warme start 855 TDI

Gestart door 99fl, 19-06-2003 21:49:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

99fl

  ???

Zowel vorig jaar als vorige week toen wij in italie op vakantie waren en de temperatuur buiten boven de
30°C oploopt, wil mijn 1996 855 TDI heeel moeilijk starten als hij goed warm is (bij een benzinepomp of zo). Hij slaat wel aan na ca. 30 sec. doorstarten, maar draait wel relatief moeilijk rond.
Enig idee waardoor dit komt

Maarten  8)

denkweb

Waar heb je voor het laatst getankt??

Zippo

Citaat van: 99fl op 19-06-2003 21:49:04
 ???

Zowel vorig jaar als vorige week toen wij in italie op vakantie waren en de temperatuur buiten boven de
30°C oploopt, wil mijn 1996 855 TDI heeel moeilijk starten als hij goed warm is (bij een benzinepomp of zo). Hij slaat wel aan na ca. 30 sec. doorstarten, maar draait wel relatief moeilijk rond.
Enig idee waardoor dit komt

Maarten  8)

Dag naamgenoot,

Ik kan jouw wel een goeie goedkope tip geven!!
Haal de stekker een los vd temperatuurmeter vh water, als de motor warm is moet ie direct starten, want dan krijgt 't systeem door dat 't -30C celsius is.
De auto rookt dan wel verschrikkelijk met 't starten maar dan weet je gelijk of de koelvloeistofsensor kapot is! Wil dat niet lukken, dan raad ik jouw aan om zsm naar een volvodealer te gaan om de pompriem aan de bakzijde opnieuw af te stellen! Dat doen ze met de volvo-systeemtester.

Zippo

KIM

Een defecte koelvloeistoftemperatuursensor is eenvoudig te herkennen: De koelvin blijft dan permanent draaien. Ik verwacht hier dus niet het probleem in. Het kan echter wel zijn dat stekkers gecorrodeerd zijn van de temperatuursensor.

99fl

Citaat van: denkweb op 19-06-2003 23:57:13
Waar heb je voor het laatst getankt??
Ik denk niet dat het aan de brandstof ligt maar meer aan de hoge tempertuur. Het is tipisch dat hij moeilijk start als de motor goed warm is bij een hoge buitentemp terwijl hij bij dezelfde buitentemp wel een goede koude start maakt. Volgens het bedrijf waar hij in onderhoud is zou het aan de startblokkering kunnen liggen en adviseerde mij een andere sleutel te gebruiken, maar dit hielp niet.
maarten

KIM

Als het goed is, zal bij het in werking treden van de startonderbreker de startmotor zelfs niet aangestuurd worden (bij mij in ieder geval niet). Dat zou het probleem van de startonderbreker in dit geval uitsluiten...

denkweb

#6
Over de startonderbreker (ook van een 855tdi) heb ik lang geleden al eens een topic gehouden, bij hogere temperaturen blokkeerde de startonderbreker de auto voor een steeds langere periode... ongeacht waar je stond. Heel hinderlijk. Dit bleek een slijtage te zijn aan de startonderbreker die toch nog met enige regelmaat voor komt. Oplossing: startonderbreker afkoppelen of vervangen.

Wat betreft mijn vraag over de brandstof:
De ADAC heeft mij ooit eens van een volledige schone tank voorzien nadat ik bij een minder net pompstation de tank had volgegooid... nachtmerrie!!

Topic is hier te vinden ;-)

joep

Net terug van vakantie in Zweden heb ik hetzelfde probleem gekregen met mijn Tdi.
Er staan 235.000 km op de klok, voor de vakantie heeft de auto een grote beurt gehad waarbij vanwege startproblemen de "nokkenastiming is aangepast want die stond volgens de dealer 3 graden verkeerd".
Na deze beurt leek het startprobleem verholpen en slaat de motor na 1 a 2 omwentelingen aan in plaats van 6a7 omwentelingen.
Tijdens de vakantie kwam ineens het probleem van het starten met warme motor.
Dus koud starten gaat goed maar na een rit bij warm weer slaat de motor niet meer aan tenzij ik met volledig ingedrukt gaspedaal start. Dan slaat hij na 2 lange startsessie aan (lekker als je je de pont af moet met 15 wachtende achter je)
Als de buitentemperatuur wat minder warm is lijkt het probleem er ook minder te zijn.
De watertemp is normaal

ed

Ik denk aan gloeibougies die niet helemaal meekomen. Als er één of meerdere stuk zijn kan dit het geval zijn. Ook kan het de sensor zijn die de gloeibougies aanstuurt (weet niet zeker of deze er is).
Heb ook wel eens gehoord van zulke klachten dat er lucht werd aangezogen door een miniscuul lek bij de pomp.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

joep

Hoi
De gloeibougies komen bij een warme motor toch helemaal niet in werking?
Als je het hebt over een lek in de pomp welke pomp bedoel je dan precies?

Ik was og vergeten te melden dat ik eerst ook dacht dat het aan de brandstof zelf lag maar het probleem is gebleven ook na diverse malen bij andere pompen getankt te hebben.

ed

#10
Brandstof (inspuit) pomp. Volgens mij is dit euvel al eens eerder aan de orde geweest. Met wat zoeken moet je wel wat kunnen vinden denk ik.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thecrew

Citaat van: ed op 23-08-2004 17:08:06
Brandstof (inspuit) pomp. Volgens mij is dit euvel al eens eerder aan de orde geweest. Met wat zoeken moet je wel wat kunnen vinden denk ik.
Inderdaad, die topic ben ik ook al eens gestart. Bij mij starte hij perfect als het koud was, maar niet als de motor warm was. De dealer heeft toen de brandstofpomp weer op "tijd" gezet, en meteen was het euvel opgelost. 10 tegen 1 dat dat je probleem is. Gloei bougie's hebben er niks mee te maken aangezien hij of zij  ;D niet gloeit als de motor warm is. Timing laten controleren, komt vaak voor namelijk.

Suc6

joep

Eenmaal terug in nederland is het probleem geheel verdwenen.
Ook na een lange rit start hij direct.
Enigszins vreemd blijft het al met al wel. het is hier alleen minder warm geweest dan in zweden maar dan zou het probleem komend weekend weer op moeten treden gezien de weersverwachtingen.
Diesel tankte ik overigens al want dat is een stuk goedkoper ; ;D

mark20v

Ik zie dat al jullie problemen zich in het (bergachtige) buitenland voordoen: zouden deze problemen misschien niets met warmte te maken hebben maar met de ijlheid van lucht (en dus zuurstof) in bergachtige gebieden?


    mark
Volvo separates men from the boys  

Hen3

Citaat van: joep op 23-08-2004 16:35:24
Hoi
De gloeibougies komen bij een warme motor toch helemaal niet in werking?
Als je het hebt over een lek in de pomp welke pomp bedoel je dan precies?

Ik was og vergeten te melden dat ik eerst ook dacht dat het aan de brandstof zelf lag maar het probleem is gebleven ook na diverse malen bij andere pompen getankt te hebben.


Bij het starten gloeien de gloeibougies wel degelijk! Het is alleen niet noodzakelijk om te voorgloeien. Dit doet een TDI pas onder de 5 graden Celcius.