Dynamo 2.5D

Gestart door sintjoost4ever, 30-08-2004 16:58:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

sintjoost4ever

Mijn huidige dynamo heeft bijna 260.000 km gedraaid en is op zich nog prima.
Ik krijg echter een aanbieding om de dynamo te vervangen voor een nieuwe. De nieuwprijs zou normaal bij Volvo Duitsland 570 Euro  zijn. Ik heb een aanbieding van 200 Euro.
Vraag: hoelang gaat de dynamo van een V70 D mee en moet ik op het aanbod ingaan of niet?

ed

Heu, wat een raar aanbod. Maar waarom zou je hem vervangen. Je lepelt er toch ook geen nieuwe motor in als je toevallig tegen een goedkope aanbieding aanloopt?

If it ain't broken don't fix it!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mark20v

Als je een beetje handig bent dan bekijk je zelf eerst de koolborstels en de collector van de dynamo.

Je haalt de zwarte kap aan de achterkant eraf en dan zie je de spanningsregelaar zitten. Deze zit met twee schroefjes vast. Als je deze demonteert dan kun je de koolborstels zien die erin zitten. kijk je dan in de dynamo dan zie je de collector waar de 2 koolborstels overheen lopen. Als beide erg gesleten zijn zou ik het doen als ik jou was. Een dynamo laten reviseren kost al gauw €100.- Als jij voor 200 een nieuwe hebt incl montage dan zou ik het doen, mits de boel versleten is. Als eea er nog goed uit ziet dan is de keuze wat lastiger...
Volvo separates men from the boys  

sintjoost4ever

De enige reden om te vervangen is preventie. Hoe lang gaat een dynamo mee?
Gr. sintjoost4ever

mark20v

Daar zijn geen standaard draaiuren of kilometerstanden voor te verzinnen. Maar bij 260.000 kán de slijtage wel opschieten, maar hij kan ook nog 100.000 meegaan. Dit kun je alleen controleren door eea los te schroeven. Op de blinde gok vervangen is jammer geld.
Volvo separates men from the boys  

ed

Mijne was bij 87.000 km naar de eeuwige jachtvelden verwezen. Kostte toen 286 euro voor de dynamo alleen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

sintjoost4ever

Hallo mark20v,

ik heb je advies opgevolgd en gekeken, hoe de bestaande toestand is.
Het zijn geen twee maar drie boutjes die losgepeuterd moeten worden, maar het resultaat is, dat de koolborstels nog ruim 9 mm lang zijn. De rotor is normaal ingelopen.
Ik heb alles weer terug gezet en het ding werkt weer. Ik verwacht hiermee zeker nog 100.000 km voldoende elektriciteit te kunnen opwekken, voordat er werkelijk problemen komen.

Bedankt voor de tip eerst e.a. te onderzoeken.

denkweb

Heb de originele nog (412k) en na een inspectie bleek er niets mee mis te zijn. Heb uit verveling het ding een keertje laten reviseren ;)

mark20v

Citaat van: sintjoost4ever op 31-08-2004 21:39:44
Hallo mark20v,

ik heb je advies opgevolgd en gekeken, hoe de bestaande toestand is.
Het zijn geen twee maar drie boutjes die losgepeuterd moeten worden, maar het resultaat is, dat de koolborstels nog ruim 9 mm lang zijn. De rotor is normaal ingelopen.
Ik heb alles weer terug gezet en het ding werkt weer. Ik verwacht hiermee zeker nog 100.000 km voldoende elektriciteit te kunnen opwekken, voordat er werkelijk problemen komen.

Bedankt voor de tip eerst e.a. te onderzoeken.



scheelt je weer tweehonderd ;)  9mm is bijna nieuw als je het mij vraagt, en ja twee of drie boutjes...het was een gokje 8)


  mark
Volvo separates men from the boys