Bandenbreedte

Gestart door Huib, 28-09-2002 22:39:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Huib

Vraagje, ben binnenkort aan nieuwe banden toe, heb nu 205/55/16 (55 wordt 50), maar ik twijfel of ik ze een slagje breder(225) :o zal doen. Lijkt mooier ( persoonlijk), maar rijd het ook beter? (of slechter)

Viper

#1
oppassen met aquaplanning! Maar inderdaad een mooier gezicht!

-Corné
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Frans Harkema

#2
Ben een half jaar terug van 205 terug gegaan naar standaard 195, het sturen is een stuk prettiger nu. Heb 2 weken terug een leenauto gehad met banden maat 205, ben nog steeds blij dat ik de keuze op de 195 heb laten vallen. Het mag dan wel stoer staan, de 205, maar ik wil het rij(stuur)comfort van de 195 niet meer missen.

Mellow_yellow

#3
Beste Huib, een bredere band vereist ook een bredere velg om een betere wegligging te genereren. Ik denk dat jouw 16" velgen zo'n 6,5J zijn en dat is eigenlijk te smal voor een 225. De banden gaan dan te bol op de velg staan en het weggedrag wordt er dus NIET beter op. Hij wordt wel comfortabeler. Je zou overigens dan een 225/45R16 band moeten hebben om de goede afrolomtrek te houden. Volgens mij bestaat die maat niet eens.... Als je stoer wilt dan moet je gewoon voor (nieuwe) 7,5Jx17 velgen gaan met 225/40ZR17 bandjes.

Aad

#4
En een zak met geld meenemen Huib want dikke banden kosten dik geld.
Als jij een maat hebt van 195 of 205 heb je geen turbo auto maar ik schat een GLE of GLT.
Vergeet niet dat bij een breedere band er ook meer wrijving ontstaat en dus ook meer brandstof moet worden verstookt voor hetzelfde resultaat. Daarbij komt ook nog dat je topsnelheid (in nederland niet zo belangrijk) zal ook afnemen omdat het gewoon behoorlijk trekt.
Frans heeft gelijk, een Volvo heeft een maat band die voor dat werk volkomen geschikt is en met een 195 rij je nu eenmaal veel comfortabler dan een 225 en bij normaal gebruik zal er qua rijeigenschappen geen verschil te merken zijn. Een 195 rijdt eerder lekkerder en ontspannender dan een 225, zeker als die band dan ook nog eens platter wordt.
Ikzelf heb gekozen voor 205 maar van de 60 serie en niet 70 daar een 60 meer veert en dus ten goede komt van het confort.
 Maar als je het mooi vindt en je hebt toch genoeg geld dan moet je het gewoon doen.
Groeten en succes
Aad

Huib

#5
Toch wel een T5 hoor, waarbij 205/50/16 gewoon de standaard orginele maat is. enne... die zak met geld hé,  :oom nou voor een slagje breder nou gelijk andere velgen aan te schaffen, dacht het niet! (was even benieuwd naar de voors en tegens van een bredere band)

Mellow_yellow

#6
CiteerIkzelf heb gekozen voor 205 maar van de 60 serie en niet 70 daar een 60 meer veert en dus ten goede komt van het confort.
 Maar als je het mooi vindt en je hebt toch genoeg geld dan moet je het gewoon doen.
Groeten en succes
Aad

70 serie?? Een 205/70 is wel erg groot! Dat past niet eens in de wielkast, zo'n wiel heeft een 6cm grotere diameter dan de goede maat 205/55R15. Een 205/60 zal nog net gaan, al wijkt de snelheidsmeter dan wel 3,5% af.

Aad

#7
Goed Goed Goed ik had me vergist.
Ik dacht dat jullie Volvo kenners daar wel doorheen zouden lezen maar ik heb me vergist.
Ik zal het uitleggen. :D
ik bedoelde met de 70 een 50 serie band echter zag ik bij het plaatsen van het bericht dat ik me vergist had. Nu schatte ik jullie vrij hoog in en dus dacht ik dat begrijpen ze wel. Hellaas ???
Bij deze dus heren een 50 serie band is minder konfortabel dan een 60 serie.
Ludo kerel je begreep het maar had het dan even uitgelegd. ;)

Groeten
Aad