automaat die stoot

Gestart door Wim 1, 06-08-2004 21:40:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wim 1

Hallo allemaal, sinds 3 weken ben ik de trotse bezitter van een Volvo 850 Glt 2.5-20-V Estate.
In de afgelopen 2 weken ben ik ermee naar Hongarije gereden in totaal zo'n 3100 km.
Op zich een perfecte auto en een rit die op zich probleemloos verlopen is. Alleen, wat is er mis; als ik de auto in de D- stand schakel dan gebeurt het regelmatig dat hij heel langzaam optrekt en dan in een keer in  de versnelling stoot, duidelijk hoorbaar. Ditzelfde doet hij ook als ik, ondanks dat ik helemaal stil sta, de auto in zijn R, niet van racen, zet. Ook dan hoor je hem erin vallen, stoten. Aangezien ik zelf a technisch ben en geen idee heb wat dit zou kunnen zijn, vraag ik jullie om advies! Wie herkent dit of heeft dit ook meegemaakt en wat kan de oplossing zijn?  :o
met vriendelijke groet

ed

Ik zou beginnen met de olie te (laten) vervangen. Mocht dat niet helpen dan denk ik dat het probleem echt in de bak zit, en dat hij vervangen moet worden.
Er is echter een hele grote kans dat het  met verversen van de olie over  is.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Wim 1

Bedankt voor je snelle reactie, ik zal inderdaad eerst eens de versnellingsbakolie laten verversen, want die bedoel je toch?
met vriendelijke groet

ed

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Sbv

Ik heb het heel soms ook, dealer had het over andere software in de bak laden. En andere, verse olie wil ook wel schelen, spoel alles dan goed door. Zie topic over flushen van de automaat

Wim 1

Ik heb de versnellingsbakolie vervangen en nu is het probleem gelukkig over.
Mijn dank voor de tip is groot.
met vriendelijke groet

ed

Zelf gedaan of laten doen (en waar dan)?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Keesjan

beste Volvo-liefhebbers, weet iemand van jullie wat onderstaand onderdeel is (qua naam)?
ik vermoed dat het iets met de automatische versnellingsbak te maken heeft. ik zie de laatste tijd dat het onderdeel vrij vochtig is op de pakking. het is iets meer dan zweten, dus ik moet er toch maar eens naar laten kijken denk ik. heeft iemand een idee of het veel man-uren kost om er een nieuwe pakking tussen te laten zetten.
alvast bedankt voor de antwoorden !!! (zie onderstaande link voor foto)

http://members.home.nl/counterparts/S70-onderkant.htm



Keesjan

bij bovenstaande vraag bedoel ik dus het koperkleurige plaatje ;-)

s©ub@

#9
da's een beschermhuis (protecting casing, onderdeelnr 6843815/op afbeelding 30a)

waar dat dat ding precies overheen zit weet ik helaas niet; maar ik vermoed dat daarachter het filter van de bak zit...

ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Keesjan

bedankt voor je uiterst snelle en precieze antwoord !! Inderdaad is het het onderdeel wat jij op de tekening hebt beschreven.
ben nu alleen nog benieuwd of het veel werk is om dat kapje opnieuw te monteren of vervangen + nieuwe pakking.
misschien moet er wel meteen nieuwe atf in de bak ??

s©ub@

#11
zoals ik het op de tekening zie zal er weinig met pakking te doen zijn bij de beschermkap; achter de beschermkap zal waarschijnlijk een pakking kapot zijn van de filter (er van uitgaande dat de filter inderdaad hierachter zit).

het kapje zit met een paar boutjes vast, dus dat moet het probleem niet zijn; die kun je er zo wel afhalen.

Een nieuwe bak lijkt me aan de andere kant weer erg rigoreus, ATF vervangen kan op zich geen kwaad; hou wel je vloeistof nivo in de gaten en ga eerst eens kijken wat er lekt; mischien is het wel op te lossen door een nieuwe pakking of O-ring

succes en laat ff weten hoe het af is gelopen
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Keesjan

inderdaad is meteen de hele bak vervangen een beetje te veel van het goede. hij schakelt en rijdt perfekt. ik zou enkel de vloeistof moeten vervangen, dat bedoelde ik.
Maar, zou het wel zo zijn dat je het kapje er zonder pardon af kan draaien. Straks krijg ik meteen de hele lading transmissie-olie over me heen. Ik hoop dat het met een nieuwe pakking tussen dat kapje en de rest van het blok, over zou kunnen zijn.

s©ub@

waar kom je vandaan keesjan? als je een beetje uit de buurt komt en je hebt ff tijd rij um anders maar ff bij me in de garage binnen, kijken we samen wel ff
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Keesjan

even voor de overigen.... we hebben inmiddels contact gehad. Anders lijkt het net of ik niet reageer op zo'n vriendelijk aanbod en dat zou niet bepaald netjes zijn.