turbo faalt soms en loopt te rijk

Gestart door totziens, 05-05-2006 16:09:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

totziens

collega's,

Ik heb al een tijdje probleem met 850 T5 94', rica, racekat, 3"dp.
Hij loopt te rijk. En soms doet de turbo 't niet meer. Het lijkt net alsof de chip 't dan niet meer doet, druk valt weg, turbodrukmeter gaat maar tot helft/3kwart. Het lijkt dan net alsof de chip 't niet meer doet. Soms doet ie 't opeens weer en anders moet ik computer resetten.
Geen lek in vaccuum, waistgate sluit goed, lambda doet goed, Alles zit goed vast en doet 't (goed), maar toch blijft het probleem.
Is het een idee om al rijdende de chip uit te lezen, van wat gebeurt er daar nou allemaal?
Heeft iemand enig idee?

Bob

Turbobiker

aan software kan het niet liggen. Doet de chip het soms, dan doet 'ie het altijd. Geen andere optie...
De Tussenpaus

totziens

Is het niet zo dat de chip motormanagement regelt, dus ook de turbodruk en benzinemengsel, of lul ik uit mijn nek.
Heeft het geen zin om te kijken wat de chip/motormanagement doet onder het rijden? Omdat verder alles ok is kunnen we niks anders bedenken!?

Turbobiker

De software zit in de chip gebrand, die kan niet opeens rare dingen gaan doen, zichzelf wijzigen of zo. Hij doet alleen rare dingen als de gegevens die de motor levert niet in orde zijn. Moet dus ergens anders aan liggen. Komt vast straks wel een slimmerik met wat mogelijkheden ;)
De Tussenpaus

totziens

ok, dus de motor doet rare dingen en daar reageert de chip dan weer op, alleen wat voor rare dingen; waardoor de turbo soms wegvalt en te rijk loopt? Moeilijk aangezien alles het goed lijkt te doen...

Johann

Alle slangetjes en pruttel nalopen, nog eens nalopen en daarna nog een keer.

Het kan zoveel zijn. Chip is 't niet.

Te rijk zou ik zeggen dat je ergens in het inlaat spruitstuk een lek hebt zitten. Misschine knietje achter op 't inlaat spruitstuk.

totziens

Ik loop alle slangetjes en pruttel regelmatig na, kan niks (meer) vinden, helemaal goed! Hoe kan 't dat de turbo het soms niet volledig doet en dan opeens weer wel of na een reset?

Johann

Citaat van: totziens op 05-05-2006 19:40:24
Ik loop alle slangetjes en pruttel regelmatig na, kan niks (meer) vinden, helemaal goed!

Daar ga je al stuk...

Solenoid misschien? slangen verkeerd om zitten? Recirculatie klep op de turbo stuk? Turbine los liggen (V-klem)
Het kan echt zoveel zijn maar als de chip niet goed is doet ie 't gewoonweg helemaal niet.
Hoog verbruik lijkt er om dat er meer lucht gemeten is dan er daadwerkelijk in gaat. Meestal is dit een lek ergens in de inlaat waardoor lucht naar buiten blaast door een slang of een scheur in een slang of langs een slangklem.

M a r c

Lijkt de 3-wegklep (solenoid) te zijn.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Oele

Als je de geribbelde luchtfilter slang naar de airbox afdopt met iets en je vervolgens heel voorzichtig met een compressor 1 bar druk via een vacuumslang eropzet zal je schrikken hoeveel lekjes je nog zal vinden...  ;)

Doe het wel heel voorzichtig en op eigen risico...  :D

Geleerd van mijn grootmoeder...
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

totziens

Er zal inderdaad wel weer, nog steeds, een lek of meerdere zijn. Ik zal de solenoid bekijken en alle slangetjes weer nalopen.
Bij volgas komt er trouwens hele lichte witte rook uit uitlaat, turbo aan z'n einde of kunnen hier ook weer duizend dingen de oorzaak zijn of is dit normaal?

M a r c

Lijkt inderdaad turbo te zijn, ik neem aan dat dit gebeurt bij warme motor? Want bij koude motor heb je altijd witte rook van de condens in je uitlaat.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

totziens

Lichte witte rook inderdaad bij warme motor en bij voluit blazen hoog in de toeren. Ik kan niet zien of dit altijd het geval is, misschien heeft 't ook te maken met dat ie te rijk loopt?

Eugene

Citaat van: totziens op 11-05-2006 09:52:00
Lichte witte rook inderdaad bij warme motor en bij voluit blazen hoog in de toeren. Ik kan niet zien of dit altijd het geval is, misschien heeft 't ook te maken met dat ie te rijk loopt?

Bij te rijk lopen heb je zwarte rook

If it's not blown, it sucks...

JCviggen

Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"