Waarom mogen winterbanden een lagere snelheidsklasse hebben dan zomerbanden

Gestart door FelixB, 01-10-2006 13:15:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

FelixB

De kop is duidelijk denk ik:

Ben op zoek naar winterbanden (en velgen) voor mijn C70 en het valt me op dat zomerbanden wél tenminste de maximimumsnelheid (snelheidsindactie) moeten hebben van de topsnelheid van je auto en winterbanden niet.

Waaromisda?
855R & C70 T5 cabrio automaat

BenC70ES

Omdat je geen winterbanden hebt in de hoogste snelheidscategorieën (lees +300km/u  ;D ).

Hier in België moet je je hier aan houden:

"Een voertuig uitgerust met M+S banden met een snelheidsindex lager dan deze voorzien door de constructeur of die overeenstemt met de maximale snelheid van het voertuig wordt aanvaard van 01 oktober tot 30 april, voor zover binnen het gezichtsveld van de bestuurder, een goed leesbaar zelfklevend etiket werd aangebracht met vermelding van de maximumsnelheid voor de betreffende M+S banden."

Als ze  voldoen aan de snelheidsindex mag je er heel het jaar mee rijden...


Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Johann


Hen3

Ik had twee weken geleden een huurauto vanaf vliegveld München (ik moest de Brennerpas over naar Noord-Italië).  Daar zat een waarschuwingssticker op het dashboard dat ik met de toen al gemonteerde winterbanden (!) niet harder mocht dan 210 km/h.  Zo'n sticker tref je in een Nederlands huurauto niet aan denk ik  :laugh:

't Was trouwens een A3 met 10 km op de teller.... leuke auto, maar haalt het toch niet bij de V70 hoor!

FelixB

Citaat van: Johann op 01-10-2006 13:39:59
De Snowsport on mijn R hebben SI 240.
De Wintrac's 270.

Ha ha, maar wij wonen vlakbij Duitsland en ook in de wintertijd zijn de wegen er vaak schoon...

Ben ff op Internet wat prijzen aan het zoeken; H-banden (t/m 210) zijn maar een paar euro duurder dan T-banden (190 km/h), terwijl V-banden (t/m 240) weer veel duurder (+ 20 euro) zijn dan H-banden...

@Ben: ik geloof dat hier in Nederland ook zo'n regel is, ik weet dat echter niet...
855R & C70 T5 cabrio automaat

BenC70ES


Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Racingbrick

Eh, in de BRD moet je een sticker in je blikveld hebben waarop staat hoe hard je met die banden mag...
Dat heeft men vastgesteld daar, en dat is voldoende voor de Polizei...
Mocht je ooit aangehouden worden daar....

Racingbrick

Citaat van: FelixB op 01-10-2006 20:20:53
Citaat van: Johann op 01-10-2006 13:39:59
De Snowsport on mijn R hebben SI 240.
De Wintrac's 270.

Ha ha, maar wij wonen vlakbij Duitsland en ook in de wintertijd zijn de wegen er vaak schoon...

Ben ff op Internet wat prijzen aan het zoeken; H-banden (t/m 210) zijn maar een paar euro duurder dan T-banden (190 km/h), terwijl V-banden (t/m 240) weer veel duurder (+ 20 euro) zijn dan H-banden...

@Ben: ik geloof dat hier in Nederland ook zo'n regel is, ik weet dat echter niet...

Tussen 15 en 16" zit ook een flink prijsverschil.
Daarom heb ik 15" met 185 x 65 x 15 genomen, die zijn lekker goedkoop, en ik ga toch niet voluit blazen op natte wegen en al helemaal niet op gladde wegen..


Emiel

Citaat van: Racingbrick op 01-10-2006 20:59:46
Eh, in de BRD moet je een sticker in je blikveld hebben waarop staat hoe hard je met die banden mag...
Dat heeft men vastgesteld daar, en dat is voldoende voor de Polizei...
Mocht je ooit aangehouden worden daar....

Dacht dat ze dat hier ook in gingen voeren...

Racingbrick

Zou me niet verbazen , gisteren op een verjaardag een persoon gesproken die bij ( ik durf het bijna niet te noemen) Kwik f@& filiaal manager is.
Hij vertelde mij dat winterbanden een mega hype aan het worden is..

En... bijna vergeten ik heb mijn boekje er nog eens op nageslagen, Volvo raadt aan niet verder dat 185 breed te gaan, ook niet bij een T5, staat er expliciet in...

Vergeet niet dat de grip bij gladheid beter zal worden met smallere banden, hogere druk op een kleinere oppervlakte...

Dus heb ik maar 185ers genomen.

In dit land kan je toch niet meer blazen, op de A12 is nu ook al bij Arnhem traject controle, dat is al op 2 stukken van de A12 plus bij Den Haag die 80km zone...


FelixB

Citaat van: Racingbrick op 01-10-2006 21:06:09
Citaat van: FelixB op 01-10-2006 20:20:53
Citaat van: Johann op 01-10-2006 13:39:59
De Snowsport on mijn R hebben SI 240.
De Wintrac's 270.

Ha ha, maar wij wonen vlakbij Duitsland en ook in de wintertijd zijn de wegen er vaak schoon...

Ben ff op Internet wat prijzen aan het zoeken; H-banden (t/m 210) zijn maar een paar euro duurder dan T-banden (190 km/h), terwijl V-banden (t/m 240) weer veel duurder (+ 20 euro) zijn dan H-banden...

@Ben: ik geloof dat hier in Nederland ook zo'n regel is, ik weet dat echter niet...

Tussen 15 en 16" zit ook een flink prijsverschil.
Daarom heb ik 15" met 185 x 65 x 15 genomen, die zijn lekker goedkoop, en ik ga toch niet voluit blazen op natte wegen en al helemaal niet op gladde wegen..

Helaas heb ik door omstandigheden 302-remmen, dus moet het toch minimaal 16" zijn...
855R & C70 T5 cabrio automaat