RRRRRRRRRachteruit?

Gestart door Luc, 04-07-2004 18:06:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Luc

Mn 850 wil nogal moeizaam in de achteruit als ie warm is.
Na een koude start nooit problemen, maar als ie warm is doet-ie moeilijk. Koppeling in en weer uit helpt niet, evenmin als even in de 1 of 2 en dan meteen in de achteruit.
Uiteindelijk valt ie er wel in met wat lichte druk maar dan kraakt-ie dus.
Dat staat lullig bij zo'n auto en het lijkt me ook niet geweldig goed ervoor.
Zijn er meer mensen die dit probleempje hebben?
Is er een trucje om dat tanden poetsen te voorkomen, of moet ik het maar even voor lief nemen?
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

Reitse

Misschien dat je het red met ontluchting van koppelingscylinders.

Reitse

Rustig naar een dealer rijden ;)

mr T

ik heb hetzelfde gehad, prise-as moest gereinigd worden.
Was niet echt een voordelige reparatie maar schakelt weer als een nieuwe.
Gr. Marcel

mr T

De prise-as is een as vanuit je versnellingsbak door je koppeling heen je vliegwiel in. Om hem te reinigen moet de versnellingsbak er onderuit.
Gr. Marcel

2.0keijzer

Bakolie al eens vervangen? Wordt meestal vergeten, maar na ca. 200.000 KM kan dit wonderen verrichten!

M a r c

Citaat van: Luc op 06-07-2004 15:14:42
Hij heeft met 160.000 ongeveer een nieuwe koppeling gekregen, ik neem aan dus ook verse olie. Hij heeft er nu ongeveer 185.000 opzitten.
Ik denk dat Reitse een goed idee had met het ontluchten van de koppelingscylinders. Het voelt een beetje alsof de koppeling niet helemaal vrij komt. Het probleem doet zich ook alleen voor met de achteruit, en alleen als ie warm is.
Ik ga van de week wel naar de dealer die het onderhoud steeds heeft gedaan, es ff babbele.

Dit probleem hebben wel meer 850's. Kwestie van 2x achter elkaar de koppeling even intrappen en dan pas inleggen.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Reitse

Dubbelklutsen doen we alleen met antieke vrachtwagens Marc ;)

Ik had hetzelfde probleem bij kilometerstand 175.000 geloof ik en nu bij 207.300 is het nog steeds weg.

thuur

#8
Luc,

Was je nog geweest bij de dealer?

Ik heb het vermoeden dat mijn koppeling ook ontlucht moet worden. Mijn 850 vertoont hetzelfde gedrag. Idd alleen als ie warm is. Koppeling/drukgroep is niet te lang geleden vervangen (schakelt en koppelt erg soepel voor de rest).

Ik hoor nathuurlijk graag wat het heeft gekost? ;)


Gr 8)


PS: Wat bij mij trouwens wel helpt is het heel langzaam laten opkomen van het koppelingspedaal en de pook 'tegen' de achteruit aan houden. Je voelt dan de gang 'vrij' komen en de pook schuift soepel en zonder gekraak in de achteruit.

thuur

Die in Geleen?

Sinds ik het weet en erop let, is het bij mij ook niet meer voorgekomen. Je past je toch aan aan de auto denk ik. Ik heb op t forum gevonden hoe je zelf de boel kunt ontluchten. Ik ga dat eerst proberen. Mocht dat niet werken, dan laat ik de olie van bak verversen. Kunnen ze meteen eens kennis maken met die auto want ik heb al 2 weken een reservesleutel in bestelling staan, maar zij en de importeur zijn er nog niet achter welke code de chip moet hebben...? Als je belt hoor je het antwoord 'zodra het binnen is, wordt u gebeld meneer'. Yeah right, professioneel hoor!


Ik heb trouwens in meerdere auto's die ik gereden heb gemerkt dat de achteruit niet altijd even gemakkelijk is in te leggen. De koppeling langzaam laten opkomen werkt bij alle versnellingsbakken.


Gr 8)

s©ub@

ik zit me nu gewoon eens af te vragen wat het effect zou zijn van de volgende methode om de prise-as te reinigen; graag ff de mening van de experts...

stel; ik zou het rubberen afdekkapje van de gaffel losmaken en de prise-as met remmenreiniger inspuiten: dit goedje lost inprincipe alle zooi en zut op die op de prise-as zit...
direct na het inspuiten een aantal (lees 20tal keer) de koppeling intrappen zodat de remmenreiniger over de volle lengte van de prise-as en het lager verdeeld word (daarmee de laatste rotzooi van de as af schrapend) en na een half uurtje voorzichtig met een spuitbus of met een kwastje een beetje kopervet op de prise-as spuiten/smeren...

zou dit het hele probleem niet, tegen minimale kosten, op kunnen lossen of zou de remmenreiniger de koppelingsplaat aantasten (wat mij persoonlijk dan weer een sterk verhaal lijkt omdat je het vliegwiel ook gewoon met remmenreiniger kunt cleanen)...

het zou natuurlijk mooi zijn als deze optie kan werken, toch?
eventueel eerst de as inspecteren met een spiegeltje op een telescopisch armpje om te kijken of er inderdaad rotzooi op de as zit...

just my 2 cents... ;)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!