Beste leden,
Vlak voordat ik op vakantie ging (afgelopen 3 weken) ben ik begonnen aan de dakstrips van m'n 850 sedan uit 1995.
De verf was afgebladderd en op sommige plekken was zelfs de grondlak eraf. Geen gezicht, dus ik ben een aantal uren bezig geweest om ze weer toonbaar te maken. En het resultaat mag er wezen.
Al vaker las ik dat de meeste onder ons hetzelde dakstrip-probleem ervaren maar geen geld willen spenderen aan de ultradure nieuwe van de dealer. En daarnaast ook geen tijd om zelf de strips onder handen te nemen. Bij deze kan ik een ieder aanraden om het zelf te doen, want
het is dus makkelijk te doen en kost bijna niks. Daarom hieronder een do-it-yourself run-through:
Je hebt nodig (oftewel deze artikelen gebruikte ikzelf):-Terpentine
-Grondlak (spuitbus)
-Zwarte lak, mat (spuitbus)
-Ijzervijl (misschien)
-Grof schuurpapier (korrel 80 of 100)
-Fijn schuurpapier (korrel min. 160 of hoger)
-Afplakband (geen smalle)
-Stanley mes (met een nieuw mesje)
-Garage doek
Onderstaande foto's zijn ZWAAR gecomprimeerd waardoor de kwaliteit van o.a. de strips grof en oneffen lijkt. Dit is beslist niet het gevalHet verwijderen van de strips lijkt lastig, maar je moet er gewoon de tijd voor nemen.
De onderkant van de strip heeft op een aantal plekken schuifbare plastic blokjes met gaatjes.
De goot op het dak waar de strip op hoort, heeft op diezelde plekken steeds 2 pinnen.



Begin aan de kant van de achteruit.
-Licht de rubberen rand van de strip iets op zodat je er net onder kunt kijken.

-Schuif een platte schroevendraaier onder de rubberen rand. Let op de lak van het dak. Je kunt wellicht het doek om de schroevendraaier winden ter bescherming.
-Zoek het 1e gele plastic blokje.
-Zet de schroevendraaier tegen de achterkant van het plastic blokje. De schroevendraaier wijst dan dus richting de neus van de auto.

-Tik met de palm van je hand op de achterkant van de schroevendraaier. Beheerst maar stevig.
Het plastic blokje moet nu dmv het tikken ongeveer een cm verschuiven en niet verder. Nu zitten de pinnen van het dak precies onder de gaatjes van het plastic blokje zodat je op deze plek de strip een beetje los kunt halen van het dak. Doe dit ook, dan hoef je straks niet te zoeken waar de strip nog vastzit als 'ie niet ineens loskomt.
-Dit herhaal je voor de gehele strip behalve bij één plastic blokje, en wel degene op het dak die het dichtst bij de vooruit zit: de enige groene. Dit plastic blokje moet je namelijk de andere kant op schuiven. Richting de kont van de auto dus.
(de foto hierboven is toevallig op de plek van het enige groene blokje, welke je dus naar achteren moet schuiven. Alle andere blokjes zijn wél geel en gaan los door ze richting de neus van de auto te schuiven)-De strip is nu helemaal los en kan eraf.
Het verwijderen van de losgelaten, zwarte lakgaat op sommige plaatsen eenvoudig door los te pulken met de hand en soms lijkt het muurvast te zitten. Bij de ene strip kon ik eenvoudig de gehele lak eraf trekken. Bij de andere moest ik het mes gebruiken.
-Druk het mes horizontaal op de strip, zodat het net niet de rubberen rand raakt.
-Snij (geen zagende beweging) terwijl je het mes stevig op de strip drukt. Op sommige plaatsen lukt het om ook tegelijk de witte grondlak weg te snijden. Scheelt weer schuren.
Voor

Tijdens

Na
