Carterontluchting en andere olie verstoppingen

Gestart door Edwin, 10-08-2004 17:33:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Na alle discussie gelezen te hebben over olieverbruik en uitblazende keerringen ed. rees bij mij de vraag of de dealer bij een beurt ook kijkt naar bijvoorbeeld de carterontluchting en andere plaatsen die door olie verstopt kunnen worden? Ik weet dat er enkele volvoexperts op het forum actief zijn dus graag antwoord.

ps. Hoe herken je eigenlijk een verstopte carterontluchting?

gr. Edwin.  8)

konniekip

#1
verstopte carterontluchting kan dus een verstopte olieafscheider zijn, hetgeen leidt tot olie in je inlaatluchtslang (olie loopt niet meer terug in het blok via de onderste slang van de olieafscheider) en dus olieverbruik of een dichte vlamdover. In dat geval blaas je je krukaskeerringen er tzt uit of je hele carterontluchting ;)

Edwin

Citaat van: konniekip op 10-08-2004 17:36:25
In dat geval blaas je je krukaskeerringen er tzt uit of je hele carterontluchting ;)

Oke, maar hoe herken je een verstopte carterontluchting, waar moet je dan in/op/tegenaan/onder- kijken?

gr. Edwin.  8)

konniekip

hmmm, een verstopte olieafscheider kan je dus herkennen door olie in je aanzuigbuis en een verstopte vlamdover.. tja... die moet je er gewoon eens uitdraaien eens in de zoveel tijd. De dealer kijkt hier overigens niet naar volgens mij.. Slechte zaak vind ik dat.

Jeroentjuh

Die vlamdovers vervang ik wel bij de beurten hoor.....

konniekip

maar eigenlijk zou de olieafscheider ook gecontrolleerd moeten worden (met name die slangetjes gaan op een gegeven moment vulkaniseren.

BenC70ES

Waar zit die vlamdover juist? Ik meende eens te lezen hier dat die op de turbo's niet opzat?  ???

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Jeroentjuh

Citaat van: konniekip op 10-08-2004 18:31:14
maar eigenlijk zou de olieafscheider ook gecontrolleerd moeten worden (met name die slangetjes gaan op een gegeven moment vulkaniseren.

Slang kun je altijd ff kijken of ze heel zijn, maar de olieafscheider eraf halen met een beurt? Als de klant ut betaald vind ik ut best, maarja....
Turbo heeft geen vlamdover....

Amazon

 8)
is een beetje olie in de luchtaanvoer en slecht voorteken, of is het normaal dat die wat vettig is?
Bigger and better!

konniekip

mag vettig zijn, maar een slootje olie zoals bij mij vind ik niet mogen ;)

denkweb

Je kunt het ook herkennen aan een lekkende (achterste) krukaskeerring als je te lang wacht...

mathh

Citaat van: denkweb op 12-08-2004 11:05:52
Je kunt het ook herkennen aan een lekkende (achterste) krukaskeerring als je te lang wacht...

Een lekkende krukaskeerring hoeft niet per definitie het gevolg te zijn van een verstopte carterontluchting. Toen de mijne defect was bij de t-5r, heb ik aan de dealer gevraagd of de ontluchting bij een beurt gecontroleerd wordt. Het antwoord was nee. Daarna bij reparatie van de keerring de ontluchting laten controleren, die was in orde.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

konniekip

mja, ik heb deze de gehele carterontluchting vervangen voor de zekerheid; olieafscheider, vlamdover, slangen de hele santekraam. Of het zinvol was? Geen idee, maar het was wel leerzaam om te doen.

ed

Geen probleem. Het ding kost echter maar een paar tientjes, dus het is de overweging om hem direct te vervangen. Het is behoorlijk wat werk om hem later nog eens te demonteren.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

alleen leverde het inlaatspruitstuk demonteren mij nogal wat frustratie op.. Maar met een brug en veel verlegen van je 1/2 ratelsleutel komt het wel goed ;)