet. Heel weining hoor je dan van laat je remsysteem eens ontluchten en de vloeistof vervangen.
Citeer
Citaat van: Johann op 06-06-2004 12:24:50
... Ik denk ook dat veel mensen niet hard genoeg remmen...  
kijk, nu komen we al dichter in de buurt van waar het grootste probleem zit.   ;D
Zie reaktie hier boven ;)

M a r c

#42
Quote Ludo: "hiermee bevestig je dat een Ferodo 2500 geen goeie combinatie is met EBC schijven. (zijn toch dezelfde als ATD formel disc?)"

EBC is absoluut niet hetzelfde als de Formel Disc! Voor de rest zal ik daar maar niet over uitwijden....

Overigens denk ik dat een goede remblok het belangrijkste is. Maar als je de juiste combinatie kunt vinden tussen remblok en remschijf dan kun je nog betere resultaten behalen. Ik daar wel wat ideeen over maar wil ook weer geen reclame maken....  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

M a r c

Wellicht handiger als mensen die remmen aangepast hebben hier hun ervaringen delen? Welk merk schijven/remblokken, wat is de rijstijl, hoe bevalt het en wat zijn de kosten? Dan kan iedereen gewoon een mooi onafhankelijk beeld vormen.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Boom

Ok allemaal heel erg bedankt!

Zonet de Volvodealer gebeld en zij bestellen voor mij de Ferodo DS 2000 voor de voor- en achteras. Niet de 2500 omdat deze mij te sportief leken zoals deze in een paar berichten zijn beschreven.

Zodra ze erop zitten krijgen jullie het resultaat te horen.

PS er komen nieuwe (originele) volvoremschijven op. Dus het zal allemaal wel weer fijn rijden... ;D
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...