Zware accu monteren?

Gestart door 2.0keijzer, 03-08-2004 12:17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

2.0keijzer

Omdat mijn boot startproblemen heeft, kocht ik een nieuwe accu, een 400 mA.
Het blijkt niet de oplossing, dus ik heb eeb accu over...
Kan ik deze ongestraft in de 850 zetten, ook al is 'ie eigenlijk voor een diesel?
Of maak ik iets kapot  ???

mark20v

Je moet even kijken wat er aan ampere-uur op staat, dit is namelijk belangrijk. Standaard is dat volgens mij 55 Ah. mocht jouw "boot accu" 72Ah of zelfs 88Ah zijn dan moet dit geen probleem zijn. De dynamo van een 850 kan dacht ik 100 ampere laden.


   mark
Volvo separates men from the boys  

thuur

De Ah aanduiding staat voor Ampere-uur (hour). Dit geeft aan: hoelang kan de accu een bepaald amperage (=stroom) LEVEREN en heeft niet direct iets te maken met de stroom wat de accu TREKT tijdens het OPLADEN. 55 Ah wil dus niets meer zeggen dan dat zo'n accu 55 Ampere gedurende 1 uur kan leveren (onder uiterst gunstige omstandigheden uf curse). Een dynamo van 100 Ampere kan maximaal 100 Ampere leveren.

Maar in de regel kun je wel stellen dat een grotere accu (dus met hogere capaciteit) meer stroom trekt tijdens het opladen.

Ik denk dat je geen probleem kunt verwachten met je dynamo (deze gaat steeds zwaarder draaien -> er wordt meer stroom gevraagd -> sterker magnetisch veld -> zwaardere rotatie -> motor moet meer 'leveren' om stationair te kunnen blijven draaien). Dynamo's zijn al sinds jaar en dag behoorlijk efficient (90 - 95%, tegenover een gloeilamp: deze is 5% efficient!!! rest is warmte).

Ik zou echter wel HEEEL GOED opletten op je kabels!!! Zodra deze beginnen te stinken (warm mogen ze worden in de motorruimte, maar ABSOLUUT NIET HEET) heb je een probleem. Het koper (waarvan de bedrading is gemaakt) verliest haar "goede geleidings"-eigenschappen, maar gevaarlijker is als de mantel gaat smelten. Zodra de plus (+) de massa (=chassis of motorblok) raakt fikt je de boel uit, want ik geloof niet dat er een zekering van 100 Ampere tussen zit.... (of 200A in dat geval, want in de elektronica zijn de marges vaak 100%).

Gr 8)

mark20v

Goede info Ludo! Mijn 850 heeft een 100 amp Dynamo maar zoals jij zegt zit er bij mij ook een airco in.

@thuur: ik kan me vergissen maar die amp/h zijn toch echt wel het belangrijkste als je een accu aan gaat schaffen. De startstroom: is handig om te weten wat voor een piekbelasting de accu kan bedwingen. Normaliter is deze hoog genoeg voor onze 850-ers.

Maar een accu is om spanning te leveren ook als de dynamo niet werkt(motor uit)/erg veel verbruikers ingeschakeld zijn en dan moet je kijken wat deze voor een bepaalde tijd kan leveren, bij accu's uitgedrukt in amperes per uur zoals jij ook al aangeeft. De Ah waardes die ik eerder opgaf kunnen dus goed samen met een dynamo die 80 of 100 ampere levert.

Daarmee is toch zijn vraag beantwoord?
Volvo separates men from the boys  

thuur

Citaat van: mark20v op 03-08-2004 23:08:28
Goede info Ludo! Mijn 850 heeft een 100 amp Dynamo maar zoals jij zegt zit er bij mij ook een airco in.

@thuur: ik kan me vergissen maar die amp/h zijn toch echt wel het belangrijkste als je een accu aan gaat schaffen. De startstroom: is handig om te weten wat voor een piekbelasting de accu kan bedwingen. Normaliter is deze hoog genoeg voor onze 850-ers.

Maar een accu is om spanning te leveren ook als de dynamo niet werkt(motor uit)/erg veel verbruikers ingeschakeld zijn en dan moet je kijken wat deze voor een bepaalde tijd kan leveren, bij accu's uitgedrukt in amperes per uur zoals jij ook al aangeeft. De Ah waardes die ik eerder opgaf kunnen dus goed samen met een dynamo die 80 of 100 ampere levert.

Daarmee is toch zijn vraag beantwoord?

Als je dynamo niet werkt, kom je niet ver op je accu alleen, zoals jij al zegt: je accu moet de startmotor bedienen, dus het belangrijkste is om veel stroom te kunnen leveren als de motor niet draait. Dit is idd doorslaggevend bijde aanschaf van een accu.

Ik zeg alleen dat het LEVERENDE vermogen (=starten) niet hetzelfde is als het OPGENOMEN vermogen (=opladen). Het opladen doet je dynamo. De stroom loopt dan de andere kant op. Je accu is 12 Volt, deze gaan VAN JE ACCU naar je startmotor. Aangezien je de startmotor niet vervangt, trekt deze dus evenveel stroom, ongeacht de accu. Echter, als de motor draait levert de dynamo zo'n 14,5 Volt, dit gaat van je dynamo NAAR JE ACCU (want die is 12 V, en dit verschil 'moet' door het nathuurlijk proces overbrugd worden). Als je accu tijdens het laden meer stroom trekt dan waar je kabels voor gemaakt zijn, dan heb je een serieus probleem!


Gr 8)

ed

Citaat van: thuur op 04-08-2004 10:28:41
Het opladen doet je dynamo. De stroom loopt dan de andere kant op. Je accu is 12 Volt, deze gaan VAN JE ACCU naar je startmotor. Aangezien je de startmotor niet vervangt, trekt deze dus evenveel stroom, ongeacht de accu.


Dat is niet helemaal juist. De startmotor vraag de stroom die hij nodig heeft om de weerstand van de motor te overwinnen. Afhankelijk van de "kracht" van de accu zal er een bepaalde startstroom worden geleverd. Als de accu niet sterk genoeg is, of een lagere capaciteit heeft zal de spanning sterker dalen dan bij een sterkere accu, met als gevolg dat de startstroom daalt. Meer stroom betekent dus een harder draaiende startmotor.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Je impliceert dat er geen bovengrens is aan het amperage wat de startmotor trekt. Als de startmotor de weerstand van de motor niet kan overwinnen zou de startmotor oneindig veel stroom trekken. In theorie klopt dit!!! Echter in de praktijk niet. De spoelen, contactpunten, interne bekabeling en constructie van de startmotor belemmeren een oneindige stroomvraag. Er zal dus een max zijn wat de startmotor vraagt, en dus een max. toerental waarmee de startmotor draait. In mijn theorie ga ik er vanuit dat een gezonde accu volgens fabrieksopgave de startmotor reeds van voldoende stroom kan voorzien dat deze dit max. toerental draait.

Maar de motor zal in de praktijk ongetwijfeld harder draaien, daar heb je gelijk in.

Gr 8)

ed

Een gelijkstroom motor heeft een kortsluitweerstand, en daar gaat het om als de startmotor stilstaat. Dit is de weerstand die de stroom veroorzaakt door de motor. Uiteraard is de stroom afhankelijk van de spanning over de motor, en bij een sterkere accu zal de spanning hoger zijn, en dus ook de stroom. Uiteraard staat de motor niet stil, maar bij een sterkere accu zal dus de startmotor sneller ronddraaien omdat de spanning hoger blijft.

Je hebt gelijk dat een accu die de juiste hoeveelheid stroom kan leveren de startmotor goed rond krijgt. Doordat een zwakkere accu gewoon een grotere spanningsval laat zien zal de startmotor wel langzamer ronddraaien.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Citaat van: ed op 04-08-2004 12:53:34
Een gelijkstroom motor heeft een kortsluitweerstand, en daar gaat het om als de startmotor stilstaat. Dit is de weerstand die de stroom veroorzaakt door de motor. Uiteraard is de stroom afhankelijk van de spanning over de motor, en bij een sterkere accu zal de spanning hoger zijn, en dus ook de stroom. Uiteraard staat de motor niet stil, maar bij een sterkere accu zal dus de startmotor sneller ronddraaien omdat de spanning hoger blijft.

Je hebt gelijk dat een accu die de juiste hoeveelheid stroom kan leveren de startmotor goed rond krijgt. Doordat een zwakkere accu gewoon een grotere spanningsval laat zien zal de startmotor wel langzamer ronddraaien.

Eens! Ik denk dat we samen de stellingen wat genuanceerd hebben. In de praktijk komt er altijd meer bij kijken.. Slijtage, vervuiling, fabrieksmarges, wijzigingen in materiaaleigenschappen door leeftijd, temperathuur, eventuele reparaties die niet volgens specificaties zijn uitgevoerd, etc.etc.

[no offense]Ben benieuwd of andere forum-leden inmiddels zijn afgehaakt of met het polytechnisch zakboekje e.e.a. proberen te begrijpen ;) [/no offense]


Trouwens, 2.0keijzer: zit die accu er al in?  ;D

Gr 8)

ed

Overigens ben ik niet zo'n grote voorstander van te grote accu's. Vaak zie je dat de startmotor een te hoge stroom te verwerken krijgt omdat die grotere accu gewoon meer stroom levert (doordat de spanning dus hoger is tijdens starten).

De startmotor krijgt daardoor ook meer op zijn flikker.

Heb mijn motor eens gestart na de winter met een auto accu. kon gelijk op zoek naar een nieuwe startmotor. Ding was helemaal verbrand. De stromen die door de motor gaan werden dus veel te hoog, en de motor is daardoor verbrand. Nu zal een startmotor in je auto niet direct verbranden, maar wel sneller stuk gaan. Een grotere accu is echt niet nodig, en het systeem is ook ontworpen op een bepaald type accu.

Ik zeg een standaard accu erin van goede kwaliteit. Yuasha is het beste wat kwaliteit betreft, maar Varta is ook goed. Ik heb mindere ervaringen met Bergam en andere "merken".
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

baxie

#10
Citaat van: ed op 04-08-2004 13:45:40
Overigens ben ik niet zo'n grote voorstander van te grote accu's. Vaak zie je dat de startmotor een te hoge stroom te verwerken krijgt omdat die grotere accu gewoon meer stroom levert (doordat de spanning dus hoger is tijdens starten).

De startmotor krijgt daardoor ook meer op zijn flikker.

Heb mijn motor eens gestart na de winter met een auto accu. kon gelijk op zoek naar een nieuwe startmotor. Ding was helemaal verbrand. De stromen die door de motor gaan werden dus veel te hoog, en de motor is daardoor verbrand. Nu zal een startmotor in je auto niet direct verbranden, maar wel sneller stuk gaan. Een grotere accu is echt niet nodig, en het systeem is ook ontworpen op een bepaald type accu.

Ik zeg een standaard accu erin van goede kwaliteit. Yuasha is het beste wat kwaliteit betreft, maar Varta is ook goed. Ik heb mindere ervaringen met Bergam en andere "merken".

Ed volgens mij zit je een beetje verkeerd te denken... Spanning levert een accu altijd, ongeveer 12v. stroom echter is helemaal afhankelijk van de verbruiker. Een lamp b.v. zal  veel en veel minder stroom verbruiken als een startmotor. Als je nu een dikke accu of een standaard accu aan een startmotor hangt hij zal altijd de zelfde stroom vragen/vreten. Wat bij jou gebeurt is denk ik dat de startmotor vastgezeten heeft. Hierdoor zal ie zeer veel stroom gaan vragen en daardoor brand de zooi door.
Maar goed je kan rustig een wat zwaardere accu monteren zolang het maar niet overdreven is.

ed

Nou dat denk ik niet. De spanning van 12 volt zal een accus niet vasthouden tijdens het starten. Overigens is een volle accu geen 12 volt maar 14,4 volt, waar de cellen beginnen te koken. Bij 12 volt is de accu gewoon helemaal leeg, en helemaal vol bij 16,2 volt. Nadat de laadstroom eraf is gehaald zakt dat meestal tot zo'n 14 volt. Ik praat dan over een accu aan de lader, in de auto zal het iets anders verlopen.

Meet de spanning maar eens van een accu tijdens het starten. Zakt aardig in elkaar totdat de snelheid er een beetje inzit bij de startmotor. Een zwaardere accu zal de spanning gewoon hoger houden. Vergeet niet dat een startmotor bijna een kortsluiting is voor de accu als hij stilstaat. Zeg dat de weerstand 0,1 ohm is. De stroom tijdens starten zal dan zo'n 100 ampere zijn, omdat de spanning van de accu even terugzakt tot zo'n 10 volt. Een te zware accu blijft gewoon 12 volt leveren, waarmee de startstroom 120 ampere wordt, wat teveel kan zijn voor de startmotor. Het zijn natuurlijk maar voorbeelden, maar dit is wel de praktijk. Denk niet dat een accu de spanning wel op 12 volt houdt, want dat is gewoon niet zo tijdens stilstand.

En nee de startmotor zat niet vast. Geloof het of niet, maar de stroom door een startmotor wordt echt veel te hoog met een (veel) te zware accu, vooral als de motor niet direct wil aanslaan.

Een klein beetje overcapaciteit kan geen kwaad natuurlijk.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

855-Champagne

Ok Ed,

Ik ga me er ook mee bemoeien.
Toch klopt het niet wat je zegt, met een zwaardere accu trek je juist minder stroom doordat die op spanning blijft
Kijk maar naar het vermogen van je startmotor
P=UxI uitgaande dat je startmotor 0.1 Ohm is is dat dus 1440 Watt. dus 1440W:12V=120Amp Als je spanning zakt zal ie proberen het vermogen te houden 1440W: 9.5 V=151.8Ampere.
Je kan dus maar beter een zwaardere accu habben,ik hoop dat het duidelijk is.

ed

Maar nu klopt er echt niets meer van. Het opgenomen vermogen is een produkt van stroom en spanning en niet andersom. Als de spanning in elkaar zakt haal je het vermogen gewoon niet meer, dus zakt de 1440 watt automatisch. De weerstand blijft altijd gelijk, en de spanning is afhankelijk van de accu. Je krijgt dan bij
10 volt: I=U/R=10/0,1=100A P=U*I=10*100=1000Watt
12 Volt: I=U/R=12/0,1=120A P=U*I=12*120=1440Watt

Als jouw kleinere accu de stroom ook op 12 volt weet te houden is het opgenomen vermogen door de startmotor ook 1440 watt.

Je hoort mij overigens niet zeggen dat een startmotor direct stuk gaat van een iets grotere accu, maar de fabrikant gaat wel uit van een bepaalde accu, en als de accu ineens veel meer stroom kan leveren zal de startmotor echt meer te verduren krijgen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

855-Champagne

Nou weet ik het ook niet meer ???